Tas ir ļoti sarežģīts uzdevums – lielu funkciju iespiest nelielā teritorijā, tāpēc prātīgākais risinājums būtu konkursa kārtībā, radošā sāncensībā tikt pie labākā apkaimes mēroga "Lidl" veikala risinājuma, portālam "Delfi" pauda Āgenskalna biedrības pārstāvis Roberts Kārkliņš.
Jau vēstīts, ka Kalnciema ielā, iepretim Kalnciema ielas tirgum tiek plānots celt "Lidl" veikalu. Tas jau iepriekš ir raisījis sabiedrības sašutumu – tiek argumentēts, ka plānotais risinājums neņem vērā esošo vides kontekstu – koka apbūvi, kā arī automašīnu stāvvietām atvēlētā vieta ir pārāk plaša un tā degradēs apkārt esošo vidi.
Rīgas pilsētas būvvalde, lemjot par piemērotākajiem risinājumiem minētajam projektam, lūgusi Rīgas pilsētas arhitektu biroju komentēt piemērotākos fasādes risinājums plānotajā pabūvē.
Rīgas pilsētas arhitektu kolēģija sēdē janvāra beigās lēmusi projekta autoram – SIA "Archab" pārvērtēt fasāžu kompozīcijas principu un izvēlēto ēkas apdares materiālu piemērotību vides kontekstam. Jānorāda, ka šajā projektā iepriekš bija plānots ēkas fasādi veidot, ievērojot kontrasta principu, tādējādi nonākot pretrunā ar esošo kultūrvēsturiskā kvartāla vidi, kurā dominē koka apbūve.
Tāpat kolēģija iesaka pārveidot teritorijas labiekārtojuma risinājumus ēkas tiešā tuvumā (Kalnciema ielas pusē, Melnsila ielas pusē un pie pagalma ieejas), radot apkaimes iedzīvotājiem un apmeklētājiem iespēju ārtelpā uzkavēties, komunicēt un vērot pilsētu.
Kolēģijas sēdē no vairākiem arhitektiem izskanēja viedoklis, ka šīs ieceres sakarā vēl nav par vēlu rīkot atklātu konkursu, lai atrastu pēc iespējas labāku risinājumu. Esošais esot nepietiekami kvalitatīvs un arī apšaubāms ir veids, kā tika atrasts projekts un tā projektētājs.
Konkursa nepieciešamībai piekrīt arī Āgenskalna biedrība, kas jau kopš ieceres sākuma ir aktīvi iesaistījusies dažādās apspriedēs par veikala likteni. Tās pārstāvis Roberts Kārkliņš norāda, ka netiek risināta būtiska projekta problēma – milzīgais, vietai neatbilstošais autostāvvietu daudzums, tostarp to izvietojums ēkas pirmajā stāvā. Automašīnu daudzums arī būtiski pasliktinās gaisa kvalitāti un palielinās satiksmes problēmas apkaimē.
"Pirmajā stāvā izvietojot autostāvvietu un tukšu vestibilu ar eskalatoru uz veikalu otrajā stāvā, tiek zaudēta dzīvīgās apkaimes iespēja attīstīt daudzfunkcionālu galveno ielu telpu ar pirmo stāvu, ko nerisina formāli pielipinātas šaurās telpas pret Kalnciema ielu," norāda Kārkliņš.
Piedāvātais projekta risinājums jau tagad iet pretstatā ar Rīgas teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumiem, kas nosaka papildus nosacījumus apbūvei Āgenskalnā, tostarp Kalnciema ielā – nav pieļaujama apbūves rakstura transformācija. Tāpat arī noteikumi nosaka, ka jaunbūves apjomu veido konkrētās teritorijas apbūves mērogā, ievērojot raksturlielumus – koka vai mūra apbūves augstumu, ēku apjomu proporciju, jumtu formas, fasāžu ritmu un dominējošos apdares materiālus.
Kā arhitektu kolēģijas sēdē norādījis arhitekts Pēteris Blūms, esošais projekts aizņem vairāku vēsturisko industriālo apjomu platību, viss ir nosegts ar vienu plakanu jumtu un projekts kļūst par lielāko apjomu tuvākajā teritorijā, tādējādi kontrastējot ar esošo vidi.
Neapmierinātība ar dažādiem piedāvātajiem projekta risinājumiem pastāv jau kopš laika, kad tika rīkota sabiedriskā apspriešana par koku zāģēšanu plānotā veikala teritorijā, lai varētu veikt būvdarbus. Projekta autori un veikala pārstāvji apliecinājuši, ka projekta versija tiek attīstīta, uzklausot norādes un ieteikumus no pašvaldības.
Jau vēstīts, ka Mazumtirgotājs SIA "Lidl Latvija" pirmos veikalus Latvijā būs gatavs atvērt tad, kad to ļaus epidemioloģiskā situācija.