LET_11241343
Foto: LETA

Pirms vēlēšanām reklāmās izmantoto frāzi "cilvēks ir vissvarīgākais" Latvijas Universitātes (LU) Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes profesors Ivars Austers uzskata par sliktu reklāmu, bet partiju aģitācijā izmantot sabiedrības nodalīšanu krievos un latviešos viņš sauc par negodīgu un bezgaumīgu reklāmu tēmu.

LU izdevumam "Alma Mater" Austers norāda, ka labas reklāmas gadījumā tajā izmantotajā sauklī katrs var saskatīt to, ko vēlas. Politiķes Ivetas Grigules (ZZS) reklāmās izmantotā frāze "cilvēks ir vissvarīgākais" ir vienkārša, bet "tur nav brīvas vietas, kur kaut ko interpretēt un lieliem ļaužu pulkiem saskatīt", jo "pēc noklusējuma politika ir domāta cilvēkiem".

Tomēr speciālists atzīst, ka arī vājai reklāmai var palīdzēt citu ietekmes faktoru kombinācija.

Savukārt tās reklāmas, kurās, piemēram, tiek izcelti krievi vai latvieši, ir spēcīgākas. Tomēr Austers skaidro: "Tas ir ārkārtīgi dīvaini – paņemt kategorijas, kuras ideālas politikas gadījumā nav būtiskas. Etniskā piederība nav mūsdienu rietumu politikas jēgpilna kategorija. Ja runājam par politisko nāciju, tad tādā veidā par to nevar runāt. Tas ir ne tikai negodīgi, bet arī bezgaumīgi."

Viņš atzīst, ka no mērķa sasniegšanas viedokļa šādas reklāmas ir veiksmīgas, tomēr tās nav atbildīgas.

"Nav korekti vilkt robežu, jo nav nekā vienkāršāka, kā aktualizēt hroniskas kategorijas," intervijā saka profesors. Viņš norāda, ka katram ir daudzas identitātes, piemēram, etniskā piederība, dzimums, vecuma grupa, dažreiz arī dzīvesvieta, nacionalitāte.

"To var ļoti viegli aktualizēt. Jautājums ir – vai tas ir izdarīts konstruktīvi?" jautā speciālists, uzsverot, ka identifikācijai ir psiholoģiskā jēga tikai tad, ja ir kādas citas grupas. Viņš atgādina, ka psiholoģijas eksperimenti demonstrē, ka, radot sacensību situāciju un "piespēlējot" ideoloģiskas izejas iespējams sanaidot pat draugus.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!