Tiesa 11.01.2011 - 37
Foto: DELFI

Tiesības septembrī Rīgā uzstādīt daļu no 460 jauniem reklāmas stendiem un ekrāniem vienā no piecām Rīgas būvvaldes rīkotajām izsolēm ieguvis uzņēmums, kura finanses saistītas ar ASV sankciju sarakstā iekļautā un par smagiem noziegumiem notiesātā Aivara Lemberga ("Latvijai un Ventspilij") ģimeni, svētdien vēsta TV3 raidījums "Nekā personīga".

Raidījums atzīmē, ka tas rada bažas par to, kas iegūs kontroli pār galvaspilsētas vides reklāmas tirgu gadu pirms Saeimas vēlēšanām.

Rīgas domes ārkārtas vēlēšanu aģitācijas laikā 10 lielākās partijas par reklāmu izvietošanu samaksāja vairāk nekā miljonu eiro.

Tās bija pirmās vēlēšanas, kurās kampaņas politiskie spēki apmaksāja ar naudu, kas saņemta no valsts budžeta. Saskaņā ar atskaitēm Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, vairāk nekā trešo daļu maksāja par reklāmas stabiem un ekrāniem. Kopā ik gadu vides reklāmas nozares ieņēmumi sasniedz 8 miljonus eiro.

Šogad beidzas Rīgas slēgtie līgumi par 700 reklāmas vietām galvaspilsētā. Tajās 12 gadus saimniekojuši divi starptautiski uzņēmumi: "JCDecaux" un "ClearChannel". Dome no šīm firmām saņēma ap 3000 eiro gadā. Līgumi slēgti vēl 2008. gadā, kad Rīgas mērs bija Jānis Birks (NA). Nila Ušakova (S) laikā tie tika pagarināti.

Rīgas pilsētas būvvaldes Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis raidījumam sacījis, ka šie līgumi arī pilsētai ir ļoti neizdevīgi, jo savulaik ir slēgti ne izsoles kārtībā. "Šobrīd ir pienācis tas brīdis, kad mēs ar prieku viņus izbeidzam un izsludinām jaunas, atklātas izsoles, kuru rezultātā iegūstam maksātspējīgus uzņēmējus," atzinis pārvaldes vadītājs.

Būvvalde nolēma, ka turpmāk reklāmas vietu būs mazāk, bet izsoļu vairāk. Pie līgumiem tiks tie, kas piedāvās visaugstāko cenu. Tas izraisīja nozares iebildumus.

Pirmajā izsolē piedāvāja 80 vietas, par sākumcenu noteica 42 000 eiro. Pieci pretendenti iesniedza tam tuvus piedāvājumus, bet viens visus pārsita ar vairākas reizes lielāku summu. "Visual Media" ieguva līgumu uz 10 gadiem par nomas cenu 165 000 eiro gadā.

"Visual Media" valdes loceklis Reno Grinbergs raidījumam sacīja, ka, pirms nosolījis šo summu, veicis rūpīgu analīzi, izveidojis biznesa plānu. "Un man šajā finanšu grafikā, biznesa plānā parādījās šāda summa, ar kuru es varētu startēt, šī bija optimālā summa," viņš atzina.

Savukārt Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa raidījumam sacīja, ka "tie cipari neatbilst loģikai, ekonomiskajai loģikai un esošajai tirgus situācijai. Ja būtu tik fantastiska situācija, vides reklāmas tirgus izmainītos, izaugtu, kam īsti nav pamata, pat tad grūti noticēt, ka par tādām cenām varēs kaut ko pārdot. Grūti konkurēt šādos apstākļos, kad vienkārši parādās ļaudis ar kaut kādu finansējumu, nezināmas izcelsmes, un tas ir vienīgais kritērijs. Mūsu ieskatā valstij, pašvaldību uzņēmumiem būtu jāveicina uzņēmējdarbība, kas maksā nodokļus, nodarbina cilvēkus un veido šos publiskos līdzekļus".

Izsolē uzvarējušais uzņēmums iepriekšējos gados cietis zaudējumus, nodarbina tikai dažus cilvēkus par vidējo algu, kas atbilst minimālajai, vēsta raidījums.

Reklāmas nozare bažījas, ka tas nespēs uzstādīt jaunās reklāmas vietas. Grinbergs apgalvo, ka algas uz papīra izskatās mazas tikai tāpēc, ka uzņēmuma komanda strādā vairākās saistītajās firmās un katrā saņem darba samaksu.

