Saeima ceturtdien galīgajā lasījumā atbalstīja likumprojektu "Par pagaidu papildus prasībām Saeimas deputātu un pašvaldību domju deputātu darbam", kas paredz Saeimas un arī pašvaldību deputātiem darba veikšanai uzrādīt Covid-19 sertifikātu.
Prasību Saeimas un pašvaldību deputātiem uzrādīt Covid-19 sertifikātu darba veikšanai atbalstīja 62 parlamentārieši, pret balsoja septiņi, bet atturējās divi.
Ceturtdien, 11. novembrī, izskatīšanai Saeimā iesniegtais likumprojekts paredzēja prasību parlamenta deputātiem uzrādīt Covid-19 sertifikātu, ja tie vēlas piedalīties klātienes sēdēs. Tomēr ar piektdien pieņemto likumu mainīts tā mērķis, proti, Covid-19 sertifikāts Saeimas deputātiem būs nepieciešams darba veikšanai. Turklāt šī prasība tiks attiecināta arī uz deputātiem pašvaldību domēs.
Likuma mērķis - solidaritāte un taisnīgums
Galīgajā lasījumā pieņemtais regulējums paredz, ka šī likuma mērķis ir noteikt pagaidu papildus prasības Saeimas deputātu dalībai Saeimas, Saeimas komisiju, speciāli izveidoto komisiju, apakškomisiju, deputātu grupu, deputātu darba grupu, Frakciju padomes un Saeimas Prezidija sēdēs, citos Saeimas vai Saeimas struktūrvienību organizētos pasākumos, kā arī Saeimas ārpolitiskajā darbībā, kā arī pagaidu prasības pašvaldības domes deputāta darba veikšanai.
Šādas prasības ieviestas, lai nodrošinātu sabiedrības veselības un drošības interesēm atbilstošu rīcību Covid