Sociālajā vietnē "Facebook" apvienojušies domubiedri, kuri, iebilstot pret negaidīto biļešu cenu paaugstināšanu Rīgā, aicina 1.februārī protestēt – ignorēt un neizmantot sabiedrisko transportu.
Tomēr, tā kā 1.februāris ir svētdiena, tad tiek diskutēts arī par iespēju protesta akciju rīkot pirmdien, 2.februārī.
Kustība "Pret Rīgas domes biļešu paaugstināšanu Rīgas sabiedriskajā transportā" "Facebook" izveidota 18.janvārī.
Šajā resursā tiek ievietota aktuālākā informācija, kā arī amatpersonu viedokļi par sabiedriskā transporta biļešu cenu paaugstināšanu. Tapat arī tiek apspriesti dažādi veidi, kā ar biļešu cenu paaugstināšanu neapmierinātajiem paust savu viedokli un diskutēts par protestēšanas lietderību.
Jau vēstīts, ka no šī gada 1.februāra stāsies spēkā jaunas biļešu cenas Rīgas sabiedriskajā transportā.
Rīgas mērs Nils Ušakovs ( S) mikroblogošanas vietnē "Twitter" 20.janvārī publiskojis atbildes uz trim jautājumiem par situāciju ar biļešu cenu celšanu un šī lēmuma iemesliem, nosaucot to "Daži jautājumi un atbildes par sabiedrisko transportu".
Uz jautājumiem, "Kāpēc valdībai vispār kaut kas jāmaksā par Rīgas sabiedrisko transportu? Neviens taču nedotē no valsts budžeta transportu Daugavpilī vai Liepājā. Varbūt arī Rīgai nebija vērts rēķināties ar valsts atbalstu?" sniegta atbilde: "Iepriekš Rīgas sabiedriskais transports saņēma atbalstu no valsts budžeta. Piemēram, 2008. un 2009.gadā dotācija bija lielāka kā 15 miljoni eiro gadā. Tas bija saistīts ar to, ka sabiedrisko transportu Rīgā, zināmā mērā, lieto visas valsts iedzīvotāji. Atšķirībā no Daugavpils un Liepājas. Tāpēc tas arī bija pilnīgi loģiski, ka valsts ņēma dalību galvaspilsētas transporta finansēšanā". Ušakovs piebilst, ka šobrīd ap 25% no pasažieriem galvaspilsētas transportā ir nerīdzinieki.
"Pēc pašvaldības vēlēšanu rezultātiem 2009.gadā valsts apturēja galvaspilsētas transporta dotāciju. Un tas bija tikai un vienīgi politisks lēmums, jo valdība nepārtraukti cīnās ar Rīgu. Pēc tam, kad valdība pārstāja dotēt sabiedrisko transportu, dome vēl trīs gadu garumā turpināja patstāvīgi apmaksāt visus izdevumus - gan par rīdziniekiem, gan par nerīdziniekiem. Ir skaidrs, ka tas nevarēja turpināties mūžīgi, jo neviens galvaspilsētas budžets nevar nepārtraukti finansēt valsts līmeņa funkcijas. 2013.gadā mēs piedāvājām jaunu risinājumu - Rīga maksā par rīdziniekiem, bet valdība vai citas pašvaldības par nerīdziniekiem. Pārrunu laikā mēs sarunājām, ka vēl 2014.gadā Rīga turpinās visu finansēt no pilsētas budžeta," norādīts atbildē.
"Bet vēlāk, kā jau vairākkārt teicu, "Vienotības" valdība rīdziniekus uzmeta un atteicās izsniegt dotāciju 15 miljonu.eiro apmērā," turpina Ušakovs. "Bet Rīga cīnās nevis par kādu jaunu dotāciju, bet par to, ko rīdziniekiem atņēma vēl 2009.gadā un par to, kas rīdziniekiem pienākas. Bet atbalsta trūkuma dēļ no valdības puses domei nākas pieņemt grūtus lēmumus, kā tas šobrīd notiek ar sabiedriskā transporta cenām".
Uz otro jautājumu "Tallinā sabiedriskais transports visiem ir bezmaksas. Kāpēc tā nav Rīgā?", sniegta atbilde: "Tallinā bezmaksas sabiedriskais transports ir tikai Tallinas iedzīvotājiem. Tiem, kuri iemaksā nodokļus Tallinas budžetā. Citu pašvaldību iedzīvotājiem transports izmaksā 1,60 eiro. Savukārt, Rīgā aizliedza pat diferencēto maksājumu - 0,60 eiro rīdziniekiem un 1,20 eiro nerīdziniekiem".
Uz trešo jautājumu: "Valsts kontroles vadītāja Elita Krūmiņa apgalvoja, ka no tarifu paaugstinājuma varēja izvairīties un apšauba pašizmaksas lielumu. Kāpēc "Rīgas satiksme" neieklausās Valsts kontroles ieteikumos?", atbildē norādīts, ka "Valsts kontroles ziņojumā nav neviena vārda kaut par vienu pārkāpumu, kas varētu izmainīt pašizmaksas apmēru kaut vai par 1 eirocentu"
"Es atkārtošos - neviena vārda kaut par vienu pārkāpumu. Arī savos paziņojumos Valsts kontroles vadītāja to nepierādīja ne ar vienu piemēru. Man grūti komentēt, kāpēc viņa tā rīkojas. Toties es varu nosaukt piemēru no rekomendācijām, ko izteica Valsts kontroliere. Pats spilgtākais ir pasažieru uzskaites jautājums. Valsts kontrole uzskata, ka visiem pasažieriem, kas brauc sabiedriskajā transportā par brīvu Jāņos vai 18.novembrī obligāti ir jāpieiet pie vadītāja un jāiegādājas "nulles biļete". Kā Valsts kontroliere sev iedomājas šo situāciju, kad pēc svētku salūta visi pasažieri iet pie vadītāja pēc "nulles biļetes"? Bet no tā, ka visi pasažieri saņemtu "nulles biļetes", brauciena pašizmaksa sabiedriskajā transportā nemainītos. Es domāju, ka Valsts kontroles vadītāja šobrīd, diemžēl, vienkārši nodarbojas ar politiku. Un tas ir likuma pārkāpums, jo likumā Par Valsts kontroli ir rakstīts: "Valsts kontroliere vada valsts kontroles darbu, nevis nodarbojas ar politiku un publiski izsaka nepatiesus apgalvojumus un pieņēmumus," noslēdz Ušakovs.