Jaunās NMP automašīnas - 54
Foto: LETA

Valdība rīt, 2.decembrī, skatīs Ministru kabineta vēstuli Saeimas komisijai par situāciju ar neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnu nodrošināšanu Rīgai, paužot, ka atbalsta šo automašīnu iegādi, neizmantojot ārpakalpojumu.

Vēstulē Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijai ir uzskaitīti vairāki iemesli, kāpēc līdz šim ir izmantots ārpakalpojumus, kā arī faktori, kas liecina par labu automašīnu iegādei, vairs neizmantojot ārpakalpojumu, kā tas ir patlaban.

Veselības ministrija aprēķinājusi, ka, izmantojot ārpakalpojumu, ir plānota ekonomija 4,8 miljonu eiro apmērā turpmākajos septiņos gados. Bet, lai Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) pārņemtu operatīvā medicīniskā transporta nodrošināšanu Rīgas reģionālajā centrā, ir nepieciešams papildu finansējums 2,26 miljonu eiro apmērā. Savukārt pilnvērtīga neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnu nodrošināšana bez ārpakalpojuma piesaistes būtu iespējama ne ātrāk kā nākamā gada oktobrī, jo pēc jauno automašīnu iepirkšanas ir nepieciešams tās aprīkot un tas var prasīt vismaz desmit mēnešus.

Laikā, kamēr jaunās automašīnas tiks aprīkotas pēc pašreizējā ārpakalpojuma līguma termiņa beigšanās nākamgad aprīlī, pastāv risks neatliekamās medicīniskās palīdzības pakalpojumu kvalitātes saglabāšanai, jo uz visu Latviju paliks tikai 20 no 60 nepieciešamajām rezerves automašīnām.

Tomēr ministrija uzskaitījusi arī vairākus riska faktorus, kas saistīti ar ārpakalpojuma izmantošanu. Piemēram, ārpakalpojuma sniedzēja maksātnespējas, bankrota vai citu saistību pret citiem komersantiem nepildīšanas gadījumā var tikt noteikts aizliegums izmantot uzņēmēja rīcībā esošo transportu. Turklāt ārpakalpojuma sniedzēja rīcībā esošais transportlīdzekļu skaits un nolietojums var būtiski ietekmēt operatīvā transporta pakalpojuma sniegšanas kvalitāti.

Lai gan ministrija secina, ka no drošības aspekta ārpakalpojuma izmantošana ir pieļaujama, tomēr piemērotākā pakalpojuma nodrošināšanas veida izvēli jāpamato ar pieejamo finanšu resursu un to ieguldīšanas efektivitātes izvērtēšanu.

Ņemot vērā iepriekš minētos faktorus, valdības vēstulē Saeimas komisijai ir norādīts, ka ir atbalstāma operatīvā medicīniskā transporta nodrošināšana Rīgas reģionālajam centram bez ārpakalpojuma piesaistes sākot ar 2015.gada maiju. Automašīnas tiks iegādātas līzingā no 2015.gadā no valsts budžeta līdzekļiem, bet 2016. un 2017.gadā transporta nomaiņai plānots piesaistīt Eiropas Savienības fondu 2014.-2020.gada plānošanas perioda finansējumu.

Veselības ministrs Guntis Belēvičs (ZZS) nav guvis pārliecību, ka valstij neatliekamās medicīniskās palīdzības automašīnas būtu jāizmanto kā ārpakalpojums, un nepilnu piecu mēnešu laikā sola rast piemērotāku risinājumu automašīnu nodrošināšanai. Ministrs ir saņēmis Valsts kontroles revīzijas starpziņojumu, un tas liecina par līdzekļu iespējamu nelietderīgu izmantošanu NMPD.

Ministrs uzskata, ka līdz nākamā gada aprīlim iespējams rast risinājumu, lai turpmāk nebūtu jāpiesaista ārpakalpojums neatliekamās medicīniskās palīdzības transporta nodrošināšanai Rīgā.

Kā ziņots, kopš 2010.gada Rīgas reģionālā centra operatīvos medicīniskos transportlīdzekļus un to autovadītājus nodrošina ārpakalpojuma sniedzējs - AS "Rīgas Sanitārā transporta autobāze". Tomēr līgums beigsies 2015.gada aprīlī, tāpēc Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) ir izsludinājis jaunu iepirkumu, kas paredz slēgt līgumu par minēto auto un to vadītāju nodrošināšanu uz septiņiem gadiem. Šim mērķim paredzēti 52,5 miljoni eiro.

Septembrī diskusijā Saeimā NMPD direktors Armands Ploriņš norādīja, ka dienesta rīcībā patlaban nav līdzekļu, lai saviem spēkiem iepirktu un uzturētu automašīnas Rīgas reģionālajam centram.

Tikmēr Pārresoru koordinācijas centra pārstāvji iebilda Ploriņa teiktajam, norādot, ka automašīnu nodrošināšanai ārpakalpojumā turpmākiem septiņiem gadiem ir paredzēti 52,5 miljoni eiro, kurus varētu ieguldīt jauna autoparka izveidē. Viņi aprēķinājuši, ka aptuveni 60 nepieciešamo automašīnu iegāde, to uzturēšana, degviela un arī atalgojums šoferiem septiņos gados izmaksātu kopumā 27,5 miljonus eiro.

Tomēr minēto līdzekļu NMPD rīcībā patlaban nav, jo tos plānots piešķirt pa daļām katra gada budžetā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!