Aiz pseidoziņu portāliem Latvijas internetā – "zeltene.lv", "runabildes.lv", "ritakafija.lv" un "nozagts.com" – lielākoties izgaismojas nevis kādas partijas vai Kremlis, bet klikšķu paaudzes biznesmeņi, atklāj "Re:Baltica" pētījums par viltus ziņu izplatītājiem un šī biznesa aizkulisēm.
Medijs atklāj, kā sociālajā tīklā "Facebook" (FB) popularitāti guvusi iniciatīva, kurā tika vākti paraksti par Saeimas atlaišanu, par kuru aptauju aizsāka Aivis Plotiņš. Viņš pats saka, ka aptauja sociālajos tīklos gājusi kā kūlas ugunsgrēks: "150 000 unikālo skatītāju. Tas varētu būt Latvijas rekords!" Plotiņš pats apgalvo, ka nav saistīts ar politiskajām partijām — darbojas Ogres novada jauniešu domē un bijis 11. novembra lāpu gājienā kā brīvprātīgais, bet tas arī viss. Arī naudu no savām aktivitātēm FB nepelnot. Saeimas atlaišanas aptauju Aivis ievietoja FB lapā "Best Vines Latvia", no kurienes to pārķēra ar vietni "Zeltene.lv" sasaistītu lapu tīkls.
Šādu tīklu pastāvēšanas jēga un vienlaikus biznesa modelis ir vienkāršs — virzīt lasītājus no dažādajām FB lapām uz vietni internetā, kurā apmeklētāju skaits ļauj pelnīt no FB, "Google" "AdSense" un "AdWords" un citām reklāmām. Pētījums atklāj, ka īpašnieki ir 20—30 gadus veci "digitālie nomadi', kuriem "nav politiskas pagātnes un aizmugures vai acīmredzamu nodomu debilizēt, dzīt depresijā vai kūdīt auditoriju uz agresiju. Redakciju kontakti lapās parasti nav norādīti, jo klasisko mediju darbinieku — žurnālistu vai redaktoru — gandrīz nevienā no šīm vietnēm nav. Vispārinot — ir iesācējbiznesmeņi ar daudzpusīgām interesēm, kuri analizē, ko cilvēki klikšķinās un kas ienesīs naudu," raksta "Re:Baltica".