Mācās Jēkabpilī autovadītāju kursos, kur praktiskās braukšanas nodarbības nevar notikt, taču braukšanas eksāmenus Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) pieņem – par tādu situāciju portālu "Delfi" informēja kāds lasītājs. Kā liecina CSDD apkopotie dati, šobrīd autoskolās apmācībām reģistrēti gandrīz 4000 cilvēku. Tiesa, valstī noteikto ierobežojumu dēļ viņi šobrīd apmācības pabeigt nevar.
"CSDD es drīkstu doties kārtot gan teoriju, gan praktisko braukšanas daļu, kurā tiek izmantota tā pati smagā automašīna ar piekabi, ar kuru es arī kārtoju eksāmenu Jēkabpils CSDD filiālē. Šī pati automašīna ir aprīkota ar stikla sienu pa vidu kabīnē. Neredzu loģisku skaidrojumu," rakstīja lasītājs.
Šobrīd spēkā esošie noteikumi nozīmē, ka auto vadīšana eksāmenu drīkst kārtot tikai tie cilvēki, kas braukšanas apmācību izgājuši līdz pērnā gada decembrim. Tas būtiski samazinājis eksāmenu kārtotāju skaitu. Proti, šā gada janvārī, salīdzinot ar pagājušo gadu, teorijas kārtotāju skaits sarucis par 44,8%, savukārt braukšanas eksāmenu kārtoja par 23,9% procentiem mazāk nekā pērn.
Pagājušajā nedēļā Satiksmes ministrija vērsās valdībā, lai varētu atsākt apmācības autoskolās. Ministrijā "Delfi" noskaidroja, ka šobrīd grozījumi iesniegti izskatīšanai valdībā.
"Satiksmes ministrijas speciālisti ir izstrādājuši priekšlikumus grozījumiem normatīvajos aktos, lai nodrošinātu transportlīdzekļu vadītāju praktiskās apmācības. Vienlaikus Izglītības un zinātnes ministrija ir izstrādājusi priekšlikumus savā kompetences jomā, paredzot plašāku regulējumu attiecībā uz pieaugušo profesionālās tālākizglītības, profesionālās pilnveides un neformālās izglītības programmu apguvi, kas aptver arī transportlīdzekļu vadītāju apmācību," ziņoja Satiksmes ministrijas Komunikācijas nodaļas vadītāja Baiba Gulbe.
Ministrijas pārstāve arī norādīja, ka Covid-19 pandēmijas ierobežošanai noteiktie drošības pasākumi primāri ir vērsti, lai apturētu vīrusa izplatību un pasargātu sabiedrību, tāpēc ministrija "sadarbībā ar CSDD ir veikusi konsultācijas ar Izglītības un zinātnes ministrijas un citu iesaistīto institūciju speciālistiem, lai ārkārtējās situācijas laikā, nodrošinot visas epidemioloģiskās prasības, rastu drošu risinājumu transportlīdzekļu vadītāju apmācībām klātienē."
Kā vēsta CSDD, pagājušajā gadā ļoti daudz cilvēku pandēmijas laikā mēģināja papildināt savas iemaņas un prasmes, iegūstot profesionālās (C vai D) kategorijas braukšanas apliecību. "Galvenā problēma šobrīd ir tā, ka klientam – topošajam autovadītājam nav iespējams saņemt pakalpojumu un iegūt viņam nepieciešamo vadītāja kvalifikāciju, tādejādi nodrošinot savu mobilitāti vai konkurētspēju darba tirgū," pauda CSDD.
Tāpat direkcijas komunikācijas nodaļa vēstīja, ka pandēmijas apstākļos jo sevišķi privāto auto atzīst kā drošāko transportlīdzekli, tāpēc jāņem vērā "pamatprincips – jau no pirmās ārkārtējās situācijas dienas rast iespēju sniegt drošu pakalpojumu, nevis to apturēt, jo cilvēkiem ir jāpārvietojas".
Attiecībā uz Covid-19 izplatības ierobežošanas pasākumiem braukšanas eksāmenos ir obligāti jālieto mutes un deguna aizsargmaska, eksāmenu automašīnās ir ierīkoti aizsargstikli, visiem procesā iesaistītajiem jālieto dezinfekcijas līdzekļi, kā arī CSDD ierobežo cilvēku plūsmu un skaitu.
Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) pārstāve Ilze Arāja portālam "Delfi" atgādināja, ka epidemiologi nenosaka visas darbības, bet gan sniedz lielo redzējumu par saslimstības rādītājiem valstī. "Epidemiologi dod rekomendācijas. Slimībai galvenais ir kontaktu ceļš. Lai ierobežotu saslimstību, jāmazina kontaktēšanās. Tālāk katra nozares ministrija savai nozarei dod rekomendācijas," pauda Arāja.