2. lasījumā atbalstītā Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma redakcija paredzēja, ka 9. panta piektā daļa aizliedz tabakas izstrādājumu izvietošanu mazumtirdzniecības vietās, tā, lai tā būtu redzama pircējiem.
Gan Finanšu ministrija (FM), gan Ekonomikas ministrija (EM) iestājās par šī likuma panta daļas izslēgšanu pirms 3. lasījuma.
EM vēstulē komisijai iepriekš vērsa uzmanību uz to, ka Eiropas Komisijas (EK) ieskatā šī norma ir uzskatāma par ierobežojumu, kas ietekmēs Eiropas Savienības iekšējā tirgus darbību. Līdz ar to atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko noteikumu un informācijas sabiedrības pakalpojumu jomā, ir jāpaziņo EK, kā to ir izdarījušas citas dalībvalstis.
FM parlamentārais sekretārs Edgars Putra (ZZS) komisijas sēdē pauda, ka likuma punkts ir ne tikai jāsaskaņo ar EK, bet arī tas varētu veicināt nelegālo cigarešu kontrabandu – jo īpaši lauku reģionos, jo mazajiem tirgotājiem būs nepieciešami papildus finanšu līdzekļi, lai normu ieviestu. Asociētas profesors un ārsts Alvils Krams gan ministrijas pārstāvim iebilda, norādot, ka viņa retorika saskan ar tabakas industrijas iepriekš pausto.
Arī deputāte Silvija Šimfa (NSL) pauda neizpratni par FM pārstāvja pausto. Viņa uzstāja, ka likumā iekļaujamā norma ir preventīva. Šobrīd izliktās un viegli ieraugāmās cigaretes mazumtirdzniecības vietās "kārdina actiņas". Tāpat viņa vērsa uzmanību, ka šādi no kārdinājuma tiktu pasargāti ne tikai bērni un jaunieši, bet arī tā saucamie ""svētdienas pīpētāji", kuri to varētu arī nedarīt, ja tā lieta nebūtu tik ļoti pieejama".
Viņa uzsvēra, ka pati lielu daļu dzīves pavada laukos, tāpēc nevar iztēloties, kā šīs normas ieviešana varētu palielināt ēnu ekonomiku, kā norādīja Putra. Jāpiebilst, ka 9. panta piektā daļa gan neattiecas uz tādām tirdzniecības vietām, kuru pamatnodarbošanās ir šo izstrādājumu tirdzniecība un kurās ieeja notiek pa atsevišķu ieeju un koros izstrādājumi un to preču zīmes nav redzamas ārpus tirdzniecības vietas.
Par spīti brīdinājumiem, ka šāda punkta ieviešana likumā ir jāsaskaņo ar EK, komisijas deputāti neatbalstīja FM un EM priekšlikumu izslēgt 9. panta piekto daļu pirms 3. lasījuma. Komisija sēdes laikā gan atbalstīts priekšlikums papildināt likuma pantu, nosakot, ka starptautiskās satiksmes lidostas izlidošanas publiskajās telpās aiz drošības kontroles punktiem var būt ierīkotas vietas, kas speciāli ierādītas smēķēšanai.
Kā arī komisija lēma papildināt likumā lietotā termina – smēķēšana – skaidrojumu. Proti, skaidrojums ir papildināts, nosakot, ka smēķēšana ir ne vien tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču lietošana, bet arī jebkādu citu izstrādājumu, kurus lieto ar mērķi apzināti caur iemuti ieelpot nikotīnu vai citas ķīmiskas vielas saturošu tvaiku vai dūmus, lietošana. Tādējādi likumumam stājoties spēkā jebkādu tabakas aizstājējproduktu lietošana būs aizliegta tajās pašās vietās, kur šobrīd jau aizliegts smēķēt tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus un elektroniskās smēķēšanas ierīces.
Veselības ministrijas pārstāve Alise Krūmiņa skaidroja, ka tas darīts, lai nerastos pārpratumi gadījumos, kad cilvēks veselības nolūkos izmanto, piemēram, inhalatoru.
Komisijas sēdē tika paredzēts, ka pēc likuma apstiprināšanas 3. lasījumā tik un tā vajadzēs grozīt, jo likumam, saskaņā ar Eiropas Padomes un Parlamenta direktīvām, jāstājas spēkā šī gada 20. maijā.
Vēstīts, ka otrdien, 5. aprīlī, komisija atbalstīja ieceri no tabakas aprites likumprojekta izslēgt normu, kas paredzētu aizliegumu smēķēt privātajā automašīnā.
Iepriekš likumprojektā bija paredzēts aizliegt smēķēt transportlīdzekļu salonos un kabīnes. Tomēr Sociālo un darba lietu komisija piekrita vairākiem ierosinājumiem pārskatīt šo normu.
Deputāti atbalstīja priekšlikumu, kas paredz aizliegt smēķēt sabiedrisko transportlīdzekļu, taksometru salonos un kabīnēs, kā arī valsts vai pašvaldību iestāžu īpašumā vai turējumā esošos transportlīdzekļos. Savukārt tālsatiksmes vilcienos un kuģos, kuri īsteno pasažieru pārvadājumus, varēs būt atsevišķi vagoni vai kajītes, kas paredzēti smēķētājiem.
Taču pagājušajā nedēļā pēc asu viedokļu apmaiņas deputāti lēma neatbalstīt deputāta Imanta Parādnieka (VL-TB/LNNK) priekšlikumu, kas paredzēja grūtniecēm aizliegt smēķēšanu.
Jau ziņots, ka Saeima 3. martā 2. lasījumā atbalstīja VM izstrādāto likumprojektu "Tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likums", kas paredz ierobežot tabakas produktu izplatīšanu un nosaka stingrākas prasības ražotājiem.
Likumprojekta mērķis ir mazināt smēķēšanas izplatību un ierobežot tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to uzpildes tvertņu izplatību.
Tas paredz noteikt aizliegumu laist tirgū tabakas izstrādājumus ar raksturīgiem aromātiem, piemēram, augļu. Tāpat likumprojekts paredz uz tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu iepakojuma izvietot brīdinājumus par ietekmi uz veselību.
Likumprojekts nosaka smēķēšanas ierobežojumus un nodarbināto tiesības strādāt darba telpā, kas ir brīva no cigarešu dūmiem vai elektronisko smēķēšanas ierīču tvaika, kā arī noteikts aizliegums smēķēt bērna klātbūtnē un transportlīdzekļu salonos un kabīnēs
Smēķēšanas ierobežojumi attiecināti arī uz elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm.
Līdz šim ar tabakas izstrādājumu un augu smēķēšanas produktu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu saistītie jautājumi tika regulēti likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu", kurš ar jaunā likuma spēkā stāšanos zaudēs spēku.