Aktīvistu grupa "Lielo kapu draugi" nosūtījusi vēstuli Valsts Kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijai (VKPAI) un Rīgas pieminekļu aģentūrai (RPA), kurā vērsta uzmanība uz bojājumiem, kas pagājušonedēļ nodarīti vairākiem pieminekļiem Lielajos kapos, kad tur sakopšanu īstenojusi Rīgas dome (RD).
"Lielo kapu draugi" mudina institūcijas RD liegt lietot smago tehniku kapu teritorijā.
Vēstīts, ka piektdien, 4. novembrī, sniega tīrītājs sabojājis Ādolfa Agates pieminekli. RD sākotnēji notikušo sauca par provokāciju un savu atbildību noliedza. Taču vēlāk RD atzina, ka smagā tehnika sabojājusi pieminekli. "Sniega tīrīšanas tehnika neuzmanības dēļ ir aizķērusi sētu un nobrucinājusi pieminekli," sarunā ar portālu "Delfi" sacīja RD pārstāvis Uģis Vidauskis.
Tāpat "Lielo kapu draugi" aicina sakopšanā iesaistītos strādniekus instruēt par kapu specifiku, vedot viņus apgaitā pa kapiem, iepazīstinot ar objektu atrašanās vietām un kapu īpatnībām.
Aktīvisti rosina nelietot sāli uz celiņiem kapu teritorijā, jo tā bojā pieminekļus un zemes piemiņas plāksnes. Savukārt VKPAI un RPA aicināti uzraudzīt sakopšanas darbus Lielajos kapos.
Vēstulei "Lielo kapu draugi" pievienojuši fotogrāfijas, kurās iemūžināti bojājumi. Aktīvisti uzsver, ka sasnigušais sniegs traucē fiksēt citus iespējamos kaitējumus.
Vēstīts, ka trešdien, 2. novembrī, Rīgas pašvaldība sākusi sakopt Lielos kapus, kur apglabāti daudzi slaveni Latvijas kultūras, sabiedriskie un politiskie darbinieki. Plānots, ka līdz valsts svētkiem visa teritorija tiks pilnībā sakopta.
Sakopšana sākta pēc tam, kad Latvijas Evaņģēliski luteriskā baznīca panāca vienošanos ar RD par Lielo kapu teritorijas iemainīšanu pret citiem īpašumiem galvaspilsētā.
Jautājums par Lielo kapu apkopšanu un izmantošanu saasinājās pēc tam, kad Rīgas dome pieņēma lēmumu būvēt daudzus miljonus vērto Skanstes tramvaja līniju. Šis projekts sabiedrībā raisīja plašas diskusijas un protestus, bet pats projekts tika nodēvēts par "kapu tramvaju".
Skanstes tramvaja līnijas projekta īstenotāja "Rīgas satiksmes" preses pārstāvis Viktors Zaķis portālam "Delfi" iepriekš atkārtoti uzsvēra, ka šobrīd izstrādātās maršruta skices paredz, ka tramvaja līnija ies pa jau esošo Senču ielu. Konkrēts un precīzs tehniskais projekts tiks izstrādāts tikai pēc tam, kad Kohēzijas fonds piešķirs finanses šī projekta realizācijai.
"Taču vēlreiz jāuzsver, ka tehnisko projektu plānots izstrādāt tā, lai netiktu skarti apbedījumi," atzīmēja Zaķis.
Jau vēstīts, ka tad, ja tramvaja līnija tiešām dabā ies Senču ielas sarkanās līnijas robežās, tad Lielo kapu teritorijā nāksies nojaukt vienu kapliču un likvidēt divas senas kapu kopiņas, no kurām vienai vēl ir saglabājies nožogojums, un uz tās nesen nolikti svaigi ziedi. Cietīs arī seni granīta ceļa stabi, kas ierakti gar kapu malu. Nāksies nocirst arī vairākus kokus.