Politiskajai partijai "Vienotība" bez valsts finansējuma būs grūti uztaisīt efektīvu priekšvēlēšanu kampaņu, būs vajadzīgs vai nu mecenāts, vai arī spilgtas sociālo tīklu runas personas, pauda reklāmas nozares eksperti.
Reklāmas aģentūras "Abnormal" radošais direktors Raimonds Platacis sacīja, ka bez valsts finansējuma partijai būs grūti uztaisīt jēgpilnu priekšvēlēšanu kampaņu uz pašvaldības un nākamās Saeimas vēlēšanām. ""Vienotība" ir zaudējusi ne tikai valsts finansējumu, bet arī tēlu sava elektorāta acīs. Partija pašlaik ir kā students, kas ir zaudējis budžeta vietu augstskolā par sliktu uzvedību. Situāciju var glābt mecenāts, kura finansiālais atbalsts ļaus turpināt studijas, un ir vairāk nekā skaidrs, ka šī nauda būs jāatstrādā. Tas ir sliktākais, kas var notikt, jo tad tiek zaudēta brīvība patstāvīgi pieņemt lēmumus. Ja tāds būs arī vēlētāja domu gājiens, tad "Vienotībai" būs krietni jāpapūlas, lai pierādītu pretējo," teica Platacis.
Uz jautājumu, vai Latvijā sociālo tīklu laikmetā ar maziem līdzekļiem var uztaisīt konkurētspējīgu priekšvēlēšanu kampaņu, viņš atbildēja, ka pret partiju priekšvēlēšanu kampaņām vēlētāji izturas ar zināmu skepsi un ir izstrādājuši pietiekami lielu imunitāti, jo solījumi bieži vien neatbilst reāliem darbiem. Tāpēc, lai uztaisītu konkurētspējīgu priekšvēlēšanu kampaņu internetā, vajag gudri izstrādātu mehāniku - ar bildīti un tekstu pa virsu vien nepietiks, uzsvēra eksperts.
Viņš izteicās, ka, īstenojot mazbudžeta reklāmas kampaņas, jāņem vērā, ka to efektivitāti ietekmē ļoti daudzi faktori, tostarp zvaigžņu stāvoklis, tā brīža kolektīvā aktualitāte, gadalaiks un pat tas, ar kuru kāju viedokļa līderis ir izkāpis no gultas, kā arī citi faktori. "Tā ir liela laimes spēle, tāpēc reklāmas pasaulē lielie zīmoli savas mazbudžeta kampaņas atbalsta ar ļoti lielu mediju budžetu, un tur atkal ir vajadzīga nauda. Liels efekts par mazu budžetu ir ilūzija, it īpaši politikā," viņš teica.
Arī reklāmas aģentūras "Creative Media Baltic" projektu direktore Ilze Jankovska teica, ka politiskai partijai ir iespējams ar ierobežotiem līdzekļiem izveidot konkurētspējīgu reklāmas kampaņu, taču tā paveikšanai ir nepieciešami vairāki nosacījumi, piemēram, spilgtas sociālo tīklu runas personas, kas spējīgas veidot tiešu, vienkāršu, nedaudz provokatīvu saturu, kas ir attiecināms uz sabiedrībā aktuālo.
Kā ziņots, nesen stājās spēkā Rīgas apgabaltiesas spriedums, kas paredz, ka "Vienotībai" būs jāmaksā Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) piemērotais 4000 eiro sods saistībā ar vēlēšanu izdevumu pārkāpumiem. Stājoties spēkā šim tiesas spriedumam, KNAB nolēmis partijai pārtraukt valsts finansējuma piešķiršanu.
Politisko organizāciju finansēšanas likumā teikts, ka KNAB lēmumu šādos gadījumos partija var pārsūdzēt tiesā, tomēr lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
Politiskā spēka priekšsēdētājs Andris Piebalgs sacīja, ka pēc KNAB lēmuma apturēt valsts finansējumu "Vienotībai" varēs izteikti redzēt to, cik paši partijas biedri gribēs palīdzēt savai partijai, maksājot biedru naudas.
Politiķis norādīja, ka partijai ziedo tie cilvēki, kuri to ierasti dara. Piebalgs nesaskata lielākas iespējas attiecībā uz ziedotājiem, jo "Vienotība" nav absolūtas varas partija, tāpēc viņš neredzot iemeslu, kāpēc kāds īpaši steigtos ziedot šim politiskajam spēkam.
Viņš arī skaidroja, ka biedru naudā partija iegūst gadā aptuveni 50 000 eiro.
Kā liecina informācija KNAB mājaslapā, "Vienotībai" šogad ziedoti 135 257 eiro, pērn - 221 201 eiro, bet 2014.gadā, kad notika Saeimas vēlēšanas, - 1,09 miljoni eiro. Savukārt biedru naudās un iestāšanās naudā šogad partija saņēmusi 80 055 eiro, pērn - 67 150 eiro, bet 2014.gadā - 145 128 eiro.