Saistībā ar jaunā koronavīrusa izraisītās saslimšanas "Covid-19" izplatīšanos ar ieteikumiem ceļotājiem nācis klajā Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Portāls "Delfi" piedāvā ar tiem iepazīties.
Ja ceļotājs pie tūrisma operatora vai tūrisma aģenta ir iegādājies komplekso tūrisma pakalpojumu (piemēram, lidojums + viesnīca)
Ja tūrisma operators atceļ plānoto ceļojumu, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ visas iemaksātās avansa summas par ceļojumu.
Ja ceļotājs atsakās doties ceļojumā un pats izbeidz kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumu pirms ceļojuma sākuma, pamatojoties uz to, ka ceļotājam ir bažas par došanos uz konkrēto galamērķi, šādā gadījumā pakalpojumu sniedzējam nav pienākums atmaksāt patērētājam iemaksātās avansa summas par ceļojumu.
Tikai tādā gadījumā, ja ceļojuma galamērķī vai tiešā tā tuvumā ir izveidojušies nenovēršami un ārkārtas apstākļi, kas būtiski ietekmē kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu vai kas būtiski ietekmē pasažieru pārvadāšanu uz galamērķi (izsludināta ārkārtas situācija, t.sk. noteikta karantīna), ceļotājam ir tiesības atteikties doties ceļojumā. Šādā situācijā ceļotājam ir tiesības nemaksāt līguma izbeigšanas maksu un saņemt atpakaļ no tūrisma pakalpojuma sniedzēja visas iemaksātās avansa summas par ceļojumu, bet nav tiesību saņemt papildu kompensāciju.
Tā kā katrs gadījums ir vērtējams individuāli, ceļotājam neskaidrību gadījumā vispirms ir jāvēršas pie konkrētā tūrisma pakalpojuma sniedzēja.
Ja ceļojuma laikā nenovēršamu un ārkārtas apstākļu dēļ nav iespējams nodrošināt ceļotāja atgriešanos, kā paredzēts kompleksā tūrisma pakalpojuma līgumā, tūrisma operators nodrošina ceļotāju izmitināšanu uz laikposmu, kas nepārsniedz trīs naktis vienam ceļotājam un sedz izmaksas par nepieciešamo izmitināšanu. Izmitināšanas izmaksas par atlikušajām naktīm, ja nepieciešams, sedz ceļotājs.
Ja ceļotājs pie tūrisma pakalpojuma sniedzēja vai individuāli ir iegādājies atsevišķu pakalpojumu, piemēram, iegādājies tikai aviobiļeti vai tikai rezervējis naktsmītni
Ja tiešais pakalpojuma sniedzējs (piemēram, aviokompānija vai viesnīca) atceļ plānoto reisu vai rezervāciju naktsmītnē, ceļotājam ir tiesības saņemt atpakaļ par pakalpojumu iemaksāto naudu.
Ja ceļotājs pats atsakās saņemt atsevišķu tūrisma pakalpojumu, tad ceļotājam jārēķinās ar zaudējumiem (ar to, ka iemaksātas naudas summas par nenotikušo pakalpojumu netiks atmaksātas), ja vien pakalpojuma sniegšanas noteikumos nav norādīts pretējais (piemēram, ir iegādātas aviobiļetes, kuras var mainīt). Nepieciešamības gadījumā ceļotājs var vērsties pie attiecīgā tūrisma pakalpojumu sniedzēja.
PTAC aicina ceļotājus un tūrisma pakalpojuma sniedzējus katru gadījumu izvērtēt atsevišķi, ņemot vērā konkrētos apstākļus, kā arī sekot līdzi aktuālajai informācijai, kas tiek publicēta atbildīgo iestāžu tīmekļvietnēs.
PTAC vērš uzmanību, ka Ārlietu ministrijas mājaslapā publicētajiem ceļojumu brīdinājumiem ir rekomendējošs raksturs. Ārkārtas situācija, tai skaitā, noteikta karantīna, ir apstiprināma tikai ar vietējas varas iestāžu lēmumiem, attiecīgajā galamērķī.
