vasara; bērni
Foto: LETA
Ministru kabinets otrdien, 9. martā, atbalstīja lēmumu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Valsts kancelejai finansējumu līdz 300 000 eiro, lai nodrošinātu Covid-19 izplatības ierobežošanai nepieciešamo integrētās komunikācijas kampaņu īstenošanu 2021. gadā.

Valdība lēmusi, ka, lai nodrošinātu Covid-19 infekcijas izplatību līdz kontrolējamam līmenim, informēšanas kampaņu "Gribu vasaru!" un "Epidemioloģiskās drošības veicināšana darba vietās" izstrādei un īstenošanai nepieciešama steidzama realizācija.

Minēto informēšanas kampaņu veikšanai nepieciešamajiem iepirkumiem tiks piemērota sarunu procedūra un iepirkumu maksimālā summa minēto divu iepirkumu veikšanai nepārsniedz attiecīgi 70 000 eiro un 50 000 eiro.

Izsverot iespējamos papildus komunikācijas iniciatīvu virzienus un to potenciālo efektu uz sasniedzamo rezultātu, kā prioritārie integrēto kampaņu realizēšanai 2021. gadā tiek izvirzīti divi specifiski komunikācijas virzieni – iedzīvotāju rīcība un iedzīvotāju emocionālais un sociālekonomiskais stāvoklis, izriet no valdības uzdevumā Valsts kancelejas izstrādātā informatīvā ziņojuma par Covid-19 izplatības ierobežošanai nepieciešamo integrētās komunikācijas kampaņu īstenošanu.

Pie īstenojamām iniciatīvām iedzīvotāju rīcības ietekmēšanai minētas valsts mēroga kampaņa "Gribu Vasaru!", kampaņa epidemioloģiskās drošības veicināšanai darba vietās (ar integrētu attālinātā darba veicināšanas mērķi), sociālā dizaina elementu ieviešanas veicināšanas kampaņa, ar privāto socializēšanos saistīto risku mazināšanas kampaņa, komunikācijas aktivitātes, kas specifiski mērķētas uz pierobežās un citos reģionos ar augstu saslimstību dzīvojošajiem iedzīvotājiem, komunikācijas aktivitātes, kas specifiski mērķētas uz krievvalodīgajiem iedzīvotājiem.

"Gribu vasaru!" kampaņas īstenošanas iepirkumiem – radošais darbs koncepta pielāgošanai visās nepieciešamajās vidēs, sabiedrisko attiecību (partneru un viedokļu līderu iesaiste, mediju iepirkumi) – 2021. gadā nepieciešami 70 000 eiro. Kampaņai epidemioloģiskās drošības veicināšanai darba vietās 50 000 eiro, sociālā dizaina elementu izstrādes un ieviešanas veicināšanas kampaņai 50 000 eiro, ar socializēšanos saistīto risku mazināšanas komunikācijas aktivitātēm 20 000 eiro, mazākumtautību iedzīvotāju informēšanas aktivitātēm 50 000 eiro, mediju un sabiedrisko attiecību ilgtermiņa iepirkumam (visām prioritārajām tēmām un ar Covid-19 saistītās komunikācijas vajadzībām) 40 000 eiro, reklāmas aģentūras ilgtermiņa atbalstam 40 000 eiro.

Pie īstenojamām iniciatīvām iedzīvotāju emocionālā un sociālekonomiskā stāvokļa uzlabošanai minētas veselīgu dzīvesveidu veicinošas komunikācijas kampaņas/aktivitātes, emocionālo veselību veicinošas kampaņas/aktivitātes, esošo ekonomiskā atbalsta instrumentu skaidrošana un popularizēšana, izplatot materiālus medijiem un izmantojot pašu un pirktos kanālus.

Aktīvu un veselīgu dzīvesveidu veicinošas komunikācijas kampaņas un aktivitātes izmaksās 30 000 eiro, iedzīvotāju emocionālo veselību veicinošas komunikācijas kampaņas un aktivitātes 30 000 eiro.

