Autobusu vadītāji protestē pret zemajām algām - 9
Foto: LETA

Pie Satiksmes ministrijas (SM) ceturtdien apmēram 60 Latvijas Sabiedrisko pakalpojumu un Transporta arodbiedrības (LAKRS) biedru protestē pret autobusu vadītāju zemajām algām, novēroja aģentūra LETA.

VSIA "Autotransporta direkcijas" valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš piketa sākumā autobusu vadītājiem piedāvāja ceturtdien pārrunāt algu jautājumu, kam piketētāji piekrita.

Protestētāji turēja plakātus ar saukļiem "Par cilvēka cienīgu dzīvi", "Atbilstošas dotācijas nozarei", "Valdība – atveriet acis" un citiem. Turklāt daļai piketētāju muguras rotāja vārdi "drošība", "cilvēcība", "veselība", "garantijas", "atbalsts", "godīgums", "atpūta".

LAKRS vadītājs Juris Kalniņš pastāstīja, ka viņi vēlas panākt atbilstošas dotācijas nozarē, lielākas stundas likmes, kā arī sakārtotu darba samaksas sistēmu no darba devējiem.

"Mēs ar ministru tikāmies jau februārī un darba devējam iesniedzām ģenerālvienošanās projektu. Diemžēl darba devēji ir atbildējuši, ka ģenerālvienošanos nevēlas slēgt, bet saistībā ar iepirkumiem piedāvā dažas minimālās normas ielikt konkursa nolikumos. Tas mūs neapmierina. Mēs savu piedāvājumu esam izvirzījuši, bet neredzam pretī neko," pauda Kalniņš. Viņš uzsvēra, ka autobusu vadītāji ir gatavi rīkot vēl protestus.

Piketā ieradušies autobusu vadītāji no Liepājas, Bauskas, Gulbenes, Ogres, Valmieras, Rīgas un citām pilsētām.

Protesta mērķis ir pievērst deputātu, valdības, darba devēju, sabiedrības un, it īpaši, SM uzmanību samilzušajām darba apstākļu problēmām transporta nozarē – pasažieru pārvadājumos ar autobusiem.

Protestā arodbiedrība prasa nodrošināt atbilstošas dotācijas transporta nozarē pārvadājumiem ar autobusiem, noteikt autobusu vadītājiem garantēto amatalgu (stundas tarifa likmi) septiņu eiro apmērā stundā. Tāpat LAKRS prasa noslēgt ģenerālvienošanos nozarē, galvenokārt paredzot minimālo garantēto darba algu un samaksu par darbgatavības laikposmu un maksimālo darbgatavības laikposmu.

"Sabiedrībai tiek sniegta informācija, ka šoferi par darbu saņem 1000 un vairāk eiro, tomēr tas nav korekti, jo šajā summā parasti ietilpst arī virsstundu atalgojums," iepriekš sacīja arodbiedrības priekšsēdētājs Juris Kalniņš. Viņš pauda, ka šādas un līdzīgas problēmas ir gandrīz visos pasažieru autobusu pārvadātāju uzņēmumos.

Kalniņš minēja, ka darba samaksas noteikumi uzņēmumos ir ļoti atšķirīgi un nav motivējoši, bet drīzāk darbojas kā demotivējošs faktors. Savukārt autobusu vadītāju trūkums palielina nepieciešamību strādāt virsstundas par niecīgu virsstundu piemaksu. Autobusu šoferi nav apmierināti ar to, ka daudzi darba devēji nemaksā par darba gatavības jeb gaidīšanas laiku. Tas nozīmē, ka autobusa vadītāji pie darba devēja var pavadīt vairākas stundas, bet šī laika apmaksa ir minimāla vai atsevišķos uzņēmumos netiek apmaksāts vispār.

Tāpat ziņots, ka augustā LAKRS rīkoja protestu Liepājā, pieprasot nodrošināt autobusu vadītājiem pienācīgu atalgojumu. Arodbiedrība sapulci un piketu rīkoja, "pārstāvot un aizstāvot strādājoša darba, ekonomiskās, sociālās un profesionālās intereses, kā arī, ņemot vērā darbinieku tiesību un interešu daļēju neievērošanu uzņēmumā AS "Liepājas autobusu parks".

LAKRS ir brīvprātīga, neatkarīga un demokrātiska nevalstiska organizācija, kas apvieno dažādu profesiju darbiniekus un kuri šobrīd strādā 219 dažādos uzņēmumos un iestādēs sabiedriskajā un privātajā sektorā – komunālās saimniecības uzņēmumos, transporta un loģistikas uzņēmumos, valsts pārvaldē un pašvaldībās, servisa un ražošanas uzņēmumos, viesnīcās un restorānos.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!