"Tās bieži vien pat nav oficiāli reģistrētas, taču par tām tiek saņemts ļoti daudz sūdzību – palīdzību lūdz jauno sektantu ģimenes locekļi, kuri baidās zaudēt savus tuviniekus," sarunā ar portālu "Delfi" stāsta Latvijas Totalitāro sektu apkarošanas komitejas līdzpriekšsēdētājs, biedrības "Antisekt" vadītājs un psiholoģijas doktorants Viktors Jolkins (attēlā).
Piemēram, mūnisti un scientologi Latvijā reģistrēti kā sabiedriskas nevis reliģiskas organizācijas, un rada maldīgu priekšstatu, ka šādu ar masu kāzām vai Toma Krūza līdzdalību pasaulē plaši pazīstamo organizāciju Latvijā nav, tomēr tās eksistē. Ir arī daudzas sektas, kurās ir maz biedru, taču to darbību Jolkins vērtē kā visbīstamāko, ņemot vērā sektantu tuvinieku biežos palīdzības lūgumus.
Jolkins gan norāda, ka slavenības, kas it kā darbojas scientologu organizācijās, lielākoties ir "reklāmas triks" - šie cilvēki nereti nemaz nezina par organizāciju līmeņu sistēmu un darbības detaļām.
Vairāk par 1000 biedriem katrā ir Latvijas harismātisko līderu organizācijā, piemēram, "Jaunajā paaudzē" un Jehovas lieciniekos. Šādam biedru skaitam tuvojas arī Latvijas mormoņi.
Precīzu sektu un to dalībnieku skaitu Latvijā nezina neviens, jo daļa "draudžu" nav reģistrētas un informāciju par biedru skaitu organizācijas iesniedz pašas. Tomēr biedrība "Antisekt" centusies skaitli precizēt pašu spēkiem, ņemot vērā sanākšanas vietu aizpildītību. "Tas, protams, neatspoguļo datus precīzi, tomēr sektās un līdzīgās organizācijās Latvijā ir apmēram 1 līdz 1,5% iedzīvotāju," norāda Jolkins.
Tomēr vēl aptuveni 10% Latvijas iedzīvotāju ir riska zonā. "Tie ir viegli ietekmējami cilvēki, kas aizraujas ar ezotēriku, astroloģiju, meklē dzīvē okultismu, atsakoties no racionālā. Bieži šie cilvēki ir nepārtrauktā meklēšanas stadijā, viņi paši vēlas kaut ko īpašu, vēl nebijušu - tieši tādus cilvēkus ir visvieglāk savervēt dalībai sektā," teic doktorants, kurš ar kolēģiem jēdzienu "sekta" skaidro kā totalitāru reliģisku grupu, kas izrāda noteiktas destruktīvas noslieces pret sabiedrību vai cilvēkiem, kuri ir grupā.
Jaunais "trends" - neopagānisma, okultisma un ezotērikas mistrojumi
Pēdējā laika tendence Latvijā - nelielas organizācijas, kurās ir daži desmiti biedru - tā dēvētās "New Age" organizācijas, jo lielākoties viņu sludinātais ir balstīts uz "jaunā laikmeta" gaidīšanu. Kā norāda Jolkins, šīs mācības lielākoties ir neopagānisma, okultisma, ezotērikas un citu ideju mistrojumi dažādās kombinācijās.
"Šādas grupas parasti veido cilvēki, kuri sevi uzskata par ekstrasensiem. Viņi organizācijās pieņem savus klientus, kuri ar laiku kļūst lojāli un rodas nelielas grupas," stāsta Jolkins. Viens no piemēriem esot "Durgas templis", kas nu jau mainījis nosaukumu uz "Om Tat Sat". Pēc Jolkina teiktā, šīs organizācijas vadītājiem ir laba izglītība, kamēr daudzu citu līdzīgu sektu līderiem lielākoties ir viltoti diplomi.
"Cilvēki ļoti bieži jauc organizācijas statusu un nosaukumus. Latvijā ir viena Zinātņu akadēmija, Krievijā ir sešas tāda tipa valsts iestādes. Tomēr divi pilngadīgi cilvēki var izveidot biedrības ar līdzīgiem nosaukumiem un cilvēkus maldināt. Arī sektu pārstāvji nereti reģistrē šādas organizācijas, lai mākslīgi uzlabotu savu statusu," teic pētnieks.
"Viena šāda tipa Rīgā dibināta organizācija kazahu sektas dibinātājam, kurš uzskatīja sevi par pasaules valdnieku, izdeva psiholoģijas doktora diplomu, neraugoties uz to, ka iepriekš viņš bija ieguvis vien deviņu klašu izglītību un strādāja par traktoristu kolhozā. Tomēr reizēm gadās arī tā, ka sektās darbojas cilvēki ar reālu un prestižu izglītību," piemēru min Jolkins.
