"Rudens, 1. septembris. Visas mācību iestādes plaši atvērušas savas durvis tiem, kuri mācās. Lūk, arī es, būdama otrā kursa studente, aizgāju, precīzāk, aizbraucu, uz universitāti. Viss bija labi līdz mirklim, kad devos uz tuvāko "Narvesen" kiosku pēc braukšanas biļetēm," stāstu sāk Anna.
"Kasiere mani apdullināja ar jaunumiem, ka sistēma man neļauj papildināt "Rīdzinieka karti" ar studenta mēnešbiļeti 16 eiro vērtībā. Labi atceros, ka mans studenta statuss darbojas vēl līdz 4. oktobrim, bet, tā kā karti gribu papildināt 7. septembrī, nesanāk pilns mēnesis," stāsta Anna, kura beigu beigās nopirka piecas biļetes ar studentu atlaidi par 30 centiem katru un devās uz universitāti.
Tai pat vakarā pēc lekcijām Anna ar nule kā mācību iestādes izsniegtu izziņu devās uz "Rīgas satiksmes" filiāli iegādāties studenta biļeti. Atbraucot uz "Rīgas satiksmes" filiāli Spīķeru ielā, Anna ieraudzīju paziņojumu, ka talonus klientu pieplūduma dēļ neizsniedz. Tāpēc devās uz filiāli Rīgas autoostā, kura atvērta līdz plkst. 19, taču, pēc divu stundu ilgas stāvēšanas, biļeti līdz ar citiem gaidītājiem viņai iegādāties neizdevās.
"Vīlusies un nogurusi iesēdos 18. trolejbusā, lai nobrauktu vienīgo pieturu. Biļeti aizmirsu "nopīkstināt". Kolīdz trolejbuss sāka kustēties, pie manis pienāca kontroliere. Parādīju viņai savu "Rīdzinieka karti", viņa to pielika pie elektroniskās ierīces un tūlīt pieprasīja samaksāt sodu – 20 eiro," atminas Anna. Viņa gan no sākuma nenoticēja, ka studentei, kurai mēnešbiļete maksā 16 eiro, sods par nepilnu pieturu ir 20 eiro.
"Kontroliere, protams, mani neizlaida. Nākamajā pieturā izkāpām pie citas kompānijas, kurā bija vēl viena kontroliere un apsargs. "Vai jūs samaksāsiet tūlīt 20 eiro ar karti?" – man pajautāja kontroliere, uzbāzīgi skatoties man acīs. Nākamais uzbrukums bija frāzē: "Ja jūs uz vietas nesamaksāsiet 20 eiro, jums vēlāk nāksies maksāt 30 eiro"," stāsta Anna, kurai prasītās naudas līdzi nebija. Vēlāk gan viņai nācies samaksāt 30 eiro.
Savu neizpratni par to, kā gan iespējams, ka tad, ja brauciens studentam maksā tikai 30 centus, sods ir 30 eiro, proti, 100 reizes lielāka summa nekā jāmaksā par biļeti, viņa pauda arī kontrolieriem. Kontrolieri studentei norādīja, ka viņi tikai dara savu darbu.
"Cienījamie lasītāji un portāl "Delfi", lūdzu, noskaidrojiet, kur un kādā Eiropas valstī ir tiesības izrakstīt sodu, kas ir 100 reizes lielāks par biļetes cenu? Kas tas par absurdu?" neizpratnē ir Anna.
Uzņēmumā "Rīgas satiksme" portālam "Delfi" skaidroja, ka samazināts tarifs, proti, trīs eiro naudas sods, maksājot uz vietas, vai pieci eiro – ja izrakstīts rēķins, aktuāls tikai divos gadījumos. Pirmkārt, ja pasažierim ir 100 % atlaide braucienam, piemēram, skolēnam. Otrkārt, ja pasažieris iegādājies mēnešbiļeti, sācis to lietot, bet kaut kādā brīdī ir aizmirsis to reģistrēt, iekāpjot transportā. Visos citos gadījumos sods ir 20 eiro, ja maksā uz vietas, bet 30 eiro – ja kontrolieris izraksta rēķinu.
"Ja meitenei būtu bijusi studentu braukšanas karte, tad sods būtu jāmaksā no trim līdz pieciem eiro. Bet, tā kā nekādas studentu kartes nebija, tad, saskaņā ar noteikumiem, viņai ir jāmaksā pilna soda nauda – 20 vai 30 eiro, atkarībā no izvēles, kā maksāt," paskaidroja "Rīgas satiksmes" pārstāve Baiba Bartašēviča-Feldmane.
Viņa arī piebilda, ka, lai nopirktu studenta mēnešbiļeti, nemaz nav nepieciešams stāvēt rindā pie "Rīgas satiksmes" filiāles. Lielākajās augstskolās ir iekšējā elektroniskā sistēma, caur kuru iespējams iesniegt izziņu statusa "students" saņemšanai. Pēc tam students var vienkārši pieiet pie tuvākā biļešu automāta un nopirkt studentu mēnešbiļeti, skaidroja Baračeviča-Feldmane.