Otrdien, 13. aprīli, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē deputāti sprieda par Ministru kabineta (MK) noteikumiem Covid-19 izplatības mazināšanai attiecībā uz motociklistu braukšanas apmācībām. Šajā aspektā MK noteikumi gan nozarei, gan vairākiem deputātiem šķituši "neloģiski".
Savukārt par kolektīvo iesniegumu "Atļaut braukšanas apmācības un eksāmenus autoskolās", kas bija iekļauts otrdienas komisijas sēdes darba kārtībā, diskusijas vēl turpināsies.
Komisijas vadītājs Ralfs Nemiro (KPV LV) teica, ka par šiem jautājumiem komisija spriež arī pēc vairāku deputātu, motobraucēju, iniciatīvas.
Motobraucēju aizstāvis Sandis Riekstiņš (JKP) sēdē piedāvāja ekspertus, ierobežojumu autorus un pieņēmējus, aizvest uz kādu motociklu braukšanas apmācības laukumu, lai viņi praksē redzētu, ka šobrīd spēkā esošā kārtība nav samērīga.
Noslēdzoties ārkārtējai situācijai, 7. aprīlī spēkā stājās MK noteikumi, kas nosaka, ka:
- apmācības klātienē notiek tikai individuāli, braukšanas apmācību laikā attālinātai saziņai starp apmācāmo personu un apmācību veicēju izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus;
- pēc katras individuālās apmācības tiek ievērots 15 minūšu pārtraukums, kā arī tiek veikta motocikla vadības sviru, slēdžu u. c. virsmu, kā arī elektronisko saziņas līdzekļu dezinfekcija
- ja individuālās apmācības notiek braukšanas mācību laukumā, ir pieļaujama ne vairāk kā divu individuālo apmācību norise vienlaikus, attiecīgi piedaloties apmācībās ne vairāk kā diviem apmācāmajiem un vienam vai diviem apmācību veicējiem, citu personu atrašanās braukšanas mācību laukumā nav pieļaujama.
Tieši par šiem trīs nosacījumiem komisijas sēdē sprieda deputāti.
Deputāts Krišjānis Feldmans (JKP) sacīja, ka ir skaidrs, ka "mēs virzāmies uz ilgtspējīgiem ierobežojumiem. Tādiem, kas vienlaikus ir ierobežojuši un tādi kas var būt spēkā pēc iespējas ilgāku laika posmu, neraustot sabiedrību". Proti, viņaprāt, nav saprotams, kāpēc mācību laukumā braukt ar motociklu nevar vairāk apmācāmo, ja nodarbības notiek ārā, apmācāmie velk ķiveres, kā arī nodarbību laikā tiek ievērota distance.
Satiksmes ministrijas (SM) Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktore Annija Novikova atzīmēja, ka šis noteikums apstiprināts saskaņā ar toreizējiem nosacījumiem, ka vienlaikus tikties var tikai divu mājsaimniecību pārstāvji. "Protams, ka vienmēr regulējumu var uzlabot," pauda Novikova, piebilstot, ka SM jau strādā pie priekšlikumiem gadījumā, ja aprīļa beigās uzlabojas epidemioloģiskā situācija.
Feldmans lūdza šo apstiprināto normu komentēt Veselības ministrijas (VM) pārstāvei Janai Feldmanei, kura pauda uzskatu, ka "šī noma ir pieņemta izrietot no tā, kas ir noteikts ierobežojumos, lai novērstu pārmērīgu cilvēku pulcēšanos. [..]. Tos nosacījumus ir iespējams pārskatīt."
Motobraucēju apmācība – sezonāla
Komisijas sēdē piedalījās arī motocikla braukšanas apmācības instruktori, kurus šie nosacījumi skar tieši. Autoskolas "Credo" pārstāvis Anatolijs Tiško norādīja: "Man katru dienu zvana pierakstīties [braukšanas apmācībām], bet es saku: "Sorī, es nevaru.""
Tāpat Tiško akcentēja, ka motociklistu braukšanas apmācība ir sezonāls darbs, sakot, ka "ja es tagad nenopelnu naudu, ziemā man nebūs naudas."
