Veikalā Maxima Zolitūdē iegruvuši griesti - 47
Foto: DELFI Aculiecinieks

Tiem SIA "Maxima Latvija" darbiniekiem, kuri Zolitūdes traģēdijas dienā strādāja veikalā, uzņēmums ir izmaksājis līdz 700 eiro, taču nevienam nav bijis jānoslēdz vai jāparaksta jebkāda vienošanās – vien jāapstiprina, ka naudas līdzekļi ir saņemti, portālu "Delfi" informēja uzņēmuma korporatīvo attiecību vadītājs Ivars Svilāns. Portāla "Delfi" rīcībā esošie dokumenti gan liecina, ka apmēram gadu pēc traģēdijas uzņēmums ar vienu darbinieci ir noslēdzis vienošanos par savstarpējo mantisko attiecību noregulējumu.

Uzņēmuma pārstāvis skaidroja, ka uzreiz pēc traģēdijas "Maxima Latvija" piedāvājusi un nodrošinājusi visu nepieciešamo atbalstu ikvienam darbiniekam, kuru bija skārusi nelaime. Katram no traģēdijas skartajiem darbiniekiem bijis pieejams gan finansiāls, gan psiholoģisks, gan juridisks atbalsts. To darbinieki izmantojuši pēc nepieciešamības.

Traģēdijas dienā veikalā strādājošajiem darbiniekiem veikala telpās palikušas personīgās mantas – gan maki, gan apģērbs un apavi. Tāpēc uzņēmums pēc traģēdijas pieņēmis lēmumu visiem šī veikala darbiniekiem iespējami ātri izmaksāt sākot no 400 līdz 700 eiro ikdienas izdevumu segšanai.

Kopā visiem šī veikala darbiniekiem "Maxima Latvija" izmaksājusi vairāk nekā 40 000 eiro, atklāj Svilāns. Turklāt, kā skaidrojis uzņēmuma pārstāvis, nevienam no darbiniekiem, saņemot šo palīdzību, nav bijis jānoslēdz vai jāparaksta jebkāda vienošanās - vien jāapstiprina, ka naudas līdzekļi ir saņemti, lai to varētu reģistrēt uzņēmuma kopējā naudas plūsmā. Ņemot vērā, ka daļai darbinieku veikalā palika arī kredītkartes, naudu uzņēmums izmaksājis skaidrā naudā. Tāpat visiem šī veikala darbiniekiem nodrošināts apmaksāts papildu atvaļinājums.

Svilāns atklāja, ka ceturtdienas, 28. aprīļa, Zolitūdes traģēdijas krimināllietas tiesas sēdē aktualizēts jautājums par finansiālas palīdzības sniegšanu darbiniekiem uzreiz pēc traģēdijas.

Portāls "Delfi" iepriekš vēstīja, ka pēc Zolitūdes traģēdijas uzņēmums "Maxima Latvija" ar vismaz vienu sagruvušā veikala darbinieci noslēdzis vienošanos par savstarpējo mantisko attiecību noregulējumu, kas paredz to, ka darba ņēmējai nav un nebūs nekādu materiālu, nemateriālu vai cita rakstura pretenziju vai prasību pret savu darba devēju, proti, "Maxima Latvija" saistībā ar notikušo traģēdiju. Par to liecināja portāla "Delfi" rīcībā esošā uzņēmuma noslēgtā vienošanās ar vienu no veikala nogruvumā cietušajām "Maxima" darbiniecēm.

Cietušajai personai pēc jumta būvkonstrukciju nogruvuma radušās veselības problēmas un tai piešķirta invaliditātes grupa, kā arī bijuši nepieciešami ilgstoši psihologa pakalpojumi. Noslēgtajā līgumā norādīts, ka uzņēmums apņemas apmaksāt psihologa pakalpojumus, taču tālāk dokumentā norādīts, ka līdz ar to cietušais, parakstot šo vienošanos, apliecina, ka viņam nav un nebūs nekādu materiālu, nemateriālu vai cita rakstura pretenziju vai prasību pret uzņēmumu saistībā ar notikušo traģēdiju vai piedzīvotajiem veselības traucējumiem.

Dokuments paredz, ka, parakstot līgumu, darbinieks tāpat apņemas nākotnē necelt nekādus prasījumus, pretenzijas, iebildumus vai kā citādāk tieši vai netieši pieprasīt no "Maxima Latvija" materiālās, nemateriālās vai kāda cita veida kompensācijas, atlīdzības vai darbības saistībā ar traģēdiju. Tāpat tajā bija iekļauts teksts, kas attiecas uz darba drošības un aizsardzības jautājumiem. "Puses atzīst, ka darba devējs bija izpildījis visas ar tiesību normām uzliktās prasības darba drošības un veselības aizsardzības nodrošināšanai," teikts dokumentā.

Šo vienošanos abas puses bija noslēgušas vairāk kā gadu pēc Zolitūdes traģēdijas, kas notika 2013. gada 21. novembrī. No "Maxima Latvija" puses to parakstījis Andrejs Šteinmanis, kurš ir uzņēmuma pārstāvis Zolitūdes traģēdijas krimināllietas izskatīšanā tiesā.

"Maxima Latvija" pārstāvis Jānis Beseris iepriekš portālam "Delfi" sacīja, ka šāda vienošanās slēgta tikai ar vienu darbinieci.

Ceturtdien pēc kārtējās tiesas sēdes Svilāns klāstīja, ka uzreiz pēc traģēdijas uzņēmums izveidojis palīdzības programmu cietušajiem, kurā kopumā novirzīti 2,1 miljons eiro. No tiem vairāk nekā 1,8 miljoni tiekot izmaksāti bērniem, kuri Zolitūdes traģēdijā zaudējuši vienu vai abus vecākus. Katram no šiem bērniem ik mēnesi līdz pat pilngadības sasniegšanai uzņēmums pārskaitīta pabalsts 711 eiro apmērā, savukārt bērniem, kuri zaudējuši abus vecākus, pabalsts tiekot pārskaitīts dubultā apjomā.

Aptuveni 115 000 tūkstošu eiro "Maxima Latvija" ieguldījusi cietušo veselības atjaunošanā un rehabilitācijā, savukārt vairāk nekā 235 000 eiro izmaksāti vienreizējos pabalstos bojā gājušo tuviniekiem un cietušajiem. Svilāns informēja, ka visa palīdzības sniegšanas procesā uzņēmums sadarbojies ar labdarības organizāciju "Ziedot.lv", Valsts Sociālās apdrošināšanas aģentūru un Rīgas Sociālo dienestu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!