Rīgas domes koalīcijas deputāti 6. septembrī Finanšu un administrācijas lietu komitejas sēdē atbalstīja 4,3 miljonu eiro galvojumu pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" aizņēmumam Skanstes tramvaja projekta realizēšanai, informēja pašvaldībā.
Rīgas domes Finanšu un administrācijas lietu komitejas sēdē trešdien tika izskatīts jautājums par galvojumu "Rīgas satiksmes" aizņēmumam Valsts kasē Skanstes tramvaja projektam.
Domes lēmuma projekts paredz sniegt galvojumu 100% apmērā "Rīgas satiksmei", kuras kapitāldaļu turētājs 100% apmērā ir Rīgas pilsētas pašvaldība, valsts aizdevumam līdz 4 330 669 eiro, kura izmantošana ir plānota vidējā termiņā, Kohēzijas fonda projekta "Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstība" snieguma rezerves priekšfinansēšanai ar atmaksas termiņu, kas nepārsniedz 10 gadus, un atlikto maksājumu, kas nepārsniedz trīs gadus, piemērojot Valsts kases noteiktās aizdevumu likmes.
Rīgas domes Latvijas Reģionu apvienības/"Latvijas attīstībai" (LRA/LA) frakcijas vadītājs Juris Pūce norādīja, ka darba kārtībā šis jautājums tika iekļauts tikai stundu pirms sēdes sākuma. Turklāt lēmumprojektam netika pievienoti ne finanšu pamatojums, ne galvojuma nosacījumi, ne arī aprēķini par to, kā tas ietekmēs Rīgas pašvaldības saistības un budžetu.
Lai gan pirms sēdes un sēdes laikā domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (S) tika aicināts nodrošināt papildu informāciju par projektu, tas netika darīts un koalīcijas deputāti vienbalsīgi atbalstīja šī lēmuma virzīšanu uz domes sēdi, pauda Pūce, uzsverot, ka "tā klaja bezatbildība pret rīdzinieku nodokļos samaksāto naudu".
Viņš uzskata, ka šāda rīcība no valdošās koalīcijas puses ir satraucoša. LRA/LA domes sēdē aicinās neatbalstīt šo priekšlikumu. Tāpat frakcija aicinās vērtēt komitejā pieņemto lēmuma atbilstību Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumam.
Kā ziņots, ka Eiropas Komisija (EK) apstiprināja Rīgas tramvaju infrastruktūras attīstības projektu, kura laikā par 97,4 miljoniem eiro plānots izbūvēt 3,5 kilometrus garo Skanstes tramvaja līniju, informēja SIA "Rīgas satiksme" pārstāvis Viktors Zaķis.
Projekta laikā ir plānota 3,6 kilometru garas jaunas tramvaja līnijas izbūve pa maršrutu Pērnavas iela – Senču iela – Zirņu iela – Skanstes iela – Sporta iela, kā arī esošās 5. un 9. tramvaja maršrutu infrastruktūras rekonstrukcija apmēram trīs kilometru garumā līdz pilsētas centram.
Tāpat plānota atbilstošas energoapgādes nodrošināšana, proti, jaunas apakšstacijas izbūve, vienas esošās rekonstrukcija un jauni kontakttīkli. Projekts paredz arī aptuveni 11 jaunu pieturvietu izbūvi un 12 jaunu zemās grīdas tramvaju iegādi, kā arī ielu rekonstrukciju atsevišķās vietās, vietējās brauktuves izbūvi, inženierkomunikāciju pārcelšanu un satiksmes vadības sistēmas izbūvi.
Projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir 97,4 miljoni eiro, no tām Kohēzijas fonda finansējums projekta īstenošanai ir teju 65,7 miljoni eiro un vēl rezerve 4,3 miljonu eiro apmērā, kas tiks piešķirta pēc 2018.gada 31.decembra, ja tiks izpildīti projektā noteiktie kritēriji. Savukārt "Rīgas satiksmes" finansējums ir 27,4 miljoni eiro.
Pašlaik tiek lēsts, ka tramvaja līnijas izbūve varētu sākties nākamā gada otrajā pusē, jo aptuveni gads ir nepieciešams tehniskā projekta izstrādāšanai un darbi jāsaskaņo ar inženierkomunikāciju turētājiem, nekustamā īpašuma īpašniekiem. Projekta realizāciju plānots pabeigt 2022. gadā.
Tāpat ziņots, ka daļa sabiedrības iestājusies pret Skanstes tramvaja līnijas izbūvi. "Latvijas Zaļā kustība", Vides aizsardzības klubs, kustība "Lielo kapu draugi" un citi aktīvisti uztraucas gan par to, ka, būvējot tramvaja līniju, tiks nopostīti Lielie kapi un netiks sargātas vēsturiskās vērtības, gan par koku izciršanu Pērnavas ielā, gan par to, ka svarīgā būtu būvēt tramvaja līniju uz citām Rīgas apkaimēm.
Savukārt "Rīgas satiksme" un Rīgas dome ir solījusi, ka kapu teritorija netiks postīta, un norādījusi, ka tikai Skanstes teritorija atbilda Eiropas Savienības prasībām finansējuma iegūšanai.