Lai gan Gulbenē notikušajā avārijā vainīgās un par zaudējumu atlīdzināšanu atbildīgās personas vēl ir jāskaidro, apdrošinātājs pieļauj, ka šādā situācijā atbildīgi ir pēkšņi uz ceļa izskrējušo bērnu vecāki.
Apdrošināšanas sabiedrības "BTA Insurance Company" Sabiedrisko attiecību vadītāja Agnese Grīnberga portālam "Delfi" uzsver, ka, lai varētu izvērtēt, kurš ir vainojams šādā vai līdzīgā ceļu satiksmes negadījumā, vispirms nepieciešams iegūt visus lietas materiālus – Valsts policijas noformēto protokolu, iesaistīto personu paskaidrojumus, ekspertīžu, ja tādas veiktas, rezultātus. Tomēr, ja tiktu secināts, ka autovadītājam, lai neuzbrauktu uz ceļa izskrējušajiem bērniem, nebija iespējams izvairīties no ietriekšanās citos transportlīdzekļos, tad radītos zaudējumus nevar segt obligātā civiltiesiskā transportlīdzekļa apdrošināšana (OCTA), bet tos iespējams piedzīt no bērnu vecākiem.
"Delfi" jau vēstīja, ka Gulbenē ar auto reģistratora palīdzību nofilmēts gadījums, kad kāda šofera vadītā spēkrata priekšā pēkšņi uz ceļa parādījies viens bērns, kurš vedis ragaviņās vēl divus citus. Slidenās ielas dēļ nobremzēt nav bijis iespējams, tāpēc viņš strauji griezis automašīnu pa labi, ietriecoties blakus esošajās automašīnās, pamatīgi sadauzot gan savu gan pārējos spēkratus.
Kā portālam "Delfi" iepriekš skaidroja Valsts policijas Vidzemes reģiona pārvaldes priekšnieka palīdze Ilze Ungure, patlaban ir pāragri spriest par ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto vainas pakāpi.
Uzsverot, ka pirms ekspertīžu pabeigšanas iespējama tikai teorētiska iespējamo situāciju modelēšana, BTA skaidro - gadījumā, ja ekspertīžu slēdzienā tiek atzīts, ka konkrētajā situācijā pie konkrētiem negadījuma apstākļiem autovadītājam, lai neuzbrauktu pēkšņi uz ceļa izskrējušiem bērniem, nebija iespējams izvairīties no uzbraukšanas citiem transportlīdzekļiem, tad visticamāk tas nebūtu klasificējams kā OCTA negadījums, jo par negadījuma izraisītājiem tiek atzīti bērni, kas pēkšņi izskrējuši uz ceļa.
Vērtējot no apdrošināšanas viedokļa, tas ir līdzīgi kā situācijās, kad uz ceļa pēkšņi izskrien meža zvērs – arī šāds gadījums netiek uzskatīts par OCTA gadījumu. Tomēr apdrošinātājs norāda, ka par tīšiem vai netīšiem bērnu radītiem zaudējumiem trešajām personām ir atbildīgi viņu vecāki, tādējādi situācijā, ja negadījums netiek uzskatīts par OCTA gadījumu, tad ceļa malā stāvošās automašīnas vadītājs varētu vērsties pie bērnu vecākiem, pieprasot atlīdzināt radušos zaudējumus. Ja ceļa malā stāvošās automašīnas ir apdrošinātas, iegādājoties arī KASKO polises, tad, protams, zaudējumus segs KASKO polises izsniedzējs, tomēr nav izslēgts, ka pēc atlīdzības izmaksas arī apdrošinātājs pēc tam vērsīsies pie bērnu vecākiem, lai pieprasītu radušos zaudējumu atlīdzināšanu.
Bērnu vecākus šādā situācijā no finansiāliem zaudējumiem varētu pasargāt vien tas, ja ir iegādāta vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšana. Gadījumā, ja tiek atzīts, ka vecāki nav pieskatījuši savus bērnus, kā rezultātā viņi, izskrienot uz ceļa, ir izraisījuši negadījumu, radot zaudējumus citām personām, tad vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polise segtu radušos zaudējumus, kurus bojāto transportlīdzekļu īpašnieki vai apdrošināšanas sabiedrības varētu pieprasīt no bērnu vecākiem.
Savukārt gadījumā, ja lietas izskatīšanas gaitā tiek konstatēts, ka autovadītājs ir pārkāpis ceļu satiksmes noteikumu prasības, un viņam bija iespējams izvairīties no uzbraukšanas bērniem un arī sadursmes ar citiem transportlīdzekļiem, tad tas varētu tikt klasificēts kā OCTA gadījums un cietušo transportlīdzekļu īpašnieki varētu saņemt apdrošināšanas atlīdzību no tās apdrošināšanas sabiedrības, kurā bija iegādāta negadījumu izraisījušā automašīnas vadītāja OCTA.
Tomēr, vērtējot visus negadījuma apstākļus, varētu būt arī situācijas, kad tikai daļēji tiek atzīta autovadītāja vaina un līdz ar to bojāto transportlīdzekļu īpašnieki no apdrošināšanas sabiedrības, kurā bija iegādāta negadījumu izraisījušā automašīnas vadītāja OCTA, varētu saņemt tikai daļēju atlīdzību un atlikušo daļu viņi varētu prasīt no bērnu vecākiem, ja tiek atzīts, ka arī bērnu pēkšņā izskriešana uz ceļa ir viens no negadījumu izraisošiem apstākļiem.
BTA gan atgādina, ka, lai vērtētu vienas vai otras negadījumā iesaistītās personas atbildību, ir svarīgi ne tikai ekspertīžu slēdzieni par to, vai pastāvēja vai nepastāvēja iespēja izvairīties no uzbraukšanas citiem transportlīdzekļiem, bet arī citiem apstākļiem, piemēram, laikapstākļiem neatbilstošas riepas vai vadītāja atrašanās alkohola reibumā. Visi šie apstākļi tiek vērtēti, lai noteiktu, vai ir iestājusies civiltiesiskā atbildība, kā arī to, kāda ir atbildības pakāpe.