Krāpniecība, sagrozot automašīnas odometra rādītājus, Latvijā vairs nav izplatīta, pastāstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Rolands Rumba.
"Kopš CSDD e-pakalpojumos var pārbaudīt odometru rādītājus, ir būtiski samazinājušies krāpniecības gadījumi ar odometru rādījumiem. Var teikt, ka nacionālā līmenī šī problēma ir daļēji atrisināta. Cilvēkam ir iespējams viegli pārliecināties par katras automašīnas odometra rādījumu tehniskajā apskatē, tādēļ šāda veida krāpniecība vairs nav izplatīta," sacīja Rumba.
Vienlaikus viņš atzina, ka Eiropas Savienības (ES) līmenī šī problēma joprojām ir aktuāla – ES nav vienotu prasību attiecībā uz informācijas apmaiņu par odometru rādījumiem. "2014. gadā ES līmenī tika pieņemts lēmums, ka Eiropas Komisijai līdz 2018. gadam jāizstrādā priekšlikumi vienotai sistēmai, lai varētu apmainīties ar informāciju par odometru rādījumiem. Latvija jau šobrīd gatava visu šo informāciju sniegt nepieciešamajā apmērā. Šobrīd nav zināms, vai pieeja datiem par odometru rādījumiem varētu būt jebkuram lietotājam," klāstīja CSDD pārstāvis.
Vienlaikus klientu ērtībām CSDD papildus apkopojusi informāciju par veidiem, kā var iegūt datus par citās valstīs reģistrēto transportlīdzekļu nobraukumu un tehnisko stāvokli. Šie dati noderēs, piemēram, pirms iespējamās auto iegādes, lai uzzinātu informāciju par nolūkoto spēkratu. Patlaban direkcijas mājaslapā ir pieejama informācija par astoņām valstīm, taču CSDD regulāri papildina sarakstu.
"Odometru vērtēšana tehniskās apskates laikā Latvijā notiek kopš 2016. gada sākuma – no šā gada nav iespējams saņemt pozitīvu vērtējumu tehniskajā apskatē, ja odometrs nedarbojas vai nav nolasāms. Kopš gada sākuma jau vairāk nekā 500 auto tika konstatēti odometri, kas nedarbojās, savukārt vairāk nekā 700 auto konstatēts, ka odometra rādījumi nav nolasāmi. Tas nozīmē, ka visi šie auto novērtēti ar negatīvu vērtējumu "2" un tehnisko apskati nav izgājuši," piebilda Rumba.
Pagājušajā mēnesī portāla "autoDNA.lv" pārstāvji pavēstīja, ka uz Latviju regulāri tiek vestas lietotas automašīnas ar nobraukumu virs 200 000 kilometru, kas vietējā tirgū tiek pārdotas jau ar krietni zemāku kilometrāžu.
Atbilstoši "autoDNA.lv" rīcībā esošajiem datiem par augustu no Beļģijas vien tika ievesti vairāk nekā 450 automobiļi. Teju pusei ir veiktas manipulācijas ar odometra rādījumiem, un vidēji tiek notīti 92 000 kilometru.