Latvijas iedzīvotāji un uzņēmēji turpmāk elektroniski varēs izmantot vairāk nekā 30 Igaunijas valsts iestāžu pakalpojumus, savukārt pārrobežu pakalpojumu lietotāji no citām valstīm varēs saņemt arī atsevišķus Latvijas iestāžu e-pakalpojumus, portāls "Delfi" noskaidroja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijā (VARAM).
Ministrija norāda, ka turpmāk Latvijas iedzīvotāji varēs, piemēram, izmantot Igaunijas Muitas pārvaldes e-pakalpojumus un veikt ienākumu vai preču deklarāciju, saņemt pārskatu par veiktajiem nodokļu maksājumiem, reģistrēt savu uzņēmumu kā nodokļu maksātāju, izmantot Igaunijas Ekonomikas un komunikācijas ministrijas pakalpojumu un reģistrēt savu ekonomisko darbību ekonomisko aktivitāšu reģistrā.
Savukārt iedzīvotāji un uzņēmēji no septiņām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm turpmāk varēs piekļūt un portālā www.latvija.lv izmantot noteiktus e-pakalpojumus, kā arī vēl aptuveni desmit valsts pakalpojumus, piemēram, veikt nekustamā īpašuma nodokļa apmaksu, iesniegt elektroniski iesniegumu valsts pārvaldes iestādēm, pieteikt notāra e-pakalpojumus un izmantot Valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas portālu.
"VARAM sadarbībā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūru nodrošinājis, ka pārrobežu pakalpojumu lietotāji Latvijā portālā www.latvija.lv var izmantot minētos e-pakalpojumus, lietojot elektroniskās identifikācijas kartes (eID). Savukārt Latvijas iedzīvotāji Igaunijā ar eID karti var identificēties Igaunijas nacionālajā pakalpojumu portālā www.eesti.ee," norāda ministrija.
Valsts pārvaldes pakalpojumu pārrobežu pieejamību veicina eIDAS jeb elektroniskās identifikācijas regulas ieviešana un ES Vienotās digitālās vārtejas regulas ieviešana, kuru Latvijā īsteno VARAM sadarbībā ar citām valsts pārvaldes iestādēm.
Regulas ieviešanas mērķis ir nodrošināt vienotu pieeju pārrobežas pakalpojumiem iedzīvotājiem un uzņēmējiem, tādējādi atvieglojot saziņu ar valsts pārvaldes iestādēm un veicinot uzņēmējdarbības iespējas citās ES dalībvalstīs, ļaujot nepieciešamos digitālos pakalpojumus saņemt ar savas valsts eID karti, norāda ministrija.
Līdz ar Vienotās digitālās vārtejas regulas ieviešanu, visām ES dalībvalstīm līdz 2023. gadam jānodrošina savā valstī pieejamo e-pakalpojumu pieejamība arī citu ES dalībvalstu iedzīvotājiem un uzņēmējiem, tādējādi sniedzot iespēju brīvi pārvietoties, mācīties vai strādāt ES ietvaros.
VARAM atzīmē, ka Vienotā digitālā vārteja uzsāks darbību ar 2021. gadu, un tajā sākotnēji jānodrošina informācijas par lietotāju tiesībām un pienākumiem visās būtiskajās dzīves jomās pieejamība pārrobežu lietotājiem.
Ministrija aicina iedzīvotājus un uzņēmējus izmantot e-parakstu un eID karti valsts pakalpojumu saņemšanai un savstarpējai darījumu apliecināšanai ne vien lokāli, bet arī starptautiski. E-paraksts ir pielīdzināms ar roku parakstītam dokumentam visā ES.