Paredz aizķeršanos braukšanas maksas atlaides piemērošanā daudzbērnu ģimenēm, informē LNT raidījums "Ziņas".
No sestdienas pasažieriem ar "3+ ģimenes karti", ko piešķir daudzbērnu ģimenēm, paredzēta iespēja par reģionālo maršrutu autobusu un vilcienu braucieniem maksāt par ceturtdaļu mazāk. Taču pastāv šaubas par to, cik veiksmīgi atlaides piemērošana darbosies dzīvē.
Četru bērnu mamma Inga Kleinšmite-Zunda stāsta: "Ja man ir bērniem 4, 6, 10 un 19 gadi, tad, ja teiksim, lielie bērni grib aizbraukt katrs uz savu Latvijas pusi, es varu iedot tikai vienam karti. Tajā pašā laikā es palieku bez kartes, kura Rīgā arī dod atlaides uz kaut kādiem teātriem un muzejiem, līdz ar to es ar mazākajiem nevaru aiziet pilnīgi nekur citur."
Kleinšmite-Zunda par prasību ikvienam bērnam, kas vēlas saņemt atlaidi ar "3+ ģimenes karti", ņemt līdzi identifikācijas karti vai pasi norāda: "Varbūt skolniekiem līdz 16 gadiem pietiek ar skolnieku apliecību, jo tomēr, ja viņu pazaudē, tas nebūtu tik globāli sāpīgi, kā pazaudējot ID karti, kas jāiet pasūtīt par gana lielām naudām, un tur ir termiņš, kamēr izgatavo."
Sabiedrības integrācijas fonds, kas īsteno "3+ ģimenes kartes" projektu, skaidro, ka personu apliecinošs dokuments ir vienīgais veids, kā pārliecināties par personas identitāti. Skolēnu apliecība netiek uzskatīta par pietiekami apliecinošo dokumentu.
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, uz daudzbērnu ģimenes kartes nav ne lietotāja fotogrāfijas, ne piederīgo personas kodu, tādēļ ID un pases vai jebkura cita dokumenta uzrādīšana neglābs no krāpšanās mēģinājumiem, apliecina Autotransporta direkcija.
Kartes papildināšana ar fotogrāfiju būtu pārāk dārga un sarežģīta, atzīst Sabiedrības integrācijas fonds, taču jautājums par to, vai uz šīm kartēm norādīt personas kodu, tiek diskutēts.
Jaunie ministru kabineta noteikumi pieņemti steigā, tādēļ esošā sistēma nav sakārtota, norāda Sabiedrības integrācijas fonds, uzsverot, ka nākamgad situācija varētu mainīties. "Nākamajā gadā mēs darīsim visu iespējamo, lai pēc iespējas ātrāk šiem bērniem būtu atsevišķi savas kartes un viņi varētu izmantot tās atsevišķi, neizmantojot vecāku kartes," solīja Sabiedrības integrācijas fonda pārstāve Dace Zariņa-Zviedre.
Reģionālie pārvadātāji brīdina, ka šobrīd tikai daļēji ir gatavi pildīt jaunos nosacījumus, jo Ministru kabineta noteikumi stājās spēkā tikai piecas dienas pēc to pieņemšanas valdībā. Pārejas un kases aparātu pielāgošanas procesam var būt nepieciešami divi un pat trīs mēneši, turklāt daļā uzņēmumu autobusu šoferi vēl nebūs saņēmuši pilnu instruktāžu par jaunās atlaides piemērošanu.
"Šobrīd ir vairāk nekā 30 pasažieru pārvadātāju uzņēmumu, kas šo pakalpojumu nodrošina. Ir divas institūcijas, kas šo darbu veic, divi šie kases aparātu servisa uzturētāji. Līdz ar to, lai šo pakalpojumu kvalitatīvi izpildītu, viņiem arī ir vajadzīgs zināms laiks," stāsta Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Ivo Ošenieks.
Pārvadātāju asociācijā norāda, ka tagadējais "3+ ģimenes kartes" dizains ir neveiksmīgs un neļauj viegli un ātri nolasīt uz tā norādītos datus, kas var apgrūtināt šoferu darbu.
Sabiedrības integrācijas fonda dati liecina, ka patlaban 14 810 vecākiem izsniegtas "3+ ģimenes kartes". Gada laikā bērniem izsniegto karšu skaits varētu sasniegt 30 000.