Bīstamākās sektas - vairāku līmeņu organizācijas
Jautāts, kuras pašlaik no aktīvajām sektām Latvijā ir bīstamākās, doktorants piemin arī krišnaītus. Viņu rituālus Rīgas ielās, šķiet, sabiedrība jau ir pieņēmusi un skandējošos bariņus parasti sagaida ar smaidu, tomēr pētnieks rosina būt piesardzīgiem.
"No lielajām organizācijām pietiekami bīstamas ir scientologi, krišnaīti un mūnisti. Tās ir grupas, kurās ir vairāki līmeņi. Kad veicu pētījumu, pirms tā organizēju pilotpētījumu, kura gaitā biju ļoti pārsteigts par krišnaītu atbildēm. Vienas organizācijas dalībnieki uz maniem jautājumiem atbildēja ļoti dažādi. Sākumā domāju, ka ar metodoloģiju kaut kas nav kārtībā, bet izrādījās, ka tas ir saistīts ar organizācijas mācību un tās līmeņiem, kuros katrs cilvēks atrodas," teic Jolkins.
Kā norāda psihologs, arī scientologu kopienas ir daudzlīmeņu organizācijas, kuru sākuma etapi ir dažādi sevis pilnveidošanas kursi, kuros cilvēki nesaskata nekādu ļaunumu.
"Piemēram, scientoloģijas sludinātāji, cilvēkam iestājoties organizācijā, liek aizpildīt testu, kurā jānorāda arī sensitīvi personas dati. Sākotnēji cilvēkiem saka, ka šādi dati netiek nevienam izpausti, tomēr rezultātā scientologu līderiem ir visa nepieciešamā informācija par biedriem, kuri nevēlas "nožēlot grēkus".
Šiva un "Smieklu joga"
Jolkins norāda, ka Rīgā darbojas kāds sludinātājs, kurš sevi dēvē par Šivu un vada jogas nodarbības. Neilgā laika posmā par viņa darbību saņemtas vairākas sūdzības.
Interesanta šķiet arī skolotāja Šivas mājaslapa - tajā iespējams uzzināt ne vien par deguna veselību, bet par nepilniem 800 eiro iegādāties tantriskā seksa deviņu video lekciju komplektu.
Savukārt "Smieklu terapijas" skolotāja Genādija Givina mājaslapā iespējams ne vien "attīstīt apziņu", bet arī lasīt dažādas visai īpatnējas atsauksmes par organizācijas "Cilvēka Ceļš" darbiem.
Pazīstamais indologs, habilitētais filoloģijas doktors un ilggadējais Latvijas Universitātes Humanitāro zinātņu fakultātes profesors Viktors Ivbulis sarunā ar portālu "Delfi" norāda: "To citādi nevar komentēt, kā tikai nelietīgu naudas pelnīšanas veidu. Iespējams, ka tās ir oficiāli reģistrētas reliģiskas organizācijas, jo mūsu likums ir visatļaujošs. Otra tāda laikam nav visā Eiropā.
Ja kaut ko piedāvā hinduisma vārdā, tad varu noteikti pateikt: hinduisms ir reliģija, kurā jāpiedzimst no hinduista tēva un hinduistes mātes, jāpiedzimst noteiktā kastā. Tas nozīmē, ka Latvijā izveidot hinduistisku organizāciju var tikai šeit dzīvojošie hinduisti. Atkārtoju: Latvijas likums to dīvainā veidā atļauj. Ja runā par Šivu, tas varbūt skaitās kaut kas hinduistisks. Vienalga tā ir milzu blēdība."
Pagātnē - pedofili, zoofili un krāpšana; mūsdienās - sajukšana prātā
"Krievijā diezgan bieži jādzird par slepkavībām, kas saistītas ar sektām. Ne katrā gadījumā var konstatēt, ka nāves cēlonis saistīts ar sektu, tomēr daži gadījumi ir baisi - esmu aicināts Krievijas plašsaziņas līdzekļos komentēt gadījumus, kad māte nogalinājusi savu bērnu, bija arī gadījums, kad sektas vadītāji centās piespiest cilvēku nodarboties ar zoofiliju," viņš stāsta.
Toties Latvijā, pēc Jolkina ziņām, sen nav reģistrēta neviena slepkavība, kas būtu saistīta ar kādas sektas darbību. Tiesa, pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados Latvijā darbojusies arī bīstamā sekta ar pedofilisku ievirzi "Ģimene", tomēr, kā norāda Jolkins, pašlaik mūsu valstī virziena pārstāvji nav manīti.
