Saeimas pieņemtie Izglītības likuma grozījumi paredz, ka valdībai izglītojamo audzināšanas, arī valstiskās un tikumiskās audzināšanas, vadlīnijas izglītības iestādēs, izņemot augstskolas, jāsagatavo līdz 2016. gada 30. jūnijam.
Upeniece skaidro - noteikumi ar šīm vadlīnijām ir pamatdokuments, lai izglītības iestādēs varētu veiksmīgi īstenot Izglītības likuma grozījumos noteikto saistībā ar izglītojamā tikumisko attīstību.
Tāpat Ministru kabinetam jānosaka kārtība, kādā izvērtējama informācijas, tostarp mācību līdzekļu un materiālu, kā arī mācību un audzināšanas metožu atbilstība likuma mērķī ietvertās izglītojamā tikumiskās attīstības nodrošināšanai, kā arī šīs izvērtēšanas kritēriji.
"Vadlīnijas un kārtība ir saturiski vienotas un to izstrādi centrs atbilstoši valsts sekretāra rezolūcijai un saskaņā ar plānu veic vienlaicīgi," klāsta VISC pārstāve.
Līdz 10. septembrim interesi un pilsonisko iniciatīvu piedalīties tiesību aktu izstrādē ir izrādījušas asociācija "Ģimene", Latvijas Tradicionālās kultūras asociācija, Latvijas Vecāku forums, Resursu centrs sievietēm „Marta", Latvijas Ģimenes plānošanas un seksuālās veselības asociācija „Papardes zieds", kā arī Nacionālās identitāte atbalsta biedrība, Latvijas Pedagogu dome un Latvijas Kristīgā akadēmija, kā arī Dace Kavasa.
Tikšanās ar interesentiem noteikumu stratēģiskā ietvara apspriešanai plānota oktobra beigās.
Līdz decembrim ir plānota tiesību aktu saturiskā izstrāde sadarbībā ar ieinteresētajiem sociālajiem partneriem un ekspertiem, savukārt nākamā gada sākumā paredzēta tiesību aktu pilnveide starpministriju darba grupā, aicinot iesaistīties Labklājības ministrijas, Kultūras ministrijas, Tieslietu ministrijas, Veselības ministrijas un to padotības iestāžu pārstāvjus.
Jau vēstīts, ka Saeima jūnijā negaidīti atbalstīja priekšlikumu, kas paredz skolām pienākumu aizsargāt skolēnus no netikumiskas audzināšanas.
Deputātes Jūlijas Stepaņenko (S) iesniegtais priekšlikums paredz, ka izglītības iestāde, izņemot augstskolas, aizsargā izglītojamo no tādas informācijas un metodēm izglītības un audzināšanas procesā, kas neatbilst Izglītības likuma mērķī ietvertajai izglītojamā tikumiskās attīstības nodrošināšanai.
Kārtību, kādā izvērtējama informācijas, tostarp mācību līdzekļu un materiālu, kā arī mācību un audzināšanas metožu atbilstība skolēnu tikumiskās attīstības nodrošināšanai, kā arī šīs izvērtēšanas kritērijus, noteiks valdība.
Savukārt skolas padome varēs lemt par mācību un audzināšanas procesā izmantojamo metožu un informācijas, tostarp mācību līdzekļu, atbilstību skolēnu tikumiskās attīstības nodrošināšanai, kā arī tikumiskās audzināšanas vadlīnijām.