Spēkratu testi ir pierādījuši, ka visi 17 Valsts policijai (VP) piegādātie "Citroen Jumpy" automobiļi pilnībā atbilst iepirkuma prasībās noteiktajiem izmešu normatīviem, paziņoja automobiļu piegādātāja, pilnsabiedrības "A26" pārstāvis Guntars Šīrants.
Uzņēmums tika veicis testus, lai pierādītu, ka Valsts policijai derēs arī tā piegādātās automašīnas ar "EURO 5" standarta dzinēju, lai arī policija vēlējās spēkratus ar "EURO 6" standarta dzinēju, taču iepirkumā tika pieļautas kļūmes, kas pavēra iespējas dažādiem iepirkuma specifikācijas traktējumiem.
VP Komunikācijas nodaļas vadītāja Sigita Pildava atzina, ka policija ir saņēmusi automobiļu iepirkumā konkursā uzvarējušās pilnsabiedrības "A26" piegādāto "Citroen Jumpy" testēšanas rezultātus, taču pagaidām nekādu vērtējumu par dokumentiem nesniegs, jo ar tiem vēl jāiepazīstas.
Šīrants apgalvoja, ka saskaņā ar plānu pilnsabiedrība veikusi ne vien visu automašīnu pilnveidošanu, nodrošinot tās ar citu dzinēju vadības programmu, bet rudenī īstenota arī apjomīga testēšana, kurā salīdzināja kaitīgo izmešu apjomu divām automašīnām - piegādātajai un analoģiskam spēkratam ar rūpnīcas komplektācijas dzinēju, kas atbilst "EURO 6" standartam.
Testēšanā esot tikuši iesaistīti Latvijā atzīti speciālisti, kuri veikuši salīdzinošos mērījumus Latvijas Lauksaimniecības universitātes Spēkratu institūta laboratorijā. Paplašināto pētījumu un rezultātu analīzi, kas apstiprinot, ka piegādātās automašīnas atbilst iepirkuma specifikācijā norādītajam izmešu standartam, pilnsabiedrība "A26" nodevusi pasūtītājam.
Pilnsabiedrības teorētiskie aprēķini esot pierādījuši, ka "saviem spēkiem varam pilnveidot "EURO 5b" emisijas standarta automašīnas". "Panācām slāpekļa oksīdu (NOx) izmešu samazinājumu un salīdzinošo testu rezultātā pārliecinājāmies, ka mūsu uzlabotais automobilis ieguvis par 2% labākus vidējos izmešu rādītājus nekā testētajam "EURO 6" automobilim," teicis pētījumu vadītājs, autodiagnostikas centra "Rolis" vadītājs Uldis Rolis.
Testi "apliecina, ka rudenī pret mums izteiktie pārmetumi ir bez pamata. Mēs pasūtītājam esam piegādājuši transportlīdzekļus, kas pilnībā atbilst iepirkuma prasībām", paziņoja Šīrants.
Kā ziņoja ziņoja TV3 raidījums "Nekā personīga", līdz šim lielākajā automobiļu iepirkumā VP konkursā uzvarējusī pilnsabiedrība "A26" nodevusi pavisam citas, līgumam neatbilstošas mašīnas. Turklāt pastāvēja aizdomas, ka uzņēmējs krāpies un policiju maldinājis ar dokumentiem. Policija tika pie 755 jauniem transportlīdzekļiem un par nomu turpmākos piecus gadus maksās 22 miljonus eiro. Jaunus spēkratus aizturēto pārvietošanai vajadzēja arī Speciālo uzdevumu bataljonam. Policija prasīja furgonus ar jaunās paaudzes motoru "EURO 6".
VP ierosināja dienesta pārbaudi attiecībā uz auto iepirkumu, lai noskaidrotu, vai policijai piegādātās "Citroen" markas automašīnas atbilst līgumā noteiktajām prasībām un vai par konkrēto iepirkumu atbildīgās VP amatpersonas un darbinieki ir rīkojušies pietiekami rūpīgi. VP konstatēja līguma nepienācīgu izpildi no auto piegādātāja puses, savukārt dienesta pārbaudē tika konstatēti iespējami disciplinārpārkāpumi atbildīgo VP amatpersonu un darbinieku rīcībā.
No auto ražotāja Francijā policija saņēma apliecinājumu, kas apstiprina, ka policijai piegādātās automašīnas nav atbilstošas līgumā noteiktajām prasībām attiecībā uz izmešu sertifikātu. Lai arī iepirkuma prasībās auto dzinējiem bija jāatbilst "EURO 6" izmešu sertifikātam, šobrīd no auto ražotāja saņemtais apliecinājums parāda, ka VP saņēmusi automašīnas ar "EURO 5" dzinējiem.
Uzņēmums "A26" savukārt uzskata, ka nav izdarījis nekādus pārkāpumus, jo VP iepirkumā norādīts, ka automašīnām jāatbilst "EURO 6" izmešu sertifikātam, nevis jābūt ar "EURO 6" dzinēju. Piegādātās automašīnas, lai gan ir ar "EURO 5" dzinēju, esot pielāgotas "EURO 6" izmešu sertifikātam.
Kā liecina "Firmas.lv" informācija, pilnsabiedrība "A26" pērnā gada decembrī dibināja SIA "Auto Īle un Herbst", SIA "Ad Rem auto", SIA "Auto 26". Visi uzņēmumi saistīti ar uzņēmēju Māri Īli.