Līdz šim lielākajā automobiļu iepirkumā Valsts policijas (VP) konkursā uzvarējusī pilnsabiedrība "A26" uzsver, ka tehniski uzlabotie automašīnu "EURO 5" dzinēji nodrošinās VP ietaupījumu uz katru nobraukto kilometru, norāda "A26" pārstāvis Guntars Šīrants.
Viņš atzīmē, ka ar savu piedāvājumu iepirkumā kompānija "A26" jau esot nodrošinājusi ietaupījumu aptuveni 100 000 eiro apmērā. Pilnsabiedrības "A26" iepirkumā piegādātās automašīnas piedāvājuma iesniegšanas brīdī pēc darbmūžības ekspluatācijas izmaksām bijušas zemākas nekā tuvākā pretendenta piedāvājums - attiecīgi 7864,52 eiro pret 8047,53 eiro.
""A26" mērķis bija un ir pildīt saistības pret pasūtītāju un valsti, sniedzot ekonomiski izdevīgāko piedāvājumu. Ar savu piedāvājumu mēs ietaupījām valsts budžetā teju 100 000 eiro, turklāt automašīnu tehniskie uzlabojumu nākamos piecus gadus ļaus policijai ietaupīt uz katru nobraukto kilometru," apgalvo uzņēmuma pārstāvis.
Pilnsabiedrībā jau iepriekš skaidroja, ka tehniski uzlaboti "EURO 5" dzinēji, lai izpildītu konkursa prasību par dzinēju atbilstību "EURO 6" izmešu sertifikātam. Tāpēc uzņēmumā atkārtoti uzsver, ka "A26" nav izdarījusi nekādus pārkāpumus.
""EURO6" ir jauna tehnoloģija, un, kā jebkura tehnoloģija, tā sākuma periodā maksā dārgāk nekā iepriekšējā paaudze. Taču, manuprāt, mums ir jāskatās pēc valsts maciņa biezuma, nevis akli jāvadās pēc principa, ka viss jaunākais ir labāks. Ja iepriekšējās paaudzes automašīnas var uzlabot, lai sasniegtu to pašu emisiju līmeni, kas ir jaunās paaudzes dzinējiem, un galu galā ietaupīt nodokļu maksātāju naudu - kāpēc to nedarīt," retoriski jautā Šīrants.
Publisko iepirkumu likums, valsts iestādēm iegādājoties vai nomājot transportlīdzekļus, paredz izmantot vienu no kritērijiem - atbilstību emisiju klasei vai darbmūžības ekspluatācijas kopējās izmaksas. Nodrošinājuma valsts aģentūra (NVA) šajā iepirkumā izmantojusi abus, tā, pēc Šīranta domām, nepamatoti un neatbilstoši faktiskajai situācijai sašaurinot pretendentu loku. Pasūtītājs par to arī tika informēts, taču tehniskā specifikācija palika bez izmaiņām, tādējādi pasūtītājs ierobežojis un radījis valsts budžetam lielākas izmaksas.
"A26" pārstāvis norāda, ka, piemērojot darbmūžības ekspluatācijas izmaksu aprēķinu, tiek panākta optimālo automašīnu izvēle, jo šajā aprēķinā ir ņemti vērā visi automašīnu faktiskie emisiju standarti - oglekļa dioksīda, slāpekļa oksīda, metānu nesaturošo ogļūdeņražu un cieto daļiņu emisiju apjoms konkrētajai automašīnai atbilstoši tās sertifikātam.
Šīrants arī pauž neizpratni, kā laikā, kad no iestāžu puses tiek apgalvots, ka valstij nepietiek līdzekļu dažādās nozarēs, ierēdņi savas nezināšanas vai nevēlēšanās zināt dēļ paši rada nevajadzīgas izmaksas.
Viņš atgādina, ka šī gada 8.jūlijā NVA izsludināja atklāto konkursu par transporta nomu VP vajadzībām no 2016.gada līdz 2022.gadam. Kopējā iepirkuma vērtība ir aptuveni 22 miljoni eiro. Konkursa uzvarētāji ir "SEB līzings" - 12,4 miljoni eiro, "Karlo Motors" un apvienība "Pilna servisa līzings" - 7,2 miljoni, "A26" - 4,2 miljoni eiro, no kuriem 800 000 eiro veido daļa par strīdīgo "Citroen Jumpy" piegādi.
Kā ziņots, Iekšējās drošības birojs ir sācis kriminālprocesu saistībā ar, iespējams, līgumam neatbilstošu VP automašīnu piegādi. Birojā sākts kriminālprocess, "lai vispusīgi un objektīvi pārbaudītu atbildīgo amatpersonu rīcību saistībā ar automašīnu iepirkumu," teica biroja preses pārstāve Diāna Petersa.
