Delfi foto misc. - 65711
Foto: LETA
SIA "Rīgas karte" norobežojas no valdes locekļa Aleksandra Brandava aizturēšanas, kā arī noraida izskanējušo informāciju par iespējamu kukuļošanu uzņēmumā, portālu "Delfi" informēja uzņēmuma pārstāvis Jānis Basevičs.

"Rīgas karte" tuvākajā laikā plāno sasaukt akcionāru sapulci, lai lemtu par Brandava atstādināšanu no uzņēmuma valdes, portālam "Delfi" pastāstīja Basevičs.

"Rīgas kartes" valdes priekšsēdētājs, Francijas pilsonis un ārvalstu investoru pārstāvis Ēriks Morizīrs (attēlā) sola sadarboties ar kriminālprocesu sākušo Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB).

"Uzņēmums ir ieinteresēts, lai izmeklēšana notiku pēc iespējas ātrāk un jebkādas baumas un maldīgi apgalvojumi par "Rīgas karti" tiktu noņemti no dienaskārtības. Uzņēmums kopš tā izveides darbojas atbilstoši augstākajiem starptautiskajiem korporatīvās pārvaldības principiem un nekad nav no tiem atkāpies. "Rīgas kartes" kopuzņēmuma mērķis jau kopš tās izveides ir bijis visiem skaidri zināms, nemainīgs un pārskatāms – elektroniskās norēķinu sistēmas ieviešana un uzturēšana Rīgas sabiedriskajā transportā," komentēja Morizīts.

Uzņēmums arīdzan izvērtēs iespēju vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, ja publiski turpināsies "apmelojošu apgalvojumu izplatīšana" par iespējamo kukuļdošanu "Rīgas kartē".

"Rīgas karte" uzskata, ka tās ieviestā e–talonu sistēma ir viena no modernākajām pasaulē. Uzņēmuma privātais akcionārs "Conduent Transportation" dažāda veida digitālo norēķinu sistēmas ir ieviesis arī Parīzē, Barselonā, Ņujorkā un citās pilsētās.

"Tāpēc Anrija Matīsa apgalvojumi par e–talona it kā ierobežotajām iespējām un augsto cenu parāda viņa nezināšanu, maldus vai arī slēptus motīvus mērķtiecīgi kaitēt uzņēmumam "Rīgas karte"," pauda Basevičs, tādējādi kritizējot bijušā "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes vadītāja izteikumu, ka "Rīgas karte" ir "vislielākais uzņēmuma naudas izsūcējs".

"Tas uztur transporta e–talonu sistēmu, autostāvvietu aparātus un termināļus skolu ēdnīcās, kuros bērni pīkstina savas Rīdzinieku kartes, lai saņemtu bezmaksas pusdienas. Pērn šim sadarbības partnerim "Rīgas satiksme" maksāja 27,7 miljonus eiro, turklāt katru gadu summa arvien pieaug. Piemēram, par e–talonu sistēmas uzturēšanu sabiedriskajā transportā pērn samaksāti 15 miljoni, lai gan ieņēmumi no biļetēm ir aptuveni 40 miljoni. Tātad gandrīz 40% aiziet sistēmas uzturēšanai, kas turklāt nav mūsdienīga — tā vietā, lai par braucienu tieši norēķinātos ar bezkontakta bankas karti turpat autobusā vai tramvajā, pasažierim biļete iepriekš jāpērk kioskā vai par paaugstinātu maksu pie šofera. Vēl absurdāks piemērs ir termināļi skolu ēdnīcās. Par viena tāda aparāta īri "Rīgas satiksme" maksā "Rīgas kartei" 60 eiro mēnesī jeb 720 eiro gadā, lai gan šāda iekārta ir nopērkama par 485 eiro," žurnālam "Ir" teica Matīss.

Anrija izteikumus "Rīgas karte" sauc par politiski motivētiem un neloģiskiem apmelojumiem. Uzņēmumā norādīja, ka e–talonu sistēmu izveidoja un ieviesa par investoru līdzekļiem, ko "Rīgas satiksme" un Rīgas dome līgumā apņēmās pakāpeniski segt ilgākā laika posmā.
"Ja saimnieciski un finansiāli pamatoti lēmumi pēc ilgāka laika perioda tiek apšaubīti politisku motīvu dēļ, tas, protams, neliecina par investīcijām atvērtu vidi valstī un raida negatīvus signālus potenciālajiem ārvalstu investoriem, tostarp arī sadarbības partneriem ASV," komentēja "Rīgas kartes" pārstāvis Basevičs.

Ziņots, ka Rīgas dome neplāno lauzt līgumu ar "Rīgas karti", taču uzdevusi jaunajam "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes vadītājam Ernestam Saulītim optimizēt esošo līgumu.

2008. gadā "Rīgas satiksme" ar "Rīgas karti" noslēdza 12 gadus ilgu līgumu, kas uzdeva uzņēmumam ieviest galvaspilsētā e–talonu sistēmu un to pārvaldīt. 2020. gada beigās, kad iztecēs līguma darbības laiks, "Rīgas satiksme" kļūs par sistēmas īpašnieku.

Uzņēmumu "Rīgas karte" dibināja 2007. gada beigās. Vairākuma akcionārs uzņēmumā ir pašvaldības SIA "Rīgas satiksme", kam pieder 51%, bet pārējās daļas pieder ASV tehnoloģiju kompānijai "Conduent", kas agrāk bija pazīstama ar zīmolu "Xerox".

Rīgas kartes valde darbojas trīs cilvēku sastāvā, tostarp ASV investorus "Conduent Transportation" uzņēmumā pārstāv Ēriks Morizīrs, bet "Rīgas satiksmi" – Aleksandrs Brandavs un Pavels Tulovskis.

Portāls "Delfi" jau ziņoja, ka "Rīgas karte" 2017. gadā apgrozīja 21 miljonu eiro, gadu noslēdzot ar četru miljonu eiro peļņu.

Vēstīts, ka Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) otrdien, 5. martā, sāka kriminālprocesu par valsts un privāto akcionāru kopuzņēmuma "Rīgas karte" amatpersonas izdarītiem, iespējams, noziedzīgiem nodarījumiem.

Aģentūras LETA rīcībā esošā informācija liecina, ka kriminālprocess nav saistīts ar auditoru "Ernst & Young" ziņojumu par situāciju "Rīgas satiksmē". Vēstīts, ka KNAB šobrīd izvērtē "Rīgas satiksmes" auditu.

Krimināllietas materiāli satur ziņas par kukuļa nodošanu starpniekam tālākai nodošanai amatpersonām, lai tās, izmantojot savu dienesta stāvokli, izdarītu darbības kukuļa devēja interesēs.

Kriminālprocesa ietvaros KNAB lidostā "Rīga" aizturēja Brandavu.

"Rīgas satiksmes" pagaidu valde Brandavu atbrīvojusi no amata uzņēmumā, bet "Gods kalpot Rīgai" drīzumā lems par dāsni ziedojušā biedra nākotni politiskajā spēkā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!