"Kā gan valsts var nonākt tādā pretrunā – no vienas puses maksātnespējas reforma, kas ir vitāli svarīga tautsaimniecības attīstībai un ārvalstu investoru piesaistei, solījās būt par vienu no veiksmīgākajām ar tik plašu uzņēmēju organizāciju iesaisti. No otras – valsts amatpersonas statusa noteikšana maksātnespējas procesa administratoriem, kuri vienlaikus ir arī advokāti, radīs virkni negatīvu seku, tostarp apdraudot advokātu neatkarību, konfidencialitātes pienākumu un spiežot tos pamest kādu no profesijām. Tāpēc aicinām Saeimu bez kavēšanās veikt grozījumus: pirmkārt, nodrošināt tiesisko regulējumu, lai advokāti varētu apvienot savu amatu ar maksātnespējas administratora profesiju, otrkārt, līdz šāda regulējuma pieņemšanai pagarināt termiņu, kurā advokātiem, kas ir arī maksātnespējas administratori, jāiesniedz valsts amatpersonas deklarācijas," uzsver LZAP priekšsēdētāja vietniece un zvērināta advokāte Guna Kaminska.
Valsts amatpersonas statusa noteikšana advokātiem ir pretrunā ar pienākumu nodrošināt klientu konfidencialitāti, uzskata padome, norādot, ka, kā viens no galvenajiem maksātnespējas reformas pasākumiem ir maksātnespējas administratoru loka paplašināšana ar citu reglamentētu profesiju pārstāvjiem (advokāti, revidenti un tiesu izpildītāji), kurus var izvēlēties kreditori. Vienlaikus Saeima pieņēmusi advokātu profesionālo darbību ierobežojošus likuma grozījumus – advokātiem, kas vienlaikus ir arī maksātnespējas procesa administratori, jāpiemēro valsts amatpersonas statuss, un ir pienākums iesniegt valsts amatpersonas deklarāciju mēneša laikā, sākot no 2016. gada 1. septembra.
LZAP administratoru loka paplašināšanu atbalsta, bet ir vairākkārt norādījusi, ka valsts amatpersonu statusa piemērošana advokātiem nav savienojama ar advokātu profesionālo darbību. Proti, advokātiem nebūs iespējams apvienot maksātnespējas administratora amatu ar juridiskās palīdzības sniegšanu fiziskām un juridiskām personām, tajā skaitā ar aizstāvības nodrošināšanu kriminālprocesā, norāda padomē.
Tādējādi advokāti, kas vienlaikus ir arī maksātnespējas procesa administratori, būs spiesti pamest savu profesiju, jo tiks ne vien diskriminēti attiecībā pret saviem kolēģiem, bet arī būs apdraudēta to neatkarība un klientu konfidencialitāte, proti, amatpersonas deklarācijā jāsniedz ziņas par profesionālās darbības ietvaros izpildāmajiem uzņēmuma līgumiem un pilnvarojumiem, kuros noteiktās saistības tas pilda, un jānorāda attiecīgo personu identifikācijas datus.
Pēc advokātu vēršanās tiesā ar konstitucionālu sūdzību, Satversmes tiesa atzina, ka ierobežojumi un pienākumi, kas uzlikti valsts amatpersonām, nav savienojami ar zvērinātu advokātu profesionālās darbībās garantijām.
Kā skaidro LZAP padomes loceklis un zvērināts advokāts Andris Rukmanis, pašlaik likumdevējs nav ievērojis Satversmes tiesas spriedumu un nav nodrošinājis zvērinātiem advokātiem iespēju apvienot savu darbību ar maksātnespējas administratora amatu. Bez izmaiņām likumos nebūs iespējams īstenot pamatnostādnēs paredzēto un kreditoru prasīto maksātnespējas administratoru loka paplašināšanu.
Arī Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas Darba devēju konfederācija un Latvijas Komercbanku asociācija jau iepriekš uzsvērusi, ka valsts amatpersonas statusa noteikšana maksātnespējas procesa administratoriem ilgtermiņā radīs vairāk risku un problēmu, nekā iespējamo ieguvumu, atgādina LZAP.
Padomē atgādina, ka šobrīd norit aktīvs darbs saistībā ar reformām maksātnespējas jomā. Tieslietu ministrija izstrādājusi projektu "Maksātnespējas politikas attīstības pamatnostādnes 2016.-2020. gadam un to īstenošanas plāns", ko tuvākajā laikā plānots izskatīt Ministru kabinetā.
Tieslietu ministrija šī politikas dokumenta izstrādes procesā ir iesaistījusi arī uzņēmēju organizācijas, lai vienotos par galvenajiem principiem un turpmāk veicamajiem uzdevumiem.
LZAP norāda, ka tā atbalsta uzņēmēju izteiktos un Ministru kabineta komitejā atbalstītos priekšlikumus, tomēr jo īpaši uzsver, ka nepieciešama izsvērta, kompleksa un uz rezultātu vērsta reforma maksātnespējas jomā. Tas kardināli mainīs maksātnespējas procesu un veicinās sabiedrības (uzņēmēju, ārvalstu investoru un visu nodokļu maksātāju) uzticības atgūšanu maksātnespējas procesa tiesiskai norisei un Maksātnespējas administrācijas darbībai.