Trešdien izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile, tiekoties ar Latvijas izglītības un zinātnes arodbiedrības valdi, norādīja, ka patlaban vairāk nekā 40% vispārējās izglītības skolotāju ir vecāki par 50 gadiem, un tā ir "satraucoša tendence", portālu "Delfi" informē ministrija.
Ministre informēja par budžeta līdzekļu papildu piešķīrumu nozarei, kur jaunā pedagogu atalgojuma modeļa ieviešanai no 2015.gada 1.septembra paredzēts papildus piešķirt 3 miljonus eiro, atzīstot, ka pieejamais finansējums ir nepietiekams ne jaunā modeļa ieviešanai, ne nozares ilgtermiņa attīstībai un kvalitātes nodrošināšanai.
Pedagogu atalgojuma sistēmas reforma ir nepieciešama un nozīmīga, lai nodrošinātu pārskatāmāku un godīgāku pedagogu atalgojuma aprēķina kārtību. Tādēļ jau tagad jāapzinās, ka bez reformas, bez jaunā atalgojuma modeļa ieviešanas, pedagogu atalgojuma palielinājums nav iespējams, norādīja ministre.
"Jautājums par atalgojumu ir kritiski svarīgs, - to pēdējās nedēļās esmu nepārtraukti atgādinājusi valdības sēdēs. Tas, cik lielā mērā modeli varēs ieviest, būs atkarīgs no turpmākajiem lēmumiem valdībā," atzina Mārīte Seile.
Ministre informēja, ka neatkarīgi no tā, kāds būs gala lēmums valdībā par budžeta piešķīrumu, ir nepieciešams turpināt modeļa aprobāciju un ieviešanu, strādāt ar pašvaldībām, sagatavot nepieciešamos normatīvos aktus, lai to varētu ieviest no nākamā gada 1.septembra.
Mārīte Seile atgādināja, ka kvalitatīva jauno pedagogu sagatavošana ir viens no valdības deklarācijā iekļautajiem uzdevumiem. Skolotāju vidējā vecuma palielināšanās ir satraucoša tendence, - patlaban vairāk nekā 40% vispārējās izglītības skolotāju ir vecāki par 50 gadiem. "Tas aktualizē jautājumu par profesionālās kvalitātes un kompetences pilnveidi un likumsakarīgu paaudžu maiņu profesijā," uzsvēra ministre.
Lai uzlabotu izglītības kvalitāti, ir nepieciešams piesaistīt izglītības sistēmai kompetentus, motivētus augstskolu absolventus. Viens no priekšnosacījumiem, lai jaunieši izraudzītos strādāt par skolotājiem, ir profesijas prestiža atjaunošana un konkurētspējīgs atalgojums sabiedriskajā sektorā, lai šo profesiju padarītu jaunajiem pedagogiem pievilcīgu.
Mārīte Seile atzinīgi vērtēja arodorganizācijas centienus iestāties par nozarē strādājošo tiesībām uz konkurētspējīgu atalgojumu, vienlaikus atzīstot, ka līdz šim sarunas nozarē nereti ievirzījušās neveiksmīgā gultnē. Ministre aicināja uz konstruktīvu dialogu, lai nozarē būtu vienota izpratne un argumentācija gan komunikācijā publiskajā telpā, gan sarunās ar valdību.
Arī Latvijas izglītības un zinātnes arodbiedrības vadītāja Ingrīda Mikiško pauda gatavību sadarboties, uzsverot, ka ir svarīgi nonākt pie vienotas pozīcijas un viedokļa.
Vērtējot tikšanos, ministre atzina, ka tā bija konstruktīva, un pauda cerību, ka arī turpmāk sadarbība ar arodbiedrību būs lietišķa.