Nekādu ierobežojumu Krievijas gāzesvada "Nord Stream 2" būvniecības darbu kuģim ledlauzim "Yury Topchev", kura īpašnieks ir iekļauts ASV sankciju sarakstos, atrasties Liepājas ostā nav, portāls "Delfi" uzzināja Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvaldē.
Latvijas valstī ir noteikta kārtība kā kuģis var ienākt ostā, kādi nosacījumi tam jāizpilda, kāda informācija jāsniedz un kuri valsts dienesti pārbauda kuģa, kravas un apkalpes atbilstību valsts un starptautiskajiem normatīvajiem dokumentiem, kas regulē kuģošanas drošību Baltijas jūrā. Tie ir dokumenti, atbilstoši kuriem strādā Liepājas osta un nodrošina kuģu un kravu kustību.
Kā akcentējis Liepājas SEZ pārvaldes Drošības, aizsardzības un vides daļas vadītājs Kaspars Poņemeckis, par katru kuģi, kurš vēlas ienākt Liepājas ostā tiek saņemta Aizsardzības deklarācija, kurā, atbilstoši Starptautiskajai kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmai (SKLOIS), ir iekļauta visa prasītā informācija par kuģi tai skaitā pēdējām 10 ostām, kurās tas piestājis.
"Lai kuģis varētu ienākt Liepājas ostā, tam jāsaņem atļauja no Latvijas Krasta apsardzes, Robežsardzes un Valsts ieņēmumu dienesta. Tikai tādā gadījumā, ja šādas atļaujas ir, Liepājas ostas Kuģu kustības dienests ļauj kuģim ienākt ostā. Tā tas noticis arī šajā gadījumā. SKLOIS deklarācijā visi valsts dienesti snieguši atļauju kuģim ienākt ostā," uzsvēris Poņemeckis.
Poņemeckis arī atzīmējis, ka informāciju par aizdomīgiem kuģiem, kravām vai ko tamlīdzīgu sniedz valsts atbildīgie dienesti – Latvijas Krasta Apsardze un Latvijas Jūras administrācija, un tādos gadījumos arī tiek veiktas nepieciešamās darbības. Visbiežāk tas saistīts ar bīstamām kravām, neprecīziem pavaddokumentiem.
Liepājas SEZ pārvaldes pārvaldnieka vietnieks Uldis Hmieļevskis uzsvēris, ka pēc TV3 raidījumā "Nekā personīga" publiskotās informācijas par ASV sankcijām pakļautā kuģa ienākšanu Liepājas ostā, Liepājas SEZ pārvaldes darbinieki atkārtoti sazinājās ar atbildīgajām valsts institūcijām, lai pārliecinātos vai nav notikusi kāda kļūda SKLOIS sistēmā, vai ir noteikti kādi ierobežojami vai sankcijas.
"Tika saņemts apstiprinājums no valsts drošības institūcijām, ka nav nekādu ierobežojumu, kāpēc kuģis nevarētu atrasties Liepājas ostā," uzsvēris Hmieļevskis.
Viņš arī paudis prieku, ka tagad visi zinot, ka Liepājā ir kuģu būves un remonta rūpnīca, kurai ir divi doki, kuros var remontēt kuģus līdz pat 190 metru garumam.
Liepājas ostas Kapteiņdienests pieteikumu no kuģu aģenta "Alvina Ship Agency" saņēma šā gada 2. aprīlī. Vizītes mērķis – remonts dokā "KB Tosmare". Velkonis "Yury Topchev" noenkurojās Liepājas ostas ārējā reida enkurvietā tajā pašā dienā. Laika apstākļu dēļ ostā kuģi ieveda šā gada 6. aprīlī un tajā pašā dienā ieveda "Tosmares" 1. dokā.
Kā liecina iesniegtā deklarācija, velkoņa īpašnieks vai operators ir "Mortranservice" LLC. Tā dzinēja jauda ir 20 000 kW un tas kuģo zem Krievijas karoga.
Jau ziņots, ka "Yury Topchev" atbalsta darbos piesaistīts kuģim ar nosaukumu "Fortūna", kas ar īpašu aprīkojumu veic jaunā gāzes cauruļvada iegremdēšanu jūras dzīlēs. Kopš šī gada janvāra kuģis "Fortūna" ir iekļauts ASV sankciju sarakstos.
"Nekā personīga" ziņoja, ka kuģa īpašnieks – kompānija "LLC KOK-SOK-HIM-TRANS" – ir pakļauta ASV sankcijām, kas tapa pēc Krievijas militārajām operācijām Ukrainā.
Kā vēstīja raidījums, ne Robežsardze, ne osta neuzņemoties atbildību, ka būtu bijis jāvērtē ASV sankcionētam uzņēmumam piederoša kuģa iebraukšana Latvijas ūdeņos.