Zaldāts, kas pildīs politiskos uzstādījumus, kā vajag, - tā "Latvijas Dzelzceļa" (LDz) toreizējo vadītāju Uģi Magoni raksturoja pēc 10. Saeimas vēlēšanām opozīcijā palikušais Ainārs Šlesers, mēģinot panākt Aivara Lemberga atbalstu Magoņa palikšanai amatā. Par to liecina Latvijas Televīzijas raidījumam "de facto" zināmās jaunās detaļas par tā dēvētajām "Rīdzenes" sarunām.
Magonis "de facto" apgalvo, ka savā amatā vienmēr darbojies tikai LDz interesēs.
Tā dēvētās "oligarhu lietas" ietvaros Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) viesnīcā "Rīdzene" divus gadus noklausījās kādreizējā satiksmes ministra, tad Rīgas vicemēra, bet vēlāk Saeimas deputāta Šlesera sarunas ar politiķiem un uzņēmējiem. Kriminālprocesa mērķis bija pierādīt Šlesera slēptās īpašumtiesības vairākos uzņēmumos, piemēram, SIA "Rīgas tirdzniecības osta" (RTO).
Pēc tam, kad žurnāls "Ir" publicēja daļu sarunu atšifrējumu, kas iegūti "no avotiem, kas lūdz savu identitāti neatklāt", Lembergs publiski apšaubījis sarunu autentiskumu, savukārt Šlesers nesniedz komentārus.
"de facto" ziņo, ka 2010. gada oktobrī pēc 10. Saeimas vēlēšanām, kad kļuva skaidrs, ka valdību veidos "Vienotība" kopā ar Zaļo un Zemnieku savienību (ZZS), opozīcijā palikušās apvienības "Par labu Latviju" pārstāvis Šlesers "Rīdzenē" tikās ar savu kādreizējo padomnieku Uģi Magoni, kuru pats 2005. gadā pirmo reizi iecēla LDz vadītāja amatā. Šlesers pareizi prognozē, ka jaunais satiksmes ministrs būs Uldis Augulis (ZZS). Šlesers Magoni iedrošina, ka Lembergam neesot, "ko īsti ielikt iekšā," tāpēc "Aivars asas kustības" arī netaisīšot. Šlesers domā, ka Lembergs gribēšot ar Magoni izrunāt "visus savus jautājumus". Šlesers arī atklāj, ka Rīgas domē tiks nodibināts "Saskaņas centra" un partijas LPP/LC bloks, kas likšot Lembergam "drusku aizdomāties un saprast, ka spēles noteikumi mainīsies", jo Šlesers ar partneriem kontrolēšot Rīgu, bet Aivaram "interese Rīgas ostā" esot "pietiekoši liela", un bez viņiem "tur viņš neko līdz galam tāpatās" nevarēšot atrisināt.
Pēc trīs mēnešiem, 2011. gada sākumā, Šleseru joprojām uztrauc Magoņa un arī LDz meitasfirmas "LDz Cargo" vadītāja Gunta Mača nākotne. Šlesers vēršas pie privātā dzelzceļa pārvadātāja "Baltijas tranzīta serviss" (BTS) vadītāja, ventspilnieka Ivara Sormuļa. Šlesers lūdz, lai Sormulis parunā ar Lembergu par Magoni, kura nomaiņa būtu "spēlēšanās ar uguni". Šlesers sola, ka Magonis pildīšot uzstādījumus, kā vajag, jo esot "zaldāts, tā teikt, morskoj flot," līdz ar to "šitas te var veiksmīgi attīstīties".
Bijušais LDz prezidents sarunā ar "de facto" noliedz, ka būtu rīkojies Šlesera biznesa interesēs: "Mums ar viņu sadarbība bija tāda, ka viņš redzēja, kā es strādāju, un strādāju es, protams, "Dzelzceļa" interesēs. Nu, protams, īpašnieks – to es varu teikt par politisko ietekmi – īpašnieks ir valsts, un īpašnieka pārstāvis ir ministrs. Un, protams, ja viņam ir kādas idejas, nāk un izklāsta, un tad diskutē. Ja tu redzi, ka tās ir īstenojamas, tad tu piekrīti, ja ne, tad centies pierādīt, ka nevari izdarīt. Nu tāda tā sadarbība ir."
Magonis nespēj izskaidrot, kāpēc Šlesers par nozari tik ļoti interesējās arī vairāk nekā pusotru gadu pēc satiksmes ministra portfeļa zaudēšanas. Vai Šlesers bijis patiesais RTO un līdz ar to arī BTS līdzīpašnieks, Magonis neesot zinājis un arī tagad negrib nodarboties ar minējumiem.
Šlesers uz žurnālistu uz zvaniem un īsziņām nereaģē. Sormulis klātienes interviju "de facto" atteica aizņemtības dēļ, solītās atbildes e-pastā neatsūtīja, arī uz īsziņu ar papildjautājumiem neatrakstīja. Savukārt Lembergs, sastapts klātienē, "de facto" atbildēt pēc būtības atteicās.
Ne Magonis, ne Mačs nu jau divus gadus nav savos amatos.
Tagadējo LDz prezidentu Edvīnu Bērziņu par uzņēmuma valdes locekli toreizējais un arī tagadējais satiksmes ministrs Augulis iecēla "Rīdzenes" sarunu laikā – 2011.gada ziemā. Pieteikties šim amatam toreizējo "Latvijas Kuģniecības" Juridiskā departamenta vadītāju uzaicinājis Auguļa padomnieks Artis Stucka. Bērziņš apgalvo, ka viņam ar Lembergu par principiem runāt nevajadzēja. Bērziņš skaidro, ka jūtas profesionāli spēcīgs un viņam nav problēmu ar darba atrašanu interesējošās sfērās.
Savukārt no satiksmes ministra Auguļa apgalvotā izriet, ka Šlesera un Sormuļa rūpes par Magoni bijušas bezjēdzīgas, jo nekādas ārējas ietekmes uz ministriju saistībā ar LDz vadību neesot bijis. Vaicāts, vai viņam pirms Magoņa pārapstiprināšanas ar Lembergu par to bija sarunas, Augulis saka: "Es šobrīd nevaru atbildēt, bet manuprāt, ka nē."