Pēc "113" dispečera un kāda vīrieša sarunas audio ieraksta publiskošanas, kurā viņš mēģina izsaukt mediķus uz avāriju Jaunpiebalgā, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) sācis pārbaudi, lai izvērtētu dispečera rīcības atbilstību izsaukumu pieņemšanas algoritmam, portālu "Delfi" informēja Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša.
Jau vēstīts, ka ceturtdien, 30. martā, sociālos tīklus pāršalca emocijām pārbagātas tālruņa sarunas ieraksts ar "113" dispečeru par Jaunpiebalgā notikušu autoavāriju.
NMPD norāda, ka ir identificējis izsaukuma laiku un vietu un šobrīd uzsācis iekšējo pārbaudi. Sākotnējā informācija liecina, ka zvana laikā dispečers ir identificējis notikuma vietu un līdz ar to nosūtījis brigādi uz izsaukumu – mediķu brigāde ieradusies negadījuma vietā 9 minūšu laikā no zvana saņemšanas, sniegusi nepieciešamo palīdzību un nogādājusi cietušo slimnīcā.
Kā norāda Bukša, Latvijā valstiskā līmenī pagaidām operatīvajiem dienestiem nav pieejams tāds tehnoloģiskais risinājums, kas zvana laikā automātiski kartē parāda zvanītāja atrašanās vietu, lai arī par šādu nepieciešamību diskutēts daudzu gadu garumā.
Patlaban sadarbībā ar operatīvajiem dienestiem pie šāda risinājuma ieviešanas strādā Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs. Līdz ar to šobrīd, runājot ar zvanītāju, dispečers vienlaicīgi pēc dotajām norādēm meklē atrašanās vietu kartē vai citās programmās, kas ļauj meklēt pēc orientieriem, piemēram, tuvākās pieturvietas, veikala nosaukuma un citiem.
Bukša norāda, ka tāpēc ļoti svarīga ir dispečera un zvanītāja sadarbība izsaukuma pieņemšanas laikā. Dispečeram nepieciešams pēc iespējas precīzāk noskaidrot negadījuma vietu, lai nekļūdīgi nosūtītu izsaukumā tuvāko brigādi, kā arī tādēļ, ka vietējā brigāde var būt jau aizņemta sniedzot palīdzību citam pacientam un var nebūt brīva ilgāku laiku, piemēram, ja transportē kritiskā stāvoklī esošu pacientu uz reģionālo slimnīcu vai uz specializēto klīniku Rīgā, piemēram, ja nepieciešama mikroķirurgu palīdzība pacientam, kurš nozāģējis plaukstu. Tas nozīmē, ka uz izsaukumu būs jānosūta cita tuvākā brīvā brigāde, kura ikdienā nestrādā šajā teritorijā.
Lai vieglāk orientētos arī mazāk zināmās vietās, katras brigādes mašīnā ir GPS ierīce, taču pirms tam dispečeram ir jācenšas pēc iespējas precīzāk noskaidrot notikuma vietu.
Ņemot vērā to, ka šobrīd zvana laikā dispečeriem kartē automātiski neparādās zvanītāja atrašanās vieta, NMPD aicina iedzīvotājus savos tālruņos lejupielādēt un ārkārtas dienestu izsaukšanai izmantot Latvijā izstrādātās mobilās lietotnes, kas reizē ar zvanu ļauj nosūtīt arī atrašanās vietas koordinātes, piemēram, lietotne "eVeselībasPunkts" neatliekamās medicīniskās palīdzības izsaukšanai, Valsts policijas lietotne "Mana drošība" visu ārkārtas dienestu izsaukšanai.
Ja tālrunī ir funkcija, kas uzrāda atrašanās vietas GPS koordinātes, tad dispečeram iesakām nosaukt šos datus un viņš, tos ievadot kartē, var redzēt precīzu zvanītāja atrašanās vietu un nekavējoties nosūtīt brigādi.