Delfi TV ar Domburu: Latvijas Krievu savienība - Tatjana Ždanoka, Jurijs Petropavlovskis, Miroslavs Mitrofanovs - 13
Foto: DELFI
Pēc "ABLV Bank" darbības ierobežošanas nepatīkamus brīžus piedzīvojusi Latvijas Krievu savienība (LKS). Jau pusgadu partija cenšas atvērt jaunu kontu kādā no citām bankām Latvijā, taču tai neveicas. LKS vērsusies Saeimas Nacionālās drošības komisijā ar aicinājumu izvērtēt notikušo, portālu "Delfi" informēja partijas valdes līdzpriekšsēdētājs Miroslavs Mitrofanovs.

LKS pārstāvis norāda, ka normatīvie akti paredz – politisko organizāciju norēķiniem jānotiek bankas pārskaitījumu veidā. Saskaņā ar Politisko partiju finansēšanas likumu dāvinājumi, ziedojumi un citi finanšu līdzekļi pārskaitāmi partijai tikai bankas kontā, izņemot sevišķi norādītos gadījumus.

Kā uzsver partijā, tas atbilst sabiedrības interesēm, jo nodrošina partiju finanšu kontroli, tai skaitā ziedojumu caurskatāmību, kā arī priekšvēlēšanu kampaņas izdevumu un līgumu noteikumu atbilstības likumam kontroli.

Mitrofanovs stāsta, ka LKS iepriekš bijis konts "ABLV Bank" un šī situācija ilgus gadus apmierināja visus. Taču 2018. gada februārī bankas darbība tika ierobežota un partijai nācās meklēt citu banku.

LKS pusgada laikā vērsās vairākās kredītiestādēs ar iesniegumiem par kontu atveršanu. Visas šīs bankas, ieskaitot "Citadeli", "Swedbank", "Luminor", "SEB", konta atvēršanu atteikušas.

Kā skaidro partijā, atteikumi tika sniegti gan mutiski, gan rakstiski, bet bez jebkāda pamatojuma.

Portāls "Delfi" vērsās pie visām četrām LKS pieminētajām bankām.

"SEB bankas" ārējās komunikācijas vadītājs Mārtiņš Panke pauda, ka saskaņā ar Kredītiestāžu likuma prasībām, konkrētus komentārus par bankas lēmumiem saistībā ar šo organizāciju nevar sniegt.

Viņš skaidroja, ka pirms sadarbības uzsākšanas banka individuāli izvērtē katru potenciālo klientu, ievērojot gan Finanšu un kapitāla tirgus komisijas, gan starptautisko regulatoru prasības.

"Piemēram, banka izvērtē tādus aspektus kā naudas līdzekļu izcelsme, iespējamo darījumu mērķis, reputācijas riski, kā arī citus faktorus," norādīja Panke.

Bankai ir tiesības atteikt sadarbības uzsākšanu gadījumos, ja klienta profils neatbilst bankas biznesa mērķiem vai risku līmenis ir nepieņemami augsts.

Arī "Swedbank" mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska uzsvēra, ka banka nedrīkst komentēt savus lēmumus par sadarbības izvērtēšanu.

"Runājot par konta atvēršanas lēmuma pieņemšanu, tie katrā gadījumā tiek pieņemti, individuāli izvērtējot konkrēto situāciju un ar to saistītos riskus," pauda Jakubovska.

"Luminor" sabiedrisko attiecību vadītāja Lita Juberte-Krūmiņa apliecināja, ka banka katru gadījumu skata individuāli, izvērtējot riskus un atbilstību visām nepieciešamajām normām.

"Citadeles" korporatīvās komunikācijas vadītāja Ieva Prauliņa arī vērsa uzmanību, ka "konkrētas esošo vai potenciālo klientu situācijas banka nevar publiski komentēt". Banka veic potenciālā klienta izpēti atbilstoši bankai saistošiem tiesību aktiem un arī bankas iekšējiem regulējumiem. Klienta izpētē tiek vērtēti daudzi riska faktori.

Savukārt LKS, atsaucoties uz Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu un Administratīvā procesa likumu, jau vērsusies Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā (KNAB), Finanšu un kapitāla tirgus komisijā (FKTK), kā arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) ar lūgumiem veicināt banku sadarbību ar LKS un nodrošināt konta atvēršanu. Sarakstē ar PTAC partija atgādinājusi, ka partiju likumīgai darbībai vēl vairāk nekā patērētājiem nepieciešams bankas konts.

PTAC sūdzību saņēmuši, taču to nav skatījuši, apliecināja centra pārstāve Sanita Gertmane. Viņa portālam "Delfi" norādīja, ka patērētājs Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē ir fiziskā persona. Līdz ar to sabiedriska organizācija nav patērētājs, tāpēc centrs sūdzību atstājis neskatījis.

Tikmēr FKTK pārstāve Ieva Upleja skaidroja, ka "šī ir situācija, kuru uzraugs nevar ietekmēt," klienta un bankas sadarbība ir divpusēja vienošanās, tur nav pieļaujama ārēja ietekme.

"Katrai bankai ir sava klientu piesaistes politika, savs klientu loks, kurus tā izvēlas apkalpot,. Kā zināms pašlaik banku politikas klientu piesaistē mainās, notiek arī esošo klientu bāzu pārskatīšana, bankām ir pašām tiesības izvēlēties to klientu loku, kurus tās vēlas apkalpot," skaidroja Upleja.

Portāls "Delfi" vērsās arī pie KNAB, taču līdz šim birojs vēl nav sniedzis savu komentāru.

LKS uzskata, ka "šāda obstrukcija apdraud nacionālo drošību un valsts demokrātisko iekārtu, kropļo politisko konkurenci, liedzot legālai politiskajai partijai pilnvērtīgu dalību demokrātiskajā procesā un pakļaujot riskam politisko plurālismu".

Partija lūgusi Saeimas Nacionālo drošības komisiju izvērtēt radušos situāciju, kas neļauj organizēt priekšvēlēšanu kampaņu, kā arī izskaidrot partijai un sabiedrībai, kā tai šobrīd rīkoties, lai pilnvērtīgi ievērotu likumu.

LKS arī lūdz komisiju izmeklēt, kāds ir reālais iemesls konta reģistrācijas atteikumiem, un paskaidrot, kāpēc pirms "ABLV Bank" darbības apturēšanas LKS neviens netraucēja izmantot bankas kontu.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!