Lidošanai pielāgots radars – tik vienkārši ievērojamais latviešu izgudrotājs Konstantīns Počs (1912–1994) raksturoja savu nozīmīgāko darbu – radiolokācijas novērošanas lidmašīnu AWACS. Jau vairāk nekā trīsdesmit gadu latvieša izstrādātā tehnoloģija ir nozīmīgākā NATO aizsardzības sistēmā. Trešdien viena no AWACS lidmašīnām viesojās Rīgas lidostā un bija pieejama žurnālistu apskatei.
Rakstam klāt pievienotajā fotoreportāžā redzama lidmašīna, kā arī vēsturiski Poča fotoattēli.
Kopš Krimas aneksijas 2014. gadā ar AWACS lidmašīnām tiek novērota arī Latvijas gaisa telpa. Kopš tā laika Vācijā bāzētās NATO lidmašīnas devušās aptuveni 1500 lidojumos, tostarp virs Austrumeiropas valstu gaisa telpām, veicot novērojumu lidojumus un fiksējot nepiederošu lidaparātu klātbūtni. AWACS ir vienīgie NATO kopīpašumā esošie gaisakuģi. Pašlaik NATO rīcībā ir 19 AWACS lidmašīnas.
Rotodroms uz lidmašīnas
AWACS (sauktas arī par "Sentry") sistēmas radīšanā pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados lielākais nopelns bija latviešu trimdas zinātniekam Konstantīnam Počam. Savu izgudrojumu publikācijā žurnālā "Technikas Apskats" viņš raksturoja šādi: ""Sentry" ir pārveidota "Boeing 707" satiksmes lidmašīna, kurā ir iebūvēti augstākās tehnikas sasnieguma datori, sazināšanās un kontroles instrumenti. Uz "Sentry" lidmašīnām augšdaļas astes galā uzbūvēts 30 pēdu diametra rotējošs rotodroms, kas izskatās kā divi milzīgi šķīvji, ar vaļējām pusēm kopā salikti. Rotodromā ir iebūvēts radars un identifikācijas antenas, kas apgādā "Sentry" apkalpi ar datiem, ko izvērtē datori un pārējie instrumenti lidmašīnā."
Lai turpinātu lasīt, iegādājies abonementu.
Lūdzu, uzgaidi!
Pielāgojam Tev piemērotāko abonēšanas piedāvājumu...
Abonēšanas piedāvājums nav redzams? Lūdzu, izslēdz reklāmu bloķētāju vai pārlādē lapu.
Jautājumu gadījumā raksti konts@delfi.lv