Administratīvajā rajona tiesa ierosinājusi divas administratīvās lietas, kurās aicināts koriģēt valdības lēmumu par projekta "Rail Baltica" dzelzceļa trases novietojumu Latvijā.
Administratīvajā rajona tiesā 23.septembrī saņemts pieteikums, kurā vairākas privātpersonas (Ģirts Bisenieks, Oskars Zirnis, Mārtiņš Strazds, Vīva Ieviņa) un biedrība "Latvijas zeme, daba, tauta" prasa atcelt valdības 24.augusta lēmumu, ar kuru noteikts projekta "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas novietojums Latvijā.
Ar valdības attiecīgo lēmumu akceptēts līnijas novietojums Latvijā, tostarp posmā B2-2, pret kuru iepriekš iestājās Salacgrīvas pašvaldība, kura aicināja tā vietā līniju virzīt pa C5 alternatīvu.
Pašvaldība iepriekš iebilda pret alternatīvu B2-2 tāpēc, ka šajā gadījumā trase šķērsos daudz lauksaimniecības zemes. Tā vietā Salacgrīvas novada dome aicināja īstenot trases C5 variantu, kas šķērso aizsargājamās dabas teritorijas "Natura 2000" un kuru iepriekš noraidīja Satiksmes ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas pārstāvji. Valdība beigās akceptēja B2-2 variantu, uzdodot konsultēties ar Eiropas Komisiju par iespējām īstenot C5 alternatīvu.
Izskatot pieteikumu, tiesa konstatējusi, ka prasības līdzpieteicēji iebilst pret B2-2 alternatīvu un uzskata, ka jāvirza C5 variants, un mērķis pēc būtības ir grozīt valdības lēmumu, nevis atcelt to. Līdz ar to tiesnese pēc savas iniciatīvas precizēja līdzpieteicēju prasījumu, lai tiktu prasīts grozīt valdības lēmumu.
Tiesnese, izskatot prasītāju pieteikumu, nolēma ierosināt administratīvo lietu par valdības lēmuma grozīšanu un pieaicināt atbildētājas Latvijas pusē Ministru kabinetu, kuram uzdots mēneša laikā sniegt tiesai rakstveida paskaidrojumu par pieteikumu.
Vienlaikus biedrība "Latvijas zeme, daba, tauta" vērsās Administratīvajā rajona tiesā ar citu pieteikumu, kurā aicina uzlikt par pienākumu valdībai grozīt lēmumu par dzelzceļa trases novietojumu, trešajā sektorā Limbažu, Salacgrīvas un Sējas novadā nosakot taisnāku trases novietojumu pa A trasi maršrutos C4, A3-2 un A3-3. Pieteicēja ieskatā valdības akceptētais trases maršruts trešajā sektorā (C4, A3-1, C1 un B3-2), kas met izliekumu, izraisa nelabvēlīgāku ietekmi uz vidi nekā prasības iesniedzēja piedāvātais.
Arī šajā gadījumā tiesnese nolēmusi sākt administratīvo lietu un uzdevusi valdībai sniegt paskaidrojumu par pieteikumu.
Valdības 18.oktobra darba kārtība liecina, ka Satiksmes ministrija lūgs valdībai prasīt tiesai paskaidrojuma termiņa pagarināšanu. Ministrija paskaidrojumus abās lietās sagatavos un virzīs izskatīšanai Ministru kabineta 2016.gada 13.decembra sēdē.