Integrēto komunikācijas kampaņu īstenošanu Valsts kanceleja plāno uzsākt 2021. gada martā un to intensitāti, kā arī saturisko fokusu pielāgot aktuālajai epidemioloģiskajai situācijai un prognozēm par tās attīstību. Kampaņas "Gribu vasaru!" pamatā tiks ņemts Valsts kancelejas sarunu procedūras ceļā veikts iepirkums, pielāgojot tās saturu aktuālajām komunikācijas vajadzībām un izvēršot to par nacionāla līmeņa komunikācijas kampaņu, kā rezultātā iepriekš veiktajā sarunu procedūrās izvirzītās prasības nemainīsies un attiecīgi cita iepirkuma procedūra nebūs nepieciešama.

Ņemot vērā situāciju Latvijas masu informācijas līdzekļu vidē, Valsts kanceleja rekomendē izskatīt iespēju atkārtot un papildināt 2020. gadā īstenoto mediju atbalsta programmu ar Covid-19 pandēmiju saistīta mediju satura veidošanai.

Informatīvajā ziņojumā teikts, ka Covid-19 vīrusa izplatības rādītāji Latvijā ilgstoši saglabājas ļoti augsti. Vīrusa izplatība ir tieši saistīta ar iedzīvotāju uzvedību, kas savukārt saistāma ar iedzīvotāju motivācijas līmeni, emocionālo stāvokli, sociālekonomiskajiem apstākļiem un izpratni par atbilstošu rīcības modeli dažādos kontekstos (privātā, profesionālā un sabiedriskā vidē).

Covid-19 vīrusa ierobežošanas stratēģijas efektīvai īstenošanai joprojām ir būtiski veikt ātru un dažādām sabiedrības grupām saprotamu, ērti pieejamu valdības lēmumu skaidrojumu, kas ir visas valsts pārvaldes kopīgs uzdevums. Covid-19 komunikācija arī turpmāk tiks balstīta 2020. gadā izstrādātajos un 9. novembrī Ministru kabinetam prezentētajos Covid-19 komunikācijas stratēģijas pamatprincipos un naratīvos, kas paredz, ka valdības vienotiem vēstījumiem jāatspoguļo situācijas nopietnība, pieeja situācijas pārvaldībā un tās pamatotība, kā arī skaidrs sasniedzamais mērķis. 2021. gadā komunikācijas procesa būtiska sastāvdaļa ir arī skaidra un efektīva komunikācija par vakcinācijas procesu, teikts ziņojumā.

"Tomēr ņemot vērā pandēmijas līdzšinējo gaitu un tās grūti prognozējamo ilgumu, jaunu vīrusa paveidu parādīšanos, līdzšinējo pieeju valdības un valsts pārvaldes komunikācijā nepieciešams papildināt ar integrētās komunikācijas iniciatīvām, kas fokusētas uz to, lai iedzīvotājiem būtu nepieciešamā izpratne, apstākļi un atbalsts epidemioloģiski droša uzvedības modeļa īstenošanai ilgtermiņā, proti, spēkā esošie drošības pasākumi un ierobežojumi tiktu komunicēti kā skaidri saprotami, viegli uztverami un emocionāli saistoši uzvedības modeļi, tajā skaitā, caur sadzīves procesu jeb tā saucamo sociālo dizainu dažādās vidēs," skaidrots ziņojumā.

Kā rāda Valsts kancelejas februārī pasūtīto socioloģisko pētījumu dati, iedzīvotāju noskaņojuma dinamika, attieksme pret ieviestajiem drošības pasākumiem un ierobežojumiem, kā arī sava psiholoģiskā stāvokļa pašnovērtējums pēdējo mēnešu laikā ir pasliktinājušies. Tas pierāda, ka Covid-19 komunikācijā nepietiek ar līdzšinējo instrumentu un pieejas izmantošanu, un tie ir jāpapildina ar mērķētiem izplatītākajām saslimšanas vidēm un ar tām saistītajām auditorijām atbilstošiem instrumentiem, kas veicina specifisku iedzīvotāju uzvedību un rīcību.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!