"Valsts finansēto studiju vietu sadalei neapšaubāmi jāatbilst tautsaimniecības prasībām, taču mēs nedrīkstam balstīties vien uz vēsturisko principu. Budžeta vietu skaitam jākalpo arī kā stimulam un apbalvojumam par augstskolas piedāvāto studiju kvalitāti," sacīja Viņķele.
"Izglītības komisijas deputāti šodien sēdē skaidri pārliecinājās par augošo netaisnības izjūtu daudzu studējošo un augstskolu pārstāvju vidū jautājumā par budžeta vietu sadali, sevišķi sociālo zinātņu jomā," norādīja Viņķele.
Deputāti, kā portālu "Delfi" informē Saeimas preses dienests, mudināja Izglītības un zinātnes ministriju (IZM) aktīvi turpināt darbu pie pilotprojekta, kas paredz budžeta studiju vietu piešķiršanā lielāku uzmanību pievērst kvalitātes kritērijiem.
IZM aicināta pilnveidot projektu, izvērtējot Augstākās izglītības padomes priekšlikumus, lai jau nākamajā mācību gadā varētu ieviest pilotprojektu, kas paredz desmit procentus no sociālo zinātņu budžeta vietām piešķirt pēc kvalitātes kritērijiem.
Kā sēdē informēja IZM pārstāvji, no valsts budžeta finansēto studiju vietu piešķiršanā ņemti vērā tādi punkti kā atbilstība tautsaimniecības vajadzībām, augstskolu stratēģiskās specializācijas princips, kā arī valsts budžeta līdzekļu efektīva ieguldījuma princips, proti, budžeta finansējums piešķirts programmām ar minimālo kopējo studējošo skaitu ( maģistra programmās vismaz 15 studējošie, bakalaura – 30).
Kā vēsta deputātiem sēdē izklāstītie IZM dati, 2016. gadā Rīgas Stradiņu universitātei (RSU) sociālo zinātņu, komerczinātņu un tiesību jomas programmās kopā ir sešas budžeta vietas. Lielākais budžeta vietu skaits šai izglītības grupā ir Latvijas Universitātei – 1120, tai seko Rīgas Tehniskā universitāte ar 451 vietu un Latvijas Lauksaimniecības universitāte ar 306 budžeta vietām.
Mērķtiecīgi strādāts pie budžetu vietu skaita palielināšanas tā dēvētajām STEM – dabaszinātņu, tehnoloģiju, inženierzinātņu un matemātikas - studiju programmām, deputātiem norādīja IZM pārstāvji. Arī 2017.gadā esošā budžeta ietvaros paredzētas pakāpeniskas izmaiņas par labu STEM studiju vietām, saglabājot kopējo budžeta vietu skaitu valstī.