Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) brigādes ik diennakti vidēji izbrauc uz 1000 izsaukumiem, un dienā dienests izraksta pacientiem vidēji 12 rēķinus par izsaukumiem, kur neatliekamā palīdzība nav bijusi nepieciešama un jau pa telefonu parasti dispečers brīdinājis, ka būs jāmaksā, portālam "Delfi" pastāstīja dienestā. Tiesa, ne visi iedzīvotāji to izprotot, liecina dienesta ieraksts sociālajā tīklā "Facebook".
"Faktiski zvanītājs šādās situācijās uzstāj uz brigādes ierašanos, lai arī situācija pa tālruni liecina, ka nav vajadzīga neatliekama palīdzība. Piemēram, ir paaugstināta temperatūra bez sarežģījumiem vai vienkāršāka trauma," stāsta NMPD sabiedrisko attiecību pārstāve Ilze Bukša.
Tie ir izsaukumi, par kuriem, jau sazvanot NMPD, dispečeram ir skaidrs, ka pacientam ir vajadzīga kāda medicīniska palīdzība, bet situācija nav neatliekama, proti, nav pacienta dzīvību un veselību apdraudoša. Bieži tie ir jautājumi, kas būtu jārisina ar ģimenes ārstu, dodoties pašam pie dežūrārsta vai zvanot uz Ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni, skaidro Bukša.
Līdz ar to šāds izsaukums kļūst par maksas pakalpojumu, kā to nosaka Ministru Kabineta (MK) noteikumi. Par šādu izsaukumu pacientam jāmaksā 40 eiro 14 centi.
"Mums vēl jāmaksā atsevišķi par "ātrajiem"?"
Tomēr ne visiem kārtība ir līdz galam skaidra. Savā profilā sociālajā tīklā "Facebook" NMPD šajā nedēļā ievietoja ierakstu, kurā reaģēja uz kāda cilvēka sašutuma pilno vēstuli šajā pat sociālajā medijā. Kāds vīrietis bija sašutis, kā dienests raksta, "par to, ka saņemts rēķins par mediķu brigādes izsaukumu uz paaugstinātu temperatūru bez sarežģījumiem".
Klāt pievienotajā vīrieša rakstītajā ierakstā vēstīts, ka "izsaucu ātro palīdzību sievai (bija ļoti augsta temperatūra un viņai bija ļoti slikti, izsaucu naktī), šodien saņēmu rēķinu. Mēs maksājam nodokļus, no kuriem daļa aiziet veselības aizsardzībai, un mums vēl atsevišķi jāmaksā par "ātrajiem"?"
NMPD savukārt savā ierakstā atgādina, ka situācijās, kas nav neatliekamas, veselības problēmas ir jārisina ar ģimenes ārstu, dežūrārstu, speciālistu poliklīnikā vai piezvanot uz ģimenes ārstu konsultatīvo tālruni 66016001. Ja pacients šādā situācijā tomēr uzstāj uz brigādes ierašanos, tad, saskaņā ar MK noteikumiem, tas kļūst par maksas pakalpojumu, par ko zvana brīdī informējot dispečers.
Tāpat arī dienests norāda, ka vīrieša aprakstītajā situācijā bijusi "paaugstināta temperatūra bez sarežģījumiem".
38 grādi, citu sūdzību nebija
Tāpat NMPD ierakstā "Facebook" vēstīja par līdzīgu gadījumu kādā oktobra dienā. "Lielpilsētā NMPD mediķi devās pie kāda cilvēka, kuram bija 38 grādus augsta temperatūra. Citu sūdzību nebija. Cilvēks bija iedzēris pretdrudža medikamentus, bet uzstāja uz brigādes ierašanos. Mediķi ieradās, apskatīja un ieteica apmeklēt ģimenes ārstu. Cilvēkam padomu vajadzēja, bet vai ārkārtas dienesta?"
Tāpat arī NMPD ieskicē citus tās dienas izsaukumus, piemēram, vairāki vīrieši guva grieztas, dziļas brūces, zāģējot malku, no augstuma nokrita vairāki strādnieki un guva smagas traumas, kādam kungam, skatoties televīziju mājās, apstājās sirdsdarbība, bet kāda sirma kundze, kura dzīvo viena, ilgi nevēra durvis, bet, kad atvēra, pēkšņi saļima, zaudējot samaņu.
"Viņu dzīvības izšķīra minūtes, un mūsu mediķiem šos cilvēkus izdevās atdzīvināt. Visos šajos gadījumos palīdzību vajadzēja neatliekami, jo dzīvība bija briesmās un mēs bijām vienīgie, kuri tādos brīžos var palīdzēt," tā norāda NMPD.
Maksu vēl neceļ
Vēl jānorāda, ka šīgada pavasarī no NMPD puses izskanēja priekšlikums, ka varētu summu par maksas izsaukumiem celt līdz 56 eiro, jo no 1. janvāra būtiski pieaugušas izmaksas par darbinieku atalgojumu, taču tas vēl valdībā nav izskatīts
No šāgada 14. maija rēķinus par maksas izsaukumiem izraksta nevis izsaukuma laikā, bet tos centralizēti gatavo un nosūta pacientam pa pastu.
Tiesa, pēdējās nedēļas laikā mediji arī ziņojuši par smagām problēmām, ar kurām saskaras NMPD. Jau vēstīts, ka NMPD piektdien pieņēma lēmumu izsludināt ārkārtas medicīnisko situāciju dienesta Rīgas reģionālajā centrā. Tas saistīts ar to, ka mediķi lielā skaitā aiziet no darba dienesta.
Tāpēc, lai varētu arī turpmāk nodrošināt tādā pat apjomā kā līdz šim kvalitatīvu darbu, "ir jāveic papildu pasākumi dienestā, kas nozīmētu pastiprinātāku izsaukumu šķirošanu, kas pēc būtības būtu 3. un 4. prioritātes izsaukumu biežāka atteikšana," medijiem norādīja NMPD vadītāja Liene Cipule. Šie pieminētie izsaukumi tiek uzskatīti par zemas prioritātes izsaukumiem, proti, nav saistīti ar dzīvības un veselības tiešu apdraudējumu vai paliekošām sekām.