Būvvalde apgalvo, ka līgumi ar "Visual Media" slēgti jau kopš 2007. gada, lai arī firma dibināta tikai 2009. gadā. Ar tādu pašu nosaukumu vairākus gadus darbojusies cita kompānija, kas nu jau likvidēta. Patiesībā ir vesela virkne uzņēmumu, kuru īpašnieki ir Reno Grinbergs vai viņa tuvinieki. Tiem pārklājas adreses, norādīts viens un tas pats telefona numurs. Vairākiem redzama saistība ar Aivara Lemberga ģimenes biznesu, ziņo "Nekā personīga".

"Visual Agency" saņēmis 800 000 eiro aizdevumu no "ALA Investments". Tas ir Ventspils mēra pirms 19 gadiem dibināts uzņēmums, kuru vadījuši viņa bērni un uzticības personas. Kopš Lemberga iekļaušanas ASV sankciju sarakstos par firmas patieso labuma guvēju deklarēts Lemberga znots, reklāmas nozares uzņēmējs Jānis Austriņš.

"Visual Media" valdes loceklis Grinbergs raidījumam atzinis, ka šis uzņēmums četrus gadus atpakaļ ir paņēmis aizņēmumu, kas tuvākajā laikā tiks arī atdots. Aizņēmums bijis "par lielajiem ekrāniem, tieši tad, kad es attīstīju lielo ekrānu tīklu, tad bija nepieciešams finansējums".

Raidījums vēsta, ka par saistību ar Lembergu ģimeni liecina arī Grinberga firma "Vel Satis". Tās gada pārskatos pievienoti Lembergu "ALA Investments" rēķini. Finālā pašu "Vel Satis" pievienoja "ALA Investments" īpašniekam "Restructura". Līdz nesenam laikam Anrija Lemberga svainim piederošās "Neatkarīgās Rīta Avīzes" ziņu virsraksti gozējās "Visual Agency" reklāmas ekrānos.

Izsoles noteikumos gan ietverta prasība pretendentam apliecināt, ka visi līdzekļi ir legāli iegūti. Raidījums piebilst, ka šāda atruna Būvvaldes iepirkumos vai izsolēs nav standarts, tas darīts tieši neskaidro "Visual Media" līdzekļu izcelsmes dēļ. Nākamo reklāmas vietu loti izsolīs 13. aprīlī. Izsole notiks klātienē un mutiski.

Reklāmas asociācija uzskata, ka šīs izsoles kropļo tirgu, jo pretendentiem nav noteiktas nekādas prasības. Tā sūdzējusies Rīgas domes deputātiem, bet tie problēmas nesaskata. Domnieki saņēma arī vēstules par to, kā tika noslēgts līgums par reklāmas izvietošanu ekrānos "Rīgas satiksmes" transportā.

Par Rīgas sabiedriskā transporta reklāmas līgumu interesējās vairāki uzņēmumi. Pagājušajā vasarā "Rīgas acs" izsludināja izsoli, taču par to uzzināja tikai viena firma – "Visual Agancy". Tā tagad visus "Rīgas satiksmes" ekrānus nomā par 1200 eiro mēnesī.

Uzņēmēju sūdzības par izsoli jaunā Rīgas domes vadība izmantoja par ieganstu, lai tiktu vaļā no "Rīgas acs" valdes, taču izsoles rezultātus neatcēla. Firma apgalvoja, ka viss darīts pēc noteikumiem, un informāciju par izsoli jebkurš varēja izlasīt "Rīgas acs" mājas lapā. Taču "Nekā personīga" izpēte liecina, ka pagājušajā vasarā šī mājas lapa nedarbojās. "Rīgas acs" nav ne sazvanāma pa norādītajiem telefoniem, ne sastopama adresē. Izsoles nolikumā norādītā iepirkumu komisijas sekretāre uz "Nekā personīga" jautājumiem atteicās atbildēt.

Vides reklāmas uzņēmumi stāsta, ka parasti jaunu reklāmas stendu izbūves saskaņošana ilgst gadu, pusotru. Būvvalde un "Visual Media" sola, ka jaunās reklāmas vietas tika pabeigtas dažu mēnešu laikā.

Pērn reklāmas uzņēmumi pamanījuši vēl vienu savādu galvaspilsētas izsoli. Satiksmes departaments izolīja reklāmas vietas pie tiltiem un pārvadiem, nosakot priekšrocības tiem, kas savus pieteikumu iesniegs pirmie. Kā pirmais pieteicās "Visual media". Šī izsole pēc sūdzībām tika apturēta.

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!