Lai gan daudzi Valsts ieņēmumu dienesta (VID) darbinieki ir gatavi mainīt ierastās darba metodes, tomēr joprojām vērojama daļas darbinieku pretestība sāktajām pārmaiņām, trešdien, tiekoties ar Latvijas Reģionu apvienības (LRA) Saeimas frakcijas deputātiem, sacīja VID ģenerāldirektore Ilze Cīrule.
"Var saprast, kāpēc lietas notiek tā, kā tās notiek. VID ir bijusi diezgan maza kadru mainība, daudzi strādā 15-20 gadus, tāpēc ir darbinieki, kuri strādā pēc principa "vienmēr tā ir bijis" un nevēlas pārmaiņas," skaidroja Cīrule.
Viņa norādīja, ka pērn sāktās reformas, rotācijas, darbinieku aiziešana, atsevišķi sāktie kriminālprocesi, ir atstājuši iespaidu ne tikai uz VID tēlu sabiedrībā, bet arī uz iekšējo situāciju iestādē.
"Procesi vēl nav beigušies, tāpēc dažādas vēstules raksta esošie un bijušie darbinieki, mēģinot aizstāvēt savas intereses. Arī VID Finanšu policijas pārvaldes un Muitas policijas pārvaldes apvienošana ir ievilkusies, tāpēc tagad vērojama abu policiju sacensība, cenšoties pierādīt, kura ir labāka. Šo situāciju risināšana prasa daudz spēka un resursu, bet tas viss ir jāatrisina vistuvākajā laikā," uzsvēra Cīrule.
VID ģenerāldirektore piebilda, ka atsevišķu darbinieku neapmierinātība ar pārmaiņām vērojama arī klientu apkalpošanas sektorā, kurā darbības uzlabošana ir viena no VID prioritātēm.
Cīrule stāstīja, ka atsevišķas pārmaiņas prasīs ilgāku laiku, bet dažas ir ieviešamas ātri un uzreiz. "Piemēram, jau patlaban papīra formā es parakstu tikai darba līgumus un pieteikumus tiesai, visa pārējā dokumentu aprite notiek elektroniski ar e-parakstu. Savukārt pirmajā darba dienā man parakstīšanai tika nolikta pamatīga kaudze ar papīriem. Izrādās, ka VID jau sen bija e-dokumentu aprites sistēma, tikai darbinieki to pieņēma nelabprāt. Tāpēc nācās ar rīkojumu noteikt strādāšanu elektroniskā vidē," teica VID vadītāja.
Viņa piebilda, ka notiek darbs arī pārējo procesu efektivizēšanā un birokrātijas mazināšanā. "Jāuzlabo komunikācija ar sabiedrību, piemēram, lai VID atbildes vēstules klientiem netiktu rakstītas uz 11-13 lappusēm, bet gan cilvēkiem saprotamā valodā vienā lappusē izskaidrotu klientam, kā jārīkojas," sacīja Cīrule, atzīmējot, ka klientu apkalpošanas uzlabošana tiks sākta ar visātrāk un vienkāršāk paveicamām lietām - konsultatīvo tālruni un e-pastu.
VID vadītāja arī norādīja, ka klientu apkalpošanas profesionalitāti veicinās atalgojuma līmeņa celšana. "Lai veiktu auditu lielu starptautisku uzņēmumu auditu, auditoram jābūt ar atbilstošu kvalifikāciju. Ja auditors saņem aptuveni 1000 eiro bruto algu, tad kādu kvalifikāciju var sagaidīt? Ceru, ka izdosies palielināt atalgojuma līmeni tā dēvētajiem "atslēgas cilvēkiem" audita departamentā, protams, ka tas savukārt izraisīs pretestību citos departamentos," sacīja Cīrule.