Polijas kompānijas "Solaris Bus&Coach S.A." elektroautobusa cena ir līdz pusmiljonam eiro, un Rīgas pašvaldība pašlaik skeptiski raugās uz šādu transportlīdzekļu iegādi pilsētai tuvākajā laikā, jo ar Eiropas Savienības (ES) fondu atbalstu paredzēts pilsētā tuvāko gadu laikā nodrošināt ar ūdeņradi darbināmus trolejbusus.
Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" (RS) direktora vietnieks tehniskā nodrošinājuma jautājumos Raitis Mazjānis skaidroja, ka no ES fondiem uzņēmumam piešķirts finansējums 10 ar ūdeņradi darbināmu trolejbusu iegādei. Paši transportlīdzekļi ar dīzeļģeneratoriem gan jāiegādājas RS, bet par ES līdzekļiem tajos tiks integrēta ūdeņraža šūna, kā arī pilsētā tiks izvietotas šo transportlīdzekļu uzlādei nepieciešamās iekārtas.
Šim projektam RS plāno izmantot jauniegādātos trolejbusus.
Pašlaik tiekot veikts pētījums, lai noskaidrotu, kur pilsētā visizdevīgāk varētu uzstādīt ūdeņraža uzpildes iekārtas, sacīja Mazjānis. Iepirkums par ES fondu finansēto darbu veikšanu transporta pielāgošanai darbināšanai ar ūdeņradi pašlaik vēl nav izsludināts. Mazjānis skaidroja, ka precīzas projekta izmaksas būšot zināmas pēc konkursa rezultātiem.
"Projekts pašreiz ir izpildes stadijā. Ja viss ies pēc plāna, pirmie ūdeņraža transportlīdzekļi Rīgā varētu sākt kursēt šā gada beigās. Kopumā plānots bija uz 2017.gadu," stāstīja Mazjānis.
Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks (S) elektrisko " Solaris " autobusu iegādi pašlaik vērtēja skeptiski, norādot uz ūdeņraža transporta projektu, kam ES jau piešķīrusi finansējumu. Viņš skaidroja, ka ūdeņraža transports arī būs bezizmešu, tādēļ pašreiz netiek izskatīts elektrotransporta iegādes variants. Baraņņiks arī skaidroja, ka " Solaris " prezentētajam elektroautobusam ir mazs nobraukums - līdz 100 kilometriem, taču izmaksas līdz pusmiljonam eiro. RS iegādātie autobusi, kas nav darbināmi ar elektrību, izmaksā līdz 270 000 eiro jeb teju uz pusi lētāk.
Baraņņiks skaidroja, ka pie šāda elektroautobusa intensīvas izmantošanas tas būtu jālādē apmēram trīs reizes dienā, bet katra uzlāde prasītu vairākas stundas laika. Tikmēr ūdeņraža uzpilde transportlīdzeklī prasot vien vairākas minūtes laika.
Baraņņiks nenoliedza, ka ar laiku pašvaldība pilsētā vēlētos ieviest tikai bezizmešu sabiedrisko transportu. Minētie elektroautobusi varētu būt izdevīgi izmantošanai ilgtermiņā, taču sākotnēji pašvaldībai būtu jāveic pārāk lieli ieguldījumi, lai tādus iegādātos, atzina Baraņņiks.
"Solaris Bus&Coach S.A." valdes loceklis Eberhards Volters pirms elektroautobusa apskates un izmēģinājuma brauciena skaidroja, ka ir liecinieks pagrieziena punktam Rīgā - modernā pilsētā, kas jau pašreiz ieviesusi videi draudzīgu sabiedrisko transportu, bet turpinot šo ceļu. Viņš pateicās RS par sadarbību 15 gadu laikā.
Volters pastāstīja, ka elektroautobusa izmaksas atkarīgas no modeļa, taču vidēji izmaksas esot līdz 500 000 eiro. Pašreiz dažādās Eiropas valstīs jau tiekot ekspluatēti ap 50 šādu elektroautobusu. Tas tērē ap 1,28 kilovatstundas elektrības par kilometru. Šos autobusus uzņēmums sāka ražot 2011.gadā.
Elektroautobuss, kas šodien visiem interesentiem bija apskatāms pie Rātsnama, pa Rīgu izmēģinājuma braucienā kursēs vēl nedēļu. Kā pastāstīja Rīgas domē, šī transportlīdzekļa prezentēšana Rīgā bijusi uzņēmuma ideja, lai vērstu sabiedrības uzmanību, ka ar elektrību darbināmie autobusi jau pašreiz ir pieejami un bez problēmām darbināmi.
"Solaris Bus&Coach S.A." ir 1997.gadā dibināts poļu uzņēmums, kas 100% pieder Olševsku ģimenei. 2015.gadā uzņēmumam bija 403 miljonu eiro apgrozījums. Šī uzņēmuma ražotie transportlīdzekļi patlaban kursē 30 pasaules valstīs, tostarp Marokā, Āfrikā.