LRA frakcijas priekšsēdētājas vietnieks Mārtiņš Šics skaidroja, ka uz veselības ministres Andas Čakšas (ZZS) prombūtnes laiku ministra amats uz pilnu slodzi ir jāuztic atbilstošam profesionālim. Juridiskas dabas risinājums šādam solim jāpiedāvā pašai valdībai.
Politiskais spēks norāda, ka reforma veselības aprūpē tiek veikta bez ministra, kam sekas ir lielas rindas un izmisuši pacienti. "Spēkā stājusies skaļi pieteiktā veselības aprūpes reforma, ko pavadīja daudzi valdības solījumi. Uzsākta līdz šim lielākā piešķirtā papildu finansējuma "apguve" veselības nozarei Latvijā. Diemžēl situācija ir tikai pasliktinājusies - rindas ir kļuvušas garākas un mediķi vēl nav saņēmuši ne centa no solītā algu paaugstinājuma un neredz darba algas palielinājumu ilgtermiņā," pauž apvienībā.
Šics akcentēja, ka šī ir lielākā veselības aprūpes reforma, kādu ir mēģināts veikt, ieguldot "milzīgus līdzekļus", bet tas reizē tiek darīt, pieņemot Veselības aprūpes finansēšanas likuma brāķi. Politiķis norādīja, ka cilvēki īsti nezinot, kas viņiem pienāksies un kāds būs ieguvums no reformas veikšanas.
"Valdošā koalīcija acīmredzami uzskata, ka veselības nozarei piešķirto milzīgo līdzekļu lietderīgu izlietojumu var kontrolēt tā starp citu, jo ir paziņots, ka ar atvaļinājumā aizgājušās veselības ministres [Andas] Čakšas (ZZS) pienākumiem amatu apvienošanas kārtībā tiks galā Ministru prezidents [Māris] Kučinskis (ZZS)," norāda LRA pārstāvji.
"Nav šaubu, ka izmaiņas veselības aprūpes sistēmā bija nepieciešamas sen, tomēr ir absurdi cerēt, ka tās notiks pašas par sevi nekompetento "rotācijas" ierēdņu "izpildībā", ministram ikdienā neiedziļinoties un nekontrolējot procesus. Jau ir skaidrs, ka nekvalitatīvi izstrādātie un steigā pieņemtie likumi un nepārskatāmais līdzekļu izlietojums rada milzīgus izšķērdēšanas un korupcijas riskus. Nepietiekama un uz rezultātu neorientēta kontrole var vienīgi būtiski padziļināt krīzi veselības aprūpē," pauž politiķis.
Tikai teorētiski un formāli vienai amatpersonai ir iespējams pildīt divus valstij būtiskākos amatus - kā veselības ministram risināt kritiski svarīgos veselības aprūpes jautājumus, pieņemt lēmumus, kontrolēt lietderīgu ievērojamo papildu piešķirtā finansējuma godprātīgu izmantošanu un vēl pilnvērtīgi vadīt valsti iedzīvotāju interesēs, skaidro apvienībā.
"Mēs neceltu trauksmi, ja veselības ministri aizstātu premjerministrs, savu pienākumu pildīšanu uzticot kādam citam. Divu vissvarīgāko amatu pildīšanu uz pusjaudu mūsu valsts nevar atļauties. Jau līdz šim novērojams, cik bieži paša premjera pienākumus pilda citi ministri," norāda LRA.
Opozīcijas politiķi aicina neuzkāpt divreiz uz viena un tā paša grābekļa, kad lielas problēmas esot veidojošās, kad prombūtnē esošo veselības ministri ilgstoši aizvietoja tā laika Ministru prezidente Laimdota Straujuma. "Mēs atkārtoti brīdinām, ka bez stingras uzraudzības un ikdienas iesaistes notiks vienīgi nekontrolējama līdzekļu "apguve". Mediķi nesaņems solīto algu pieaugumu un pacienti - gaidītos valsts veselības pakalpojumu uzlabojumus," bažas pauž Latvijas Reģionu apvienības deputāti.
Kā ziņots, Čakša decembra otrajā pusē devās grūtniecības un dzemdību atvaļinājumā. Kā sacīja politiķe, pie ministra darba pienākumu pildīšanas viņa plāno atgriezties "divu līdz trīs mēnešu laikā". Šajā periodā viņas pienākumus formāli pildīs Kučinskis, taču aktīvo darbību veiks Veselības ministrijas (VM) valsts sekretārs Aivars Lapiņš un viņa vietniece Daina Mūrmane-Umbraško, skaidroja ministre.