Grieķijas krasta apsardze viena pati netika galā ar apjomīgo bēgļu krīzi, tādēļ Eiropas robežapsardzības aģentūra "Frontex" aicināja palīgā profesionāļus no Latvijas, starptautiskas misijas ietvaros iesaistot viņus bēgļu glābšanā Egejas jūrā.
"Viņiem trūkst tehnisko vienību, tāpēc "Frontex" iesaista savas vienības ar visu tehnisko aprīkojumu. Katrā valstī ir tikai zināms skaits cilvēku, kuri strādā šinī nozarē, un viņiem reāli trūkst šo tehnisko vienību," stāstīja "Frontex" Latvijas vienības vadītājs Igors Beļaks.
No Latvijas uz Grieķiju tika transportēti mūsu kuteri, helikopters, sauszemes patruļas un nakts redzamības tehniskās vienības. "Frontex" Latvijas vienība sniedza būtisku atbalstu arī bēgļu krīzes karstākajā periodā pērn, kad bija jāglābj vairāki simti cilvēku diennaktī.
"Mēs stundas neskaitām. Kad ir darbs, tad ir jāstrādā. Es nevaru pateikt, ka man beidzas patruļas laiks un tagad, es atvainojos, braucu krastā. Bija iespaidīgas dienas, kad mēs pārstrādājām," atzina Beļaks.
Latvijas robežsargi ir vilkuši krastā bēgļu laivas, glābuši viņus no grimstošiem peldlīdzekļiem. Bieži vien patvēruma meklētāji, vēloties būt izglābti ātrāk, paši pārdūruši savas laivas, līdzko ieraudzījuši mūsu robežsargus. Tad Latvijas komandai un kuterim bijusi ne tikai slodze, bet arī risks.
"Mēs veicam riņķus, lai novērstu iespēju, ka viņi varētu pārdurt mūsu pontonus, lai netiktu uzmesti virsū kādi degmaisījumi. Mēs nezinām, tur var būt arī bruņoti cilvēki," stāstīja Beļaks. Īpaši situācijā, kad uz laivas ir pārvadātāji, kas savukārt ir saistīti ar cilvēku kontrabandas shēmu organizētājiem.
Latvijas robežsargiem izdevies aizturēt 12 kontrabandistus. "Frontex" vienības dalībnieks Edgars Smirnovs stāstīja, ka pārvadātāji tiek arestēti, aizvesti līdz ostai, nodoti krasta apsardzes ziņā, un tad viņi stājas tiesas priekšā.
Tā kā cilvēku kontrabandisti atklāj arvien jaunus jūras maršrutus, svarīgs esot topošais Eiropas Savienības (ES) robežas un krasta apsardzes dienests, kuram Latvija deleģēs 30 robežsargus. Mūsējie Grieķijā uzsver bēgļu krīzē gūto pieredzi. Gadījies sastapt 20, pat 30 laivas naktī, un rekords bijis 60-75 cilvēki vienā laivā.
"Frontex" misijas dalībnieks Valts Kleinbergs arī ir ar intensīvu pieredzi - vairāk nekā pussimts incidentu mēneša laikā.
"Ja Latvijai nav salas, tad te ir salas. Pavisam savādākas ir krasta līnijas. Ja Latvijā pieiet pie krasta, tuvākais ir 300-500 metri, tad šeit ir tā, ka te nākas no klintīm ņemt imigrantus nost. Nakts navigācija, kas ir nesalīdzināmi smagāka," stāsta Kleinbergs.
Latvijas robežsargi dažādās misijās Grieķijā un Itālijā ir bijuši vairākkārt. Grieķijā viņiem ir nācies būt pat sešās dažādās salās.
"Tas ir kaut kas vēsturisks, kurā man ir bijusi iespēja piedalīties, redzēt to savām acīm, būt iekšā tajā visā," vērtēja Beļaks.
Viņš norāda: "Lielākoties mēs kā jūrnieki esam ļoti labi sagatavoti mājās, bet viena ir teorija, jo nekad apmācībās tev neviens nedos slīkstošu cilvēku. Tā ir lelle vai kaut kas cits. Tā reakcija, kad tā ir lelle un kad tas ir dzīvs cilvēks, tās ir citas emocijas, tā ir cita darbība. Cilvēks jau neslīkst vannā. Slīkst viļņos, slīkst sliktos laikapstākļos. Tas visu sarežģī. Tāpēc ir nepieciešama šī pieredze, kuru mēs šeit gūstam."