Pašvaldības kapitālsabiedrības "Rīgas satiksme" jauno zemās grīdas tramvaju iepirkumu varētu finansēt Čehijas kredītiestādes, jo līdzšinējie aizdevēji galvaspilsētas transporta uzņēmumam likuši noprast, ka šim mērķim naudu dot negrib, svētdien ziņo Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "De Facto".
Raidījums skaidro, ka "Rīgas satiksmes" pagaidu valde pēdējos mēnešos regulāri tiekas ar uzņēmuma kreditoriem – bankām un Valsts kasi, un pieļauj, ka tieši aizdevēju intereses dēļ sācis savā mājas lapā regulāri publicēt detalizētas atskaites par valdes padarīto iepriekšējā nedēļā.
Šajos vēstījumos nolasāms, ka "Rīgas satiksmei" ar kreditoriem varētu būt domstarpības par zemās grīdas tramvajiem, kas pirms trim gadiem pasūtīti no Čehijas koncerna "Škoda Transportation". Šis 62 miljonus eiro vērtais līgums ir viens no "Rīgas satiksmes" transportlīdzekļu iepirkumiem, kurus šobrīd pēta KNAB.
"Rīgas satiksmes" valde maija beigās uzdevusi valdes loceklim Jurim Švanderam tikties ar Čehijas kredītiestāžu pārstāvjiem un pārrunāt alternatīvus finansējuma avotus. Nedēļas sākumā Švanders atgriezies no Pilzenes, kur ar banku "Česka sporitelna" apspriedis iespējamo sadarbību, ziņo "De Facto".
"Tas ir lielā mērā saistīts ar zemās grīdas tramvaju, jā. Mēs esam saņēmuši tādu rakstiski mutisku viedokli, ka, nu, nevēlētos turpināt tramvaju iegādes finansēšanu. Tas pagaidām nav oficiāli, bet nu jā, tāds [viedoklis ir]," raidījumam atklājis uzņēmuma pagaidu vadītājs Edgars Saulītis.
Starp "Rīgas satiksmes" kredītdevējiem ir SEB, Ziemeļu investīciju banka un Eiropas investīciju banka. Saulītis raidījumam apgalvojis, ka tagadējās domstarpības nav ar SEB banku, tomēr banka jau iepriekš uzņēmumam paziņojusi, ka jaunu naudu pagaidām nedos.
"Pēc KNAB veiktajām pārbaudēm "Rīgas satiksmē" un to rezultātā paustajām bažām esam uzņēmumam pauduši, ka jauns finansējums netiks piešķirts līdz laikam, kad uzņēmuma kapitāldaļu turētājs lems par profesionālas valdes un padomes apstiprināšanu, un attiecīgi padome un valde nodrošinās caurspīdīgu uzņēmuma pārvaldību, kā arī risinās neatkarīgā audita minētās saimnieciskās darbības nepilnības," skaidrojusi SEB bankas Komunikācijas pārvaldes vadītāja Agnese Strazda.
No Saulīša teiktā gan izriet, ka Čehijas banka jau sākumā bija iecerēta kā jauno tramvaju iegādes finansētāja. Aizdevumam būšot "nu nedaudz" augstāki procenti.
Tāpat "Rīgas satiksmes" delegācija Čehijā turpināja mēnešiem ieilgušo diskusiju ar "Škoda Transportation" un "Škoda Electric" par pasūtīto tramvaju un trolejbusu piegādes kavēšanos. Kāds ir sarunu rezultāts, Saulītis neatklāj, vien norāda: ja "Rīgas satiksme" šos tramvajus pirks, tad finansējums šim mērķim būs.
"Rīgas satiksme" arī saņēmusi juristu izvērtējumu par to, vai būtu pamats vērsties pret bijušajiem valdes locekļiem par iespējamu zaudējumu nodarīšanu uzņēmumam. Kādi ir ieteikumu, uzņēmumā neatklāj. Atzinums nosūtīts Rīgas mēram Dainim Turlajam (GKR) un kapitāldaļu turētājam Vadimam Baraņņikam.