Uzņēmēju iesniegtie rēķini par Latvijas dalību šovasar gaidāmajā "World Expo" izstādē Milānā liecina ne tikai par nepamatoti uzpūstām izmaksām, bet arī par nekaunīgu valsts naudas šķērdēšanu, piektdien raksta laikraksts "Diena".
Laikraksts izpētījis Ekonomikas ministrijai (EM) piesūtītos rēķinus un to pamatojumu par kopumā 1 090 506 eiro no uzņēmējiem, kuri apvienojušies komandītsabiedrībā "Expo 2015" un nu jau vairāk nekā gadu saņem avansus par Latvijas dalību izstādē Milānā.
Tā EM iesniegti rēķini par paviljona ekspozīcijai un darbībai nepieciešamo tehnoloģisko risinājumu izstrādi, iegādi vai nomu par 181 712 eiro, paviljona tehnoloģisko iekārtu uzstādīšanu -par 14 688 eiro, "sociālā tīkla "Instagram" izstādes koncepta izstrādi" - 1 850 eiro, kā arī "Instagram" izstādes tehnoloģiskā risinājuma izstrādi par 14 720 eiro, "sabiedrības iesaisti "Instagram" datubāzes veidošanā" - 5067 eiro, "Instagram" apmeklētāju iesaistes punktu satura un tehniskā risinājuma izstrādi - 12 850 eiro un "sociālo vietņu kontu izveidi, savstarpējo saisti un apkalpošanu" par 25 000 eiro.
Koncepta īstenošanas uzraudzībai projektēšanas laikā aprēķināti 30 000 eiro, koncepta īstenošanas uzraudzībai būvniecības laikā - 30 000 eiro, bet sadarbības nodrošināšanai saskaņā ar plānu - 17 282 eiro.
Savukārt suvenīru tirgus izpētes nolikuma izstrāde maksājusi 2000 eiro, suvenīru piegādātāju tirgus izpēte - 2250 eiro, suvenīru prezentācija Latvijā - 1800 eiro, suvenīru pirmo partiju piegāde Milānā - 2000 eiro, bet suvenīru un prezentācijas materiālu ražošana - 18 000 eiro.
Kā raksta "Diena", aiz sarežģītiem formulējumiem tiek slēptas elementāras darbības īpaši pozīcijās, kas saistītas ar sociālajiem tīkliem. Kā piemēru laikraksts min sociālā tīkla "Instagram" izmantošanas izmaksas, kas šajā projektā aplēstas 34 487 eiro apjomā. Laikraksts atzīmē, ka konts "Instagram" gan par šādas naudas ieguldījumu neliecina, jo "kopš pērnā gada aprīļa ar lielu neregularitāti ievietotas 17 fotogrāfijas un kontam ir vien 176 sekotāji".
Pozīcijā "Jaundarbu radīšana" muzikāla darba radīšanai paredzēti 60 000 eiro, taču, kā atzīmē "Diena", māksliniekiem, kas šos darbus radījuši, atlīdzība par darbu "Expo" projektā nav piedāvāta.
Kā raksta laikraksts, sociālo tīklu izmantošanas izmaksas paredzētas kopumā 69 487 eiro. Sociālā tīkla "Instagram" izmantošanai projektā paredzēto 34 487 eiro. Savukārt izmaksās par vietnes "Facebook" "dzīvās coverbildes tehnoloģiju izstrādi" paredzēti 10 000 eiro. Papildus tam 25 000 eiro ierēķināti "sociālo vietņu kontu izveidei, savstarpējai saistei un apkalpošanai".
"Komunikācijas nodrošināšanai" paredzēti 216 000 eiro, kas "saskaldīta deviņās pozīcijās". "Acīs krīt, ka liela daļa summu ir apaļas, bet vietumis "atšķaidītas", radot iespaidu par saimniecisku rēķināšanu, nevis noapaļošanu uz augšu. Tā gadījies, ka komunikācijas plāna Itālijā realizācija aplēsta 66 667 eiro apmērā, bet komunikācijas plāna starptautiskā realizācija precīzi par 40 000 mazāk - 26 667 eiro. Pieskaitot tajā pašā komunikācijas nodrošināšanas sadaļā iekļauto tekstu tulkošanu, kas izmaksāšot precīzi 13 333 eiro, un audiovizuālo materiālu nodrošinājumam atvēlētos 33 333 eiro, atkal tiek iegūta kopsumma ar vairākām apaļām nullēm galā," raksta "Diena".
3 349 174 eiro vērto "Expo" producēšanas līgumu ar Ekonomikas ministriju ieguva komandītsabiedrība "Expo 2015", kurā ietilpst trīs juridiskas un viena fiziska persona – arhitektam Miķelim Putrāmam piederošā SIA "MADE arhitekti", vienam no partijas Latvijas attīstībai dibinātājiem Aināram Ščipčinskim pastarpināti piederošā SIA "McCann Rīga", pasākumu rīkotājam Ģirtam Majoram un reklāmas speciālistam Andim Zustam pastarpināti piederošā SIA "Positivus Event", kā arī scenogrāfa statusā – vairāk kā modes dizaineris no tandēma "MAREUNROL'S" pazīstamais Rolands Pēterkops.