Otrdien, 12. septembrī, Rīgas domes (RD) telpās risinājās Rīgas pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" iecerētā Eiropas Savienības (ES) "Life" viedo stāvvietu un apgaismojuma projekta prezentācija. Stāvvietas izveidei gan šobrīd vēl nav aplēsta tāme un tā nebūs zināma vēl vismaz pusgadu, kamēr ES teiks savu galavārdu par projektu.
"Rīgas satiksmes" pārstāvis Viktors Zaķis skaidroja, ka gandrīz 8,7 miljonu eiro projektam Rīgā ir paredzējusi ES, ņemot vērā Latvijas specifiku. Par šo summu plānots uzstādīt 1000 viedās ierīces uz pašvaldības aģentūras "Rīgas gaisma" apgaismes stabiem "A" un "B" stāvvietu zonās, kas ļaus mērīt satiksmes intensitāti, oglekļa dioksīda klātbūtni gaisā, kā arī pielāgot apgaismojuma intensitāti.
Projekts uzsākts šobrīd un ilgs līdz 2023. gadam. Turpmāko pusgadu "Rīgas satiksme" gaidīs projekta izvērtējumu no ES. Tikai pēc tam uzņēmums varēs prezentēt projekta tāmes un uzturēšanas izmaksas, uzsvēra Zaķis. Viņš gan nespēja atbildēt uz opozīcijas deputāta Viļņa Ķirša (V) jautājumu par to, vai uzturēšanas izmaksas netiks segtas, sadārdzinot sabiedriskā transporta biļešu cenas.
Zaķis mierināja, ka Latvija nav pirmā valsts Eiropā, kur realizēts projekts. Līdzīgas ieceres īsteno arī Kopenhāgenā, Oslo un Berlīnē. ES iecerējusi, ka 2020. gadā viedas būs vismaz miljons autostāvvietas Eiropā. Zaķis klāstīja, ka liela loma šī mērķa īstenošanā ir arī Latvijai, kas gūto pieredzi nodos pārējām Eiropas valstīm.
Viedās iekārtas plānots uzstādīt uz jau esošā "Rīgas gaismas" apgaismojuma tīkla, nebūvējot neko jaunu, tādējādi nesabojājot Rīgas ainavu, pauda Zaķis. Tam piekrita arī "Rīgas gaismas" direktora pienākumu izpildītājs Jānis Drulle, piebilstot, ka projekts pie reizes ļaus uzstādīt 1000 LED apgaismes ierīces, kas ir efektīvākas par tagadējiem galvaspilsētas gaismekļiem.
Vaicāts par līdzīgu "Latvijas mobilā telefona" (LMT) izstrādātu projektu, Zaķis pauda, ka LMT veikums ir atšķirīgs no "Rīgas satiksmes" iecerētā un tam ir cits mērķis. LMT projektā izpaliekot gan gaismas mērītāji, gan autovadītājiem paredzētā aplikācija, kas ļaus noteikt varbūtību, ka izraudzītā stāvvieta līdz viņa ierašanās brīdim joprojām būs brīva. "Nebūs jāveic apļi ap stāvvietām, kavējot laiku sev un bremzējot satiksmi. Ja auto nebrauc, izplūdes gāžu nav," pauda Zaķis, vairākkārt uzsverot, ka CO2 izmešu mazināšana ir viens no galvenajiem projekta mērķiem.
Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) pētnieks Ansis Avotiņš norādīja, ka saceltā ažiotāža projektam nākot par labu. "Pat necerējām tik ātri dabūt šādu PR," teica pētnieks. Avotiņš klāstīja, ka interneta tehnoloģijas ir nākotne, tāpēc arī Rīgai un sabiedrībai jāgatavojas tās pieņemt. Pētnieks uzsvēra, ka projekts sniegs dažādas priekšrocības, piemēram, pielāgot apgaismojuma intensitāti, ņemot vērā satiksmes intensitāti.
