Kā liecina aģentūras LETA rīcībā esošās vēstules kopija, kas datēta ar 20. oktobri, tā adresēta Valsts prezidentam Raimondam Vējonim, Saeimas priekšsēdētājai Inārai Mūrniecei (VL-TB/LNNK), Ministru prezidentam Mārim Kučinskim (ZZS), vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram Kasparam Gerhardam (VL-TB/LNNK), kā arī Rīgas domes priekšsēdētājam Nilam Ušakovam (S).
Vēstuli parakstījuši Sandra Kalniete (V), Krišjānis Kariņš (V), Artis Pabriks (V), Inese Vaidere (V), kā arī Roberts Zīle (VL-TB/LNNK), kuri visi pārstāv partijas, kuras Rīgas domē ir palikušas opozīcijā un nespēj tur ietekmēt lēmumu pieņemšanu.
"Rīgas domes izplatītā tramvaja projekta ieceres shēma apliecina, ka tramvaja līnijai nepieciešamais braucamās daļas paplašinājums, neapšaubāmi, atradīsies Lielajos kapos," uzsvēruši politiķi, norādot, ka šie kapi ir aizsargāts valsts kultūras piemineklis, bet nav veikts projekta ietekmes uz kultūrvēsturisko vidi novērtējums, kā to prasa Eiropas Savienības (ES) noteikumi.
Politiķi arī uzskata, ka arguments, ka sasteigtais lēmums jāpieņem, lai nezaudētu Eiropas Komisijas (EK) finansējumu, ir nepamatots. Viņi vēstulē skaidro, ka Rīgas Lielie kapi ir unikāls Latvijas vēstures objekts. "Tos politisku iemeslu dēļ slēdza padomju okupācijas gados, faktiski ļāva izdemolēt, un pāri kapiem izveidoja Senču ielu. Iespējamā tramvaja līnija, kas šķērsotu kapu teritoriju, turpinātu šo amorālo padomju politiku. Šis lēmums un tā īstenošana apliecinātu necieņu pret mūsu vēsturisko atmiņu un mūsu identitāti. Tas aizskar kapos apbedīto Latvijas dižgaru piemiņu un dziļi aizvaino tās dzimtas, kuru tuvinieki ir apbedīti šajos kapos," norādīts vēstulē.
Deputāti apgalvo, ka, darbojoties EP, vienmēr centušies, lai "ES fondu nauda tiktu novirzīta projektiem, par kuriem Latvijas sabiedrībai ir gandarījums". Viņi arī norādījuši, ka neatbalsta ES nodokļu naudas izmantošanu šādiem mērķiem un aicina projektu pārveidot tā, lai tas neskartu kultūrvēsturisko mantojumu un būtu arī ekonomiski pamatots.
"Šo jautājumu pašlaik var sakārtot Latvijas pusē, pirms tas nonāk ES līmenī," brīdina politiķi. Šī iemesla dēļ viņi kategoriski iebilst pret būvniecības ieceri, kas skar Lielo kapu teritoriju vai kādu no apbedījumiem, un aicina nekavējoties apturēt šo projektu, līdz netiks pieņemti juridiski saistoši lēmumi, ka tramvaja būves laikā netiks skarta Lielo kapu teritorija, tostarp neviens no apbedījumiem.
Jau vēstīts, ka Rīgas domes deputāti 11. oktobrī ārkārtas sēdē ar 34 balsīm "par" un 15 "pret" atbalstīja Skanstes tramvaja līnijas projektēšanas sākšanu.
Ušakovs tobrīd klātesošajiem deputātiem norādīja, ka tieši Skanstes rajons pašlaik attīstās visstraujāk un tieši tur būs jaunais pilsētas centrs, kur jau tagad ir jaunie banku biroji, kā arī top dažādas vīzijas par kultūras telpu. Viņš sacīja, ka šī līnija ļaus iedzīvotājiem mazāk izmantot privāto transportu.
"Šis ir labākais risinājums. Ja mēs redzam, ka šo projektu varam īstenot ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu, šo iespēju nedrīkst laist garām," sacīja Ušakovs.