Foto: DELFI Aculiecinieks
Optikas salona "Outlet Optika" reklāmas plakāti izraisījuši sašutumu par tajos attēloto necieņu pret sievietēm. Uzņēmuma reklāmas, kas soctīklos saņēmušas asu kritiku par seksismu, izvietotas arī uz 15 "Rīgas satiksmes" autobusiem.

Viena no redzamākajām sieviešu tiesību aktīvistēm, publiciste Linda Curika portālam "Delfi" skaidroja, ka šādu reklāmu izveidošana norāda uz to, ka optikas uzņēmumam, iespējams, nav svarīga tā reputācija.

"Bez šaubām, šī reklāma ir seksistiska un visiem ir skaidrs, ko dara šīs sievietes. Es saku sievietes, jo mums nav skaidrs, kad tas viens vīrietis reklāmas plakātā parādījās – pēc reklāmas kritikas vai pirms," sacīja Curika.

"Ir kaut kāds līmenis, kuru uzņēmumi, kuriem ir nozīmīga viņu reputācija, nepārkāps. Tādēļ mēs visi esam redzējuši plikas sievietes uz parketa, flīzēm, riepām, automašīnām un tamlīdzīgi, bet nevaram iedomāties, ka kaut ko tamlīdzīgu realizētu "Vision Express", "Swedbank" vai "Rimi"," skaidroja publiciste.

Foto: DELFI

Reklāma izvietota arī uz 15 RS autobusiem, par to novietojumu noslēgts līgums no 15. novembra līdz 5. decembrim.

RS preses pārstāvis Viktors Zaķis paskaidroja, ka visus lēmumus saistībā ar reklāmas izvietojumu uz autobusiem pieņem uzņēmums "Pilsētas līnijas". Šī uzņēmuma, kas iznomā reklāmas uz RS transporta, direktore Ilma Kauliņa neatbildēja, vai šādā reklāmā, pēc uzņēmuma domām, ir saskatāmas kādas problēmas ar sieviešu attēlojumu. Viņa piebilda, ka pilnu atbildību par reklāmās redzamo saturu uzņemas pats klients, kas šajā gadījumā ir "Outlet Optika".

"Atbildot uz jautājumu, izvietotas tiek tikai saskaņotas reklāmas, bet tādas, kas ir pretrunā normatīvos aktos noteiktajiem ierobežojumiem vai liegumiem, netiek eksponētas uz vides reklāmas nesējiem, transportu tajā skaitā. Līguma izpratnē klients uzņemas pilnu atbildību par iesniegtās reklāmas saturu, bet neatkarīgi no iesniegtā reklāmas maketa, kontrole notiek, vērtējot atbilstību normatīvajiem aktiem, un tiek saskaņota būvvaldē," norādīja Kauliņa.

Uzņēmums apzinās diskusijas iemeslus

"Veidojot šo reklāmu, apzinājāmies, ka tā raisīs diskusijas. "Outlet Optika" zīmols ir zināms ar to, ka mēdz sabiedrībā rosināt diskusijas, kuras nereti ir pretnostatītas vairākuma viedoklim. Arī šoreiz novērojam pretēju viedokļu izteikumus. Vieni, kuri saskata reklāmā netikumību, pretēji citi, kuri, saskatot divdomības, spēj pasmaidīt," portālam "Delfi" sacīja uzņēmuma komercdirektore Marita Johansena.

Atbildot uz jautājumu, vai kompānija saskata kādas iespējamas problēmas, kas saistītas ar reklāmās redzamo cilvēku attēlojumu, Johansena norāda, ka kampaņas mērķis nav bijis kādu aizvainot.

"Ja reklāma kādu ir aizskārusi, tad noteikti atvainojamies, jo tāds nebija šīs reklāmas mērķis," viņa sacīja.

Curika uzskata, ka eksistē divi aspekti, par kuriem šīs reklāmas saistībā būtu jārunā.

"Tā kā tā ir reklāma, pirmais – vai tā ir jēgpilna un sasniedz mērķi? "Sex sells" ir pieeja, kas drīzāk raksturīga deviņdesmitajiem, kad trūka pētījumu par to, kādas reklāmas iedarbojas uz cilvēkiem, un trūka arī reklāmas vides regulējuma. Šodien ir zināms, ka gan sievietes, gan vīrieši ir nozīmīgas mērķa grupas, uz kurām jāorientē reklāmas. Tādēļ reklāmas kampaņa, kas atsvešina un aizvaino nozīmīgu daļu potenciālo un eksistējošo klientu, nodara zīmolam daudz lielāku ļaunumu, nekā iespēja, ka 'par to visi runās'," pieļāva Curika.

Viņa norāda, ka otrs svarīgs aspekts ir tas, ka šī reklāma ir it kā daļa no "vīriešu mēneša" – novembris jau vairākus gadus ir mēnesis, kad tiek runāts par vīriešu veselību, un tas ir prostatas vēža mēnesis.

"Šī reklāma trivializē šo nopietno problēmu un, kas ir visskumjākais – palaiž garām iespēju jēgpilni pievērst vīriešu uzmanību savai veselībai. Visiem gadās kļūdīties. Tas, kas atšķir zaudētājus no uzvarētājiem, ir spēja atzīt savas kļūdas un tās nākotnē nepieļaut," rezumēja Curika.

Resursu centrs sievietēm "MARTA" savu komentāru par uzņēmuma reklāmu portālam "Delfi" atteicās sniegt.

Šī nav pirmā reize, kad uzņēmums saņem kritiku par bezatbildīgu reklāmu izvietošanu.

2015. gadā, pamatojoties uz privātpersonas sūdzību, patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) ierosināja lietu par uzņēmuma reklāmas kampaņu. PTAC tolaik reklāmā saskatīja klaju Ādolfa Hitlera un nacistiskā režīma slavināšanu.

Kā liecina "Firmas.lv" informācija, "Outlet optika" 2015. gadā apgrozīja 753 348 eiro un nopelnīja 77 011 eiro.

Uzņēmums dibināts 2003. gadā, tā pamatkapitāls ir 2844 eiro. "Outlet optikas" īpašnieki ir Lonija Kossoviča – 50,98% – un Jānis Kossovičs – 49,02%.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!