Vēstīts, ka Rīgas pašvaldības aģentūra "Rīgas gaisma" plāno iesaistīties gandrīz 8,7 miljonu vērtā ES vides un klimata pasākumu programmas "Life" finansētajā projektā "Viedo pilsētu tehnoloģiju resursu efektīvai izmantošanai un vides kvalitātes uzlabošanai". Informācija "Life" programmas mājaslapā liecina, ka dažādiem projektiem pieejami vairāk nekā 373 miljoni eiro.
Projekta iesniedzējs un plānotais koordinējošais saņēmējs ir pašvaldības SIA "Rīgas satiksme". Projekta partneri ir RTU, Energoefektīva apgaismojuma asociācija, biedrība "Baltijas vides forums", SIA "Citintelly", Tallinas Tehnoloģiju universitāte un "Rīgas gaisma". Kopējais projekta budžets plānots 8 682 045 eiro. To veidos ES vides un klimata pasākumu programmas "Life" līdzekļi 5 209 227 eiro apmērā, valsts budžeta finansējums 2 483 364 eiro apmērā un projekta partneru pašu līdzekļi 989 454 eiro apmērā. "Rīgas gaismai" projektā paredzēto aktivitāšu veikšanai nepieciešami 67 470 eiro.
Ziņots, ka mobilo sakaru operatoram LMT jau ir gatavs līdzīgs risinājums tam, ko plāno īstenot "Rīgas satiksme". Operators iecerējies piedalīties iepirkumā, piedāvājot savu risinājumu, kas īstenots kopā ar mašīnredzes tehnoloģiju uzņēmumu "4SmartStreets".
"Rīgas satiksmes" projekta ietvaros plānots ieviest viedo autostāvvietu sistēmu Rīgas pilsētas centrā, kas ļaus gan autovadītājiem mobilajā aplikācijā atrast tuvāko brīvo stāvvietu, gan veikt satiksmes plūsmas uzskaiti, gan veiks CO2 piesārņojuma uzskaiti, kas būs pamats turpmākiem lēmumiem satiksmes organizācijas uzlabošanā. Lai palielinātu uzticamību mobilajai aplikācijai, plānots radīt pašapmācošu sistēmu, kas, izmantojot uzkrātos datus, analizētu automašīnu aprites koeficientu, un informētu autovadītājus par iespējamību, cik ilgi konkrētā autostāvvietu zonā saglabāsies brīvas vietas.
Pašlaik pieejamie viedo autostāvvietu risinājumi balstīti galvenokārt uz asfaltā integrētiem sensoriem. Projekta ietvaros viedo autostāvvietu un satiksmes uzskaites sensori tiks integrēti Rīgas pilsētas ielu apgaismojuma gaismekļos. Šāds tehniskais risinājums ne tikai samazina sensoru uzstādīšanas izmaksas, bet arī būtiski atvieglo to apkopi. Gaismekļos integrētos sensorus neietekmē klimatiskie apstākļi, piemēram, ziemā asfaltā integrēto sensoru darbību apgrūtina sniegs un ledus. Gaismekļos integrētie sensori ir mazāk pakļauti vandālismam, jo tie nav redzami un viegli sasniedzami vandāļiem.
Ieceres publiskošanas Rīgas domes opozīcijas deputāti 6. septembrī rosināja sasaukt Satiksmes un transporta lietu komitejas sēdi, lai uzklausītu ziņojumu par projektu. Taču sēdē neizdevās savākt kvorumu, jo valdošās koalīcijas pārstāvji uz to neieradās. Pirmdien, 11. septembrī, opozīcijas deputāti mēram Nilam Ušakovam (S) iesniedza rosinājumu sasaukt domes ārkārtas sēdi, kur izskatīt "Rīgas satiksmes" projektu.
"Rīgas satiksme" šā gada pirmajā pusgadā strādāja ar 75,57 miljonu eiro apgrozījumu, ciešot zaudējumus 285 031 eiro zaudējumus. Pērn tādā pašā laika periodā uzņēmums strādāja ar 76,89 miljonu apgrozījumu, ciešot 1,14 miljonu eiro lielus zaudējumus.