Delfi foto misc. - 75352
Foto: Rīgas Pašvaldības policija
Autobusi kursē retāk, ir pārpildīti, īpaši stundās, kad jābrauc uz darbu vai mājās. Pasažieri neievēro iezīmētās vietas, un, ja ievēro, kājās stāvētāji drūzmējas. Maskas lieto aptuveni katrs piektais, kontrolierus neredz. Šādu ainu ceļā uz darbu Pārdaugavā pēdējās dienās novērojusi "Delfi" lasītāja Katrīna. Viņa raizējas, vai šādas situācijas dēļ Latvija nezaudēs pandēmijas savaldīšanā līdz šim sasniegtos "labos skaitļus".

Pasažieru skaita pieaugumu novērojis arī pašvaldības uzņēmums "Rīgas satiksme", taču uzsver, ka norīko transportlīdzekļus papildu reisiem. Rīgas pašvaldības policijas (RPP) dati liecinot, ka pretēji Katrīnas teiktajam, maskas lieto teju visi, lielais vairākums. Taču Katrīna ir arī neizpratnē, kad plānots atjaunot ārkārtējās situācijas laikā zaudētās "stundas biļetes" sabiedriskajā transportā, jo, klātienē atsāktās darba gaitas izmaksājot ļoti dārgi.

"Visam plusā vēl braukā skolas pusaudži, izklaidējoties baros, jo – viņu taču nav vairāk par 25 – un viņi ievēro distanci – turas viens no otra pa gabalu, bļaustās. Lieki piebilst, ka masku viņiem nav, un biļetes arī nav, jo skolēnu e-taloni šobrīd nedarbojas sakarā ar aizvērtajām skolām," vēstulē "Delfi" raksta Katrīna, kura ikdienā izmanto pārsvarā 38. un 46. maršruta autobusu. Tiesa, viņa piekrīt, ka visos transportlīdzekļos nav vienādi, piemēram, 11. tramvajā bijusi "krietni labāka aina".

Ziņas par sabiedriskā transporta pasažieru skaita pieaugumu RS saņem no šoferiem, kontrolieriem, klientiem, kā arī no automātiskās pasažieru skaitīšanas sistēmas, apliecina pašvaldības uzņēmums. Lai nodrošinātu cilvēkiem iespēju distancēties, RS katru dienu norīko aptuveni 50 transportlīdzekļus 215 papildu reisiem.

Par pilniem tansportlīdzekļiem sūdzas reti

Uz jautājumu, cik ziņas dienā RS saņem par pilniem transportlīdzekļiem, RS pārstāve Baiba Bartaševiča-Feldmane, atbildēja, ka reti. "Varbūt sākumā šādas ziņas bija biežāk, bet šobrīd tās tiešām nav bieži. Reizēm ir dienas, kad nav nevienas (ziņas – red.), reizēm ir dienas, kad viena," viņa paskaidroja. Par nedrošiem reisiem viņa aicina ziņot RS. To var darīt arī, rakstot uzņēmumam sociālajos medijos.

"Katra sūdzība tiek analizēta, vai piepildījums bijis lielāks vienā pieturvietā vai visa maršruta garumā"
Baiba Bartaševiča-Feldmane, "Rīgas satiksme" pārstāve

Tiesa, rīta un vakara stundās pasažieru skaits nudien esot lielāks, tāpēc katru vakaru RS izziņojot papildu reisus, ko var atrast uzņēmuma mājas lapā un tā sociālo mediju profilos. To izziņošana notiek pakāpeniski, jo kopumā pasažieru skaits joprojām esot vairākkārt mazāks nekā pirms ārkārtējās situācijas, jo īpaši dienas vidū. "Mēs turpināsim nepārtraukti monitorēt pasažieru plūsmas un nepieciešamības gadījumā pieņemsim lēmumus par tālākām darbībām," apliecināja RS pārstāve.

Par ārkārtējās situācijas ierobežojumiem sabiedriskajā transportā RS no 12. maija informē transportlīdzekļu monitoros. Šobrīd pakāpeniski šo informāciju turpina izvietot arī pieturvietās un uz sabiedriskā transporta durvīm, kā arī salonos tiek izvietots audio paziņojums, norādīja RS pārstāve.

Protokols noformēts tikai vienam pasažierim

Kas attiecās uz sejas un deguna aizsegiem, tad RS uzdevumos esot vien informēt par to nepieciešamību. Tos lietot mudina arī kontrolieri, taču par ierobežojuma neievērošanu, viņi sodīt nedrīkst. "Protams, ja iekāpj kontrolieris, un viņš redz, ka sabiedriskajā transportā pārvietojas cilvēks, kurš muti un degunu nav aizsedzis, tad kontrolieris lūgs to darīt un atgādinās par šādu kārtību," sacīja RS pārstāve.

To lietošanu uzrauga Rīgas pašvaldības policija. Rīgas domes (RD) pārstāvis Uģis Vidauskis portālam "Delfi" skaidro, ka pārsvarā policisti "strādā preventīvi, un, ja pārkāpumi nav klaji vai rupji, tad policisti iespēju robežās izsaka brīdinājumus."

Kā liecina RPP apkopotā informācija, pēdējās nedēļas laikā cilvēki sejas aizsegus lieto vairāk nekā iepriekš. Laikā no 15. maija līdz 21. maijam, pārbaudot 402 transportlīdzekļus, policijas darbinieki konstatēja 670 pasažierus, kuri neizmantoja mutes un deguna aizsegus.