Šobrīd spēkā esošā kārtībā neizprotama šķiet arī motobraukšanas instruktorei Leldei Peleģei-Vēverei, kura, kā pati apgalvoja komisijas sēdē, šajā jomā strādā 10 gadus. "Citos mācību laukumos strādā 8-12 mācību instruktori. Viens instruktors ir darbā, tikmēr pārējie deviņi pabarot ģimeni nevar, savus apmācāmos apkalpot nevar. Mēs nevaram tikties ar saviem apmācāmajiem. Cilvēkiem, kursantiem, ir sajūta, ka par viņiem smejas," pauda Peleģe-Vēvere.
Tāpat motobraukšanas instruktore atzīmēja, ka šobrīd nozare smagi ciešs finansiāli. Proti, braukšanas apmācību laukums esot jānomā visu sezonu, un viena kvadrātmetra noma mēnesī izmaksājot vismaz eiro. Savukārt viens braukšanas laukums nedrīkstot būt mazāks par 2 000 kvadrātkilometru. "Tie, kas nodarbojas ar moto apmācību, septiņus mēnešus strādā, lai varētu samaksāt par nomu. Tie ir milzīgi zaudējumi nozarei," apgalvoja instruktore.
Trūkst nozares iesaistes lēmumu pieņemšanā
Sēdē deputāti pauda bažas par to, ka konkrētie ierobežojumi Covid-19 izplatības mazināšanai pieņemti bez atbilstošās nozares iesaistes. Valsts kancelejas direktors Jānis Citskovskis gan deputātiem skaidroja, ka tā gan neesot, taču atbildēt uz deputātu jautājumiem par to, kuri motobraukšanas nozares pārstāvji piedalījās lēmumu pieņemšanā par konkrētajiem nosacījumiem, viņš nevarēja.
"Martā, tuvojoties ārkārtējās situācijas beigām, Operatīvās vadības grupa (OVG) veica situācijas izvērtēšanu – kā varētu izvērsties epidemioloģiskā situācija. Valdībai tika piedāvāti vairāki situācijas modelējumi," teica Citskovskis, norādot, ka OVG vērtē četras kategorijas: epidemioloģisko situāciju, sabiedrības uztveri par ierobežojumiem, sociālo un ekonomisko ietekmi.
Noslēdzot debates par šo jautājumu, Nemiro atzīmēja, ka komisija sagatavos likumprojektu ceturtdienai izskatīšanai Saeimas sēdē. Likumprojektā tiks rosināts no iepriekšminētajiem noteikumiem svītrot trīs diskusijas raisījušos valdības noteikumu Nr. 360 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" punktus.
Par autobraukšanas apmācībām vēl spriedīs
Tāpat otrdien komisijas deputāti sprieda arī par kolektīvo iesniegumu "Atļaut braukšanas apmācības un eksāmenus autoskolās". Līdz šim portālā "Manabalss.lv" iniciatīva parakstīta 10 678 reizes.
Žurnālists Pauls Timrots atzīmēja, ka braukšanas apmācības vieglajos transportlīdzekļos līdz rudenim vajadzētu atļauj ar nosacījumu, ka jābūt atvērtam transportlīdzekļa logam. "Būtībā vienkāršākais rezultāts – atverot šķirbā logu, inficēties nav iespējams," viņš teica komisijas sēdē.
VM pārstāve Feldmane gan nebija tik droša, ka šis kolektīvais iesniegums šobrīd ir atbalstāms. "Mūsu rīcībā nav šādu pētījumu, ka atrašanās auto salonā ir tik drošā. Mēs uzskatām, ka tas ir saistīts ar risku, mēs uzskatām, ka dotajā brīdī, kamēr it diezgan augsta saslimstība," teica Feldmane.
Viņas komentārs sadusmoja deputātu Didzi Šmitu. "Skaidrs, ka vēdinātās telpās nav vīrusa. To pētījumu ir simtiem. Tas ir nonsenss. Tas ir pamatā tam, ministrijas bezatbildības [dēļ] mēs esam izsmiekls sabiedrības acīs," viņš atcirta.
Citskovskis, savukārt atzīmēja, ka nosacījumus attiecībā uz braukšanas apmācībām varētu pārskatīt aprīļa beigās, ja 14 dienu kumulatīvais Covid-19 gadījumu skaits būs 320.
Komisija vienojās lūgt Ceļu satiksmes drošības direkcijai sniegt savu skatījumu par braukšanas apmācībām klātienē.
Pēc nedēļas komisijas deputāti turpinās diskutēt par šo jautājumu.