Nemaksātāju sarakstā visvairāk ir sociāli nelabvēlīgi klienti, maznodrošinātie, studenti, kā arī liela daļa – pat līdz 25% – darba ņēmēji. Zīmīgi, ka katru mēnesi parādi būtiski sarūk pensijas saņemšanas datumos, jo pensionāri ir tie, kas savas saistības cenšas nokārtot.
Slimnīcu pārstāvji atgādina, ka, ja pacientam nepienākas atbrīvojumi, bez maksas ir tikai neatliekamās palīdzības mašīna. Par visiem pārējiem sniegtiem pakalpojumiem slimnīcā ir jāmaksā. Un praktiski visas slimnīcas piedāvā iespēju parādu segt pa daļām gada laikā.
"Katru mēnesi slimnīcai parādā paliek aptuveni 200 cilvēku. Līdz ar to mēs katru mēnesi sagatavojam aptuveni 200 aploksnes ar atgādinājumu šiem cilvēkiem, ka ir jāveic maksājums. Ir cilvēki, kuri reaģē un šo parādu nomaksā. Bet pēc tam aptuveni 100 nonāk jau līdz parādu piedziņas firmai," stāsta Liepājas Reģionālās slimnīcas pārstāve Indra Grase. Kopumā katru gadu pacienti Liepājas slimnīcai paliek parādā 50 000 eiro, kas reģionālai slimnīcai ir liels finansiālais slogs.
Liepājas slimnīca pirms nodot lietu piedzinējiem, sūta nemaksātājiem atgādinājumus vēstuļu formātā. Tikmēr pati lielākā – Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca (RAKUS) – sākusi par parādu atgādināt ar īsziņas palīdzību.
"Tagad mēs jau esam palaiduši testa režīmā un pakalpojums jau strādā. Cilvēki, kuri ir norādījuši sava mobilā telefona numuru, saņems īsziņas formātā atgādinājumu [par parādu]," raidījumam stāsta RAKUS pārstāve Inguna Potetinova.
Pacienti RAKUS jau ir parādā 4,7 miljonus eiro. Pagājušajā gadā vidējais parādnieks nebija samaksājis 105 eiro par stacionāriem un 8 eiro – par ambulatoriem pakalpojumiem. Naudu slimnīca cenšas atgūt ar parādu piedziņas firmu palīdzību, taču par to saņēmusi daudz sūdzību, tādēļ tagad nolemts nemaksātājus vispirms brīdināt.
Parādu piedziņa ir efektīva tikai 20% līdz 30% gadījumu. Latvijas Slimnīcu biedrība lēš, ka kopējā pacientu nenomaksāto rēķinu summa jau ir pārsniegusi 10 miljonus eiro.