"Ja pirmajās pārbaužu dienās vidēji katrā transportlīdzeklī bija trīs pasažieri bez mutes un deguna aizsegiem, tad pašlaik katrā transportlīdzeklī vidēji tiek konstatēts viens pārkāpums"
Toms Sadovskis, RPP pārstāvis

"Policijas novērojumi liecina, ka lielai daļai pārkāpēju ir maskas vai cita veida aizsegi, taču viņi bieži izvēlas tos nelietot, jo tā viņuprāt esot ērtāk. Aptuveni katrs otrais pārkāpējs pēc policijas aizrādījuma no somas izvilka masku vai šalli, kuru uzreiz uzlika, taču 297 gadījumos kārtīgas sargi masku pasažierim piešķīra, jo viņam nebija nekāda veida aizsegt degunu un muti," stāsta RPP sabiedrisko attiecību pārstāvis

Nedēļas laikā situācija ievērojami uzlabojusies, proti, 15.maijā policisti pārbaudīja 64 transportlīdzekļus, kur mutes un deguna aizsegi nebija 155 pasažieriem jeb katram trešajam. Taču nedēļu vēlāk, kad tika pārbaudīti 45 transportlīdzekļi, maskas nebija vien 43 pasažieriem. Lielākā daļa pasažieru pēc kārtības sargu aizrādījuma izturas saprotoši un pārkāpumu uzreiz novērš, tādēļ šajos gadījumos policisti aprobežojušies ar aizrādījumu izteikšanu. Protokols noformēts tikai vienam pasažierim, kurš pat pēc vairākkārtējiem aizrādījumiem kategoriski atteicās lietot sejas aizsegu.

"Ja pirmajās pārbaužu dienās vidēji katrā transportlīdzeklī bija trīs pasažieri bez mutes un deguna aizsegiem, tad pašlaik katrā transportlīdzeklī vidēji tiek konstatēts viens pārkāpums," saka Sadovskis.

Vidēji tikai viens pasažieris katrā pārbaudītajā transportlīdzeklī nelietoja masku. RPP sabiedrisko attiecību pārstāvis Toms Sadovskis informēja, ka savukārt protokols noformēts tikai vienam pasažierim, kurš pēc vairākkārtējiem aizrādījumiem atteicās lietot sejas aizsegu.

Bartaševiča-Feldmane arī atgādina, ka par sejas un deguna aizsegu var kalpot ne tikai speciāli iegādātas maskas, bet arī lakati, šalles vai paša šūti sejas un deguna aizsegi.

Kad atjaunos atlaides

Portāls "Delfi" pēdējās nedēļas laikā saņēmis lasītāju vēstules vai komentārus par vairāku atlaižu neatjaunošanu sabiedriskajā transportā, ko Rīgas dome pārtrauca marta beigās, divas nedēļas pēc ārkārtējās situācijas izsludināšanas. "Būtu ārkārtīgi žēl, ja netiktu pēc iespējas ātri atjaunotas stundas biļetes. Es cenšos strādāt attālināti, bet ir dienas, kad man ir jābūt uz vietas. Dzīvoju vienā krastā – darbs otrā, pa vidu privātais bērnudārzs. Kopā viena darba diena man nozīmē sešas transporta biļetes un kā minimums divas maskas, tas vismaz 10 eiro dienā, 50 eiro nedēļā. Kad "Rīgas Satiksme "atjaunos stundas biļetes?" jautā Katrīna. Viņa arī novērojusi, ka autobusā medmāsas braukājot no vienas darba vietas vienā slimnīcā uz otru darba vietu citā slimnīcā. "Cik biļetēs samaksā viņas?" norāda Katrīna.

"Šobrīd pašvaldība turpina konsultācijas ar epidemiologiem un Veselības ministrijas speciālistiem, nav izslēgts, ka nākamajā pagaidu administrācijas sēdē 29. maijā tiks lemts par atlaižu atjaunošanu vēl kādām pasažieru grupām"
Uģis Vidauskis, Rīgas dome

Rīgas domē portāls "Delfi" uzzināja, ka atlaides sabiedriskajā transportā plāno atjaunot pakāpeniski, balstoties uz epidemiologu ieteikumiem. Piemēram, 13. maijā atlaides atjaunoja skolu tehniskajiem darbiniekiem, arodskolu skolēniem, cilvēkiem ar 3. grupas invaliditāti un daudzbērnu ģimenēm. Kā norādīja Bartaševiča-Feldmane, arī 9. un 12. klašu skolēni atlaides RS saņem gluži kā pirms ārkārtas situācijas.

"Šobrīd pašvaldība turpina konsultācijas ar epidemiologiem un Veselības ministrijas speciālistiem, nav izslēgts, ka nākamajā pagaidu administrācijas sēdē 29. maijā tiks lemts par atlaižu atjaunošanu vēl kādām pasažieru grupām," vēstīja Vidauskis. "(Savukārt stundas biļetes) tāpat kā lielākā daļa citu atvieglojumu pilsētas sabiedriskajā transportā ar Rīgas pašvaldības pagaidu administrācijas lēmumu tika atceltas ārkārtējās situācijas laikā, ņemot vērā epidemiologu un citu speciālistu ieteikumus". Līdz ar to, kad atjaunos stundas biļetes, pagaidām nav skaidrības.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!