"Tolaik sekta ļoti vienkāršā veidā vervēja dalībniekus - dzelzceļa stacijās bija pieejamas A4 formāta lapas ar Jēzus attēlu uz skaistas pilsētas fona. Otrā pusē bija ļoti labsirdīgi noformēts teksts par iespēju pieteikties ikvienam un to, ka dievs visus mīl, tomēr nekad uz šīm lapām nav tikusi norādīta adrese, vien abonenta kastītes numurs. Tolaik Latvijai tuvākā "Ģimenes" bāze bija Polijā".
Arī klasisku sātanistu grupu Latvijā pašlaik neesot, "tomēr ir atsevišķi cilvēki, kuriem patīk dažādas filozofiska tipa izvirtības un ietekmēšanās no tām, kā arī ir jaunieši, kuri nodarbojas ar kaķu izkropļošanu un nogalināšanu, taču ne vienus, ne otrus nav korekti dēvēt par sātanistiem, jo viņiem nav noteiktas mācības, līdera, rituālu sistēmas".
Pēdējā laikā satriecošākie sektu "nedarbi" saistīti vien ar īpašumu izkrāpšanu - tai skaitā jau pieminētā "Durgas tempļa" sakarā. Tomēr bažas rada Jolkina teiktais, ka vismaz viena no šajā rakstā minētajām organizācijām, iespējams, saistīta arī ar vairāku cilvēku sajukšanu prātā.
Kā neiekrist lamatās un izkļūt no sektantu valgiem?
Lūgts pastāstīt, kā "Antisekt" palīdz cilvēkiem, kuri vēlas izkļūt no sektantu valgiem un tuviniekiem, kuri vēlas atgūt radiniekus, Jolkins stāsta, organizācijā var saņemt informāciju un konsultācijas, lai cilvēks saprot, kāda tipa organizācijā viņš plāno iesaistīties.
Ja ir aizdomas, par kādām nelikumībām, "Antisekt" pārstāvji sniedz arī juridiskas konsultācijas. Tiesa, Jolkins norāda, ka bieži vien juridiski nav iespējams neko panākt, ja vien kāds dalībai sektā nav vervējis nepilngadīgas personas bez vecāku piekrišanas.
Tāpat organizācija konsultē radiniekus, lai tie spētu palīdzēt bijušo sektantu rehabilitācijas procesā.
Fiksētu samaksu organizācijas pārstāvji neprasa - ja cilvēks vēlas ziedot tās darbībai, viņš to var darīt, taču gadījumā, ja naudas nav, palīdzība netiek atteikta. "Ja kļūst zināms, ka Latvijā uzdarbojas kāda īpaši bīstama organizācija, mēs ar plašsaziņas līdzekļiem izsūtītu preses relīžu starpniecību brīdinām sabiedrību. Organizācija nodarbojas ar pētījumiem, kā arī nākotnē plāno nākt klajā arī ar dažādām likumdošanas izmaiņu iniciatīvām," stāsta Jolkins.
Viņš norāda, ka ir dažas personības iezīmes, kuru dēļ cilvēki var nonākt sektās - piemēram, fatālisms, izteikta ticība liktenim, dažādām sakritībām, ticība, ka no cilvēka paša maz kas ir atkarīgs, vēlme nepieņemt lēmumus, atbrīvoties no atbildības.
"Brīdī, kad, piemēram, miris vai pametis mīļotais cilvēks, vai arī notiek izslēgšana no kādas sociālās grupas, radušos tukšumu nereti mēdz aizpildīt sekta. Organizācijas pārstāvji cilvēkā izraisa vēlmi kaut ko iegūt, piemēram, sakot, ka pēc mēneša viņš kļūs par miljonāru vai atradīs otru pusīti.
Ja cilvēkam ir trūcis mīlestības, draudzības un uzmanības, atnākot uz sektu, biedri viņam to sniedz - apskauj, smaida. Cilvēks it kā iegūst to, kā viņam ir pietrūcis sabiedrībā. Kad cilvēks sāk uzdot "nepareizus" jautājumus, tiek izmantoti dažādi "dresūras" elementi - piemēram, viņu sāk atstumt, izturas vēsi, bet tad, kad cilvēks atkal uzdod kādu "pareizu" jautājumu - viņu atkal pieņem, smaida un izturas mīļi.
Organizācijas dalībnieki cenšas radīt tādu savu biedru sociālās identitātes, kas izstumj pārējās cilvēka sociālās identitātes - vīrs, sieva, bērns, māte, darbinieks, draugs un citas, visas šīs grupas adaptējot sektas darbībās," stāsta doktorants.