Valsts valodas centra (VVC) veiktās valsts valodas prasmes pārbaudes mazākumtautību skolās atklājušas daļas pedagogu nepietiekamās latviešu valodas zināšanas.
Kā skaidroja VVC, kopējais pārkāpumu skaits valsts valodas jomā Latvijā 2018. gadā, salīdzinot ar 2017.gadu, ir pieaudzis par 17% - 2018. gadā pārkāpumu skaits sasniedzis 460. Tomēr VVC uzsvēra, ka šādi rādītāji gan neļauj uzskatīt, ka valsts valodas lietojuma situācija valstī kopumā gada laikā būtu pasliktinājusies.
Pārkāpumu pieaugumu teju par 20% ir ietekmējušas pārbaudes izglītības iestādēs, ņemot vērā plānoto pakāpenisko pāreju uz mācībām latviešu valodā no 2019. gada 1. septembra vispārējās mazākumtautību izglītības programmās.
VVC gan pagaidām nevarēja atbildēt, cik pedagogu valodas prasmes ir pārbaudītas un cik daudziem pedagogiem tās atzītas par nepietiekamām. Par kopējo statistiku varēšot runāt vien pēc pārbaužu programmas beigām, sākoties reformas ieviešanai.
Tāpat kopējais pārkāpumu skaits pieaudzis, pateicoties sistēmiskām problēmām kebabu ēstuvēs.
Saskaņā ar Izglītības likuma 50. pantu par pedagogu vispārējās izglītības iestādē nedrīkst strādāt tostarp persona, kurai nav Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniegta dokumenta, kas apliecina valsts valodas prasmi augstākajā pakāpē.
Kā ziņots, plānots, ka 2019. gadā kursus latviešu valodas prasmes pilnveidei profesionālajām vajadzībām būs apguvuši vairāk nekā 1000 pedagogi, iepriekš pavēstīja Latviešu valodas aģentūras direktora vietniece Dace Dalbiņa.
Ņemot vērā pērn Saeimā apstiprināto pakāpenisko pāreju uz mācībām valsts valodā, Latviešu valodas aģentūra īsteno virkni atbalsta pasākumu pedagogiem. Lai nodrošinātu pirmsskolas un skolas pedagogu latviešu valodas prasmju nostiprināšanu C1 līmenī un šo prasmju paaugstināšanu līdz C2 līmenim, 2018. un 2019. gadā notiek kursi latviešu valodas prasmes pilnveidei profesionālajām vajadzībām.
Šogad turpinās pērn sāktie kursi 35 grupām, kurās kopumā ir 531 pedagogs. Iecerēts, ka 2019. gadā kopumā tiks apmācītas 70 grupas, kurās būs darbojušies 1090 pedagogi.
Intensīvajos kursos latviešu valodas un kultūrvides apguvei pērn piedalījās 30 dalībnieki, savukārt šogad plānotas divas nometnes, kurās tiks izglītoti 60 pedagogi.
Pērn iedāvāti arī metodikas kursi, un pērn tajos izglītoti 247 pedagogi. Savukārt šogad paredzēti metodikas kursi, kuros tiks izglītoti 180 pirmsskolas pedagogi, 140 sākumskolas pedagogi, 140 dažādu mācību priekšmetu pedagogi un 220 latviešu valodas skolotāji. Kopumā 2019. gadā metodiskajos kursos paredzēts izglītot 680 pedagogus.
Plānoti arī pedagogu pieredzes apmaiņas un sadarbības pasākumi. Kopumā šogad paredzēti 42 pasākumi, izglītojot 648 pedagogus.