Izglītības un zinātnes ministrija informē par jauno mācību gadu - 5
Foto: LETA

Covid-19 ierobežošana un kompetenču pieejas ieviešana 1., 4., 7. un 10. klasē – tādi ir galvenie izaicinājumi mācību procesā iesaistītajiem, trešdien preses konferencē sacīja Izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska (JKP).

"Katrs mācību gads ir īpašs – šis ir dubultā izaicinošs. Mēs joprojām dzīvojam Covid-19 ēnā," žurnālistiem pauda Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks.

Covid-19 ierobežošanai galvenais ieteikums skolām ir mazināt kontaktpersonas izglītības iestādēs. "Klase, studējošajiem – grupa, tiek uztverta kā kopums, kurā notiek mācību process, pēc iespējas samazinot pārklāšanos, proti, ilgāku kontaktu ar citām klasēm vai grupām," par to, kā mācību procesā mazināt Covid-19 izplatību, žurnālistiem stāstīja Catlaks.

Runājot par mācību satura prasībām jaunajā skolas gadā, Catlaks atzīmēja, ka ir svarīgas digitālās, pašvadīšanas un sadarbības prasmes – un tās tiešā veidā arī varētu stiprināt attālināta mācīšanās.

"Sadarbība, kas veidojas izvēles brīvībā un atbildībā, kā arī mācīšanās – skolēnam no skolotāja un otrādi, ļaus krietni pārliecinošāk tuvoties 21. gadsimta izglītības mērķim – pilsoniski aktīvai, radošai, pārmaiņām atvērtai un savas prasmes un talantus atklājošai personībai," teica Šuplinska.

Vaicāta, vai IZM pārbaudīs, kā skolas organizēs mācību procesu, ministre atbildēja, sakot, ka sākumā apzinās situāciju, un kontrole sekos pēc tam.

Gadījumā, ja Covid-19 dēļ epidemioloģiskā situācija pasliktināsies kādas klases ietvaros, tad mācību process klātienē varētu tikt apturēts aptuveni mēnesi, lēsa ministre.

Mācības plānotas trīs līmeņos. A jeb klātienes modelis paredz, ka mācības notiek klātienē, ja skola var nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības, piemēram, distancēšanos, higiēnu, veselības stāvokļa uzraudzību, attiecīgu skolēnu plūsmu. Vienlaikus var tikt izmantoti attālinātā mācību procesa elementi 7.- 12. klasēm, proti, 20% mācību laika var tikt organizēts šādi. Tomēr 1.- 6. klasei šāda iespēja nav paredzēta.

B modelis paredz daļēji attālinātas mācības, ja skola nevar nodrošināt visas epidemioloģiskās drošības prasības. Šādā gadījumā mācības norisinātos gan izglītības iestādes telpās, gan attālināti. Arī šajā gadījumā izņēmums ir 1.- 6. klase, kur mācības notiktu tikai klātienē. Tikmēr 7.-12. klasē 40-60% mācību varētu notikt skolā un tikpat attālināti. Profesionālās izglītības iestādēs tie būtu 60-80% mācību skolā un 20-40% attālināti.

C modelis nosaka, ka mācības notiek tikai attālināti un visām klasēm. Tas tiktu īstenots gadījumā, ja skolā ir konstatēta inficēšanās vai saslimstība ar Covid-19, kā arī tad, ja valstī noteikti obligāti pretepidēmijas pasākumi.

No 24. augusta pedagogi varēs pieteikties programmām "Pedagogu digitālās pratības pilnveide e-vides veidā izglītības tehnoloģiju izmantošanai" ar dažādām priekšzināšanām. Šim mērķim – papildināt zināšanas digitālajās prasmēs – ministrija ir atvēlējusi kopumā 500 000 eiro, informēja IZM preses pārstāvji.

Jau martā, kad Latvijā Covid-19 ierobežošanai tika izsludināta ārkārtējā situācija un mācības notika attālināti, "Delfi" ziņoja, ka daudzbērnu ģimenēs ir problēmas nodrošināt mācīšanās šādā veidā.

Šuplinska norādīja, ka valdība ir atbalstījusi 3,97 miljonu eiro piešķiršanu tehnoloģiskā nodrošinājuma uzlabošanai vispārējās izglītības iestādēs, proti, līdz šāgada nogalei skolu rīcībā nonāks jauni portatīvie datori, kurus varēs izmantot gan ikdienas mācību procesa modernizēšanai, gan attālināto mācību nodrošināšanai.

Pēc IZM datiem jaunajā mācību gadā no 1.–12.klasei mācīsies 214 371 skolēni, no tiem vairāk nekā 20 000 būs pirmklasnieki.

Jau ziņots, ka nākamajā mācību gadā skolās mācību norise pamatā plānota klātienē, ievērojot epidemioloģiskās drošības prasības un piesardzības pasākumus. Sīkāk ar tiem iespējams iepazīties šeit.

Sīkāk par mācību procesa organizēšanu lasāms IZM mājaslapā.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!