Plašāku informāciju izmeklēšanas interesēs birojs šobrīd nesniegšot, līdz ar to nav zināms, vai kriminālprocess sākts par faktu vai jau pret kādu personu.
Jau ziņots, ka VP ir noslēgusi dienesta pārbaudi attiecībā uz auto iepirkumu, lai noskaidrotu, vai policijai piegādātās "Citroen" markas automašīnas atbilst līgumā noteiktajām prasībām un vai par konkrēto iepirkumu atbildīgās VP amatpersonas un darbinieki ir rīkojušies pietiekami rūpīgi. VP ir konstatējusi līguma nepienācīgu izpildi no auto piegādātāja puses, savukārt dienesta pārbaudē konstatēti iespējami disciplinārpārkāpumi atbildīgo VP amatpersonu un darbinieku rīcībā.
No auto ražotāja Francijā saņemts apliecinājums, kas apstiprina, ka policijai piegādātās automašīnas nav atbilstošas līgumā noteiktajām prasībām attiecībā uz izmešu sertifikātu. Lai arī iepirkuma prasībās auto dzinējiem bija jāatbilst "EURO 6" izmešu sertifikātam, šobrīd no auto ražotāja saņemtais apliecinājums parāda, ka VP saņēmusi automašīnas ar "EURO 5" dzinējiem.
Uzņēmuma "A26" pārstāvis pauda, ka uzņēmums nav izdarījis nekādus pārkāpumus, jo VP iepirkumā norādīts, ka automašīnām jāatbilst "EURO 6" izmešu sertifikātam, nevis jābūt ar "EURO 6" dzinēju. Piegādātās automašīnas, lai gan ir ar "EURO 5" dzinēju, esot pielāgotas "EURO 6" izmešu sertifikātam.
Saņemtie ražotāja apliecinājumi par pieņemto auto neatbilstību iepirkumā izvirzītajām prasībām, kā arī VP veiktajā dienesta pārbaudē iegūtā informācija liecina, ka policijas darbinieku, kuru uzdevums bija šī iepirkuma līguma realizācija un auto pieņemšana, rīcība bijusi neprofesionāla un pavirša.
Līdz ar to VP priekšnieks Ints Ķuzis, pamatojoties uz Iekšējās kontroles biroja dienesta pārbaudes laikā iegūtajiem faktiem, nolēmis sākt disciplinārlietas attiecībā uz trim personām - divām VP amatpersonām un vienu darbinieku. Tāpat viena no šīm personām atstādināta līdz disciplinārlietas izmeklēšanas noslēgumam.
Vienlaikus materiāli, kas iegūti dienesta pārbaudes laikā, nosūtīti arī Iekšējās drošības birojam, lai šo darbinieku rīcība tiktu vērtēta arī no kriminālprocesuālā viedokļa.
VP arī nosūtījusi komersantam, auto piegādātājam, vēstuli par to, ka piegādātais autotransports neatbilst noslēgtā iepirkuma līguma kritērijiem un līdz nākamā gada 1. janvārim uzņēmējam jāpiegādā policijai līgumam atbilstoši transportlīdzekļi. Līdz pienācīgai līguma izpildei no komersanta puses VP turpinās lietot tās rīcībā pašreiz esošās automašīnas, lai būtu iespējams nodrošināt policijas uzdevumu un darbinieku dienesta pienākumu izpildi.
Savukārt ja komersants nepiegādās līgumam atbilstošas automašīnas noteiktajā laikā, tiks izskatīts jautājums par līguma pārtraukšanu.
Jau ziņots, ka līdz šim lielākajā automobiļu iepirkumā VP konkursā uzvarējusī pilnsabiedrība "A26" nodevusi pavisam citas, līgumam neatbilstošas mašīnas. Turklāt pastāvēja aizdomas, ka uzņēmējs krāpies un policiju maldinājis ar dokumentiem, iepriekš ziņoja TV3 raidījums "Nekā personīga".
Policija tika pie 755 jauniem transportlīdzekļiem un par nomu turpmākos piecus gadus maksās 22 miljonus eiro. Jaunus spēkratus aizturēto pārvietošanai vajadzēja arī Speciālo uzdevumu bataljonam. Policija prasīja furgonus ar jaunās paaudzes motoru "EURO 6".
Kā liecina "Firmas.lv" informācija, pilnsabiedrība "A26" pērnā gada decembrī dibināja SIA "Auto Īle un Herbst", SIA "Ad Rem auto", SIA "Auto 26". Visi uzņēmumi saistīti ar uzņēmēju Māri Īli.