Papildus PTAC norāda, ka informācija par avioreisiem ir meklējama arī attiecīgās aviokompānijas tīmekļvietnē. Tāpat papildus informācija ir pieejama arī attiecīgo ārvalstu valsts un pašvaldību tīmekļvietnēs.
Ja ceļotājs ir iegādājies ceļojuma apdrošināšanu
Ņemot vērā Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ieteikumus, aicinām ceļotājus konsultēties ar katru konkrēto apdrošināšanas kompāniju, kādus riskus tā sedz, t.sk. saistībā ar jauno koronavīrusu, kā arī noskaidrot, vai tiek segta ceļojuma atcelšana, pārtraukšana un citas izmaiņas.
Epidēmija un pandēmija lielākajai daļai apdrošinātāju ir iekļauta izņēmumos kā nepārvaramas varas (force majeure) apstāklis, kā rezultātā radušos zaudējumus apdrošinātājs nesedz. Taču, kamēr konkrētajā teritorijā nav izsludināta epidēmija, apdrošinātājs medicīniskos izdevumus segs.
Tāpat ceļotājiem jāņem vērā, ka citus riskus, kuru iestāšanās nav cēloņsakarīgi saistīta ar koronavīrusu (vai citu epidēmiju) polise segs – piemēram, ja ceļotājs lauž kāju, pazaudē bagāžu, dokumentus, vai reiss tiek atcelts citu apstākļu dēļ, atlīdzību varēs saņemt.
Papildu informācija par precēm
Vienlaikus PTAC aicina patērētājus "neuzķerties" uz maldinošiem dažādu preču, piemēram, mutes aizsargmaska, piedāvājumiem, kuriem tiek piedēvēta ārstnieciska vai profilaktiska iedarbība attiecībā uz koronavīrusa izraisīto slimību "Covid-19".
Piedāvātās preces var nebūt ne individuālie aizsardzības līdzekļi, ne medicīnas preces un nenodrošina piedāvājumos minēto iedarbību.
Pat pārbaudīti un prasībām atbilstoši individuālie aizsardzības līdzekļi respiratori – negarantē aizsardzību pret šo vīrusu, uzsver PTAC.
Jau vēstīts, ka Pasaules Veselības organizācija (PVO) devusi nosaukumu jaunā koronavīrusa izraisītājai slimībai. Tā nodēvēta par "Covid-19". Jaunais nosaukums izveidots no vārdiem "korona", "vīruss" un "slimība". Savukārt skaitlis 19 apzīmē gadu, kurā sākās vīrusa uzliesmojums. Pirmās ziņas par vīrusa uzliesmojumu parādījās pērnā gada 31. decembrī.
Pats koronavīruss nav nekas jauns – tā ir jau zināma ir vīrusu grupa, kas atrasta gan dzīvniekiem, gan cilvēkiem. Tomēr pērn rudenī identificētais ir pavisam jauns koronavīrusa paveids – SARS-CoV-2. "Covid-19" ir šī vīrusa izraisītā slimība. Iepriekš nopietnus saslimšanas gadījumus izraisījis SARS koronavīruss jeb SARS-CoV, kura rezervuārs dabā ir civetkaķi un, iespējams, sikspārņi, un MERS koronavīruss, kura infekcijas rezervuārs dabā ir vienkupra kamieļi. "Covid-19" infekcijas avots (rezervuārs) pagaidām nav zināms.
Jau vēstīts, ka februāra beigās Igaunijā tika fiksēts pirmais saslimšanas gadījums ar 'Covid-19'. Saslimušais Igaunijā ieradās ar autobusu no Rīgas autoostas. Pirms tam viņš atlidojis lidostā "Rīga" ar reisu no Irānas tranzītā caur Turciju.
Agrā piektdienas, 28. februāra, rītā saslimšana ar "Covid-19" tika apstiprināta Lietuvā. "Covid-19" konstatēta 39 gadus vecai sievietei, kura 24. februārī ielidoja Kauņā, atgriežoties Lietuvā pēc Itālijas ziemeļu pilsētas Veronas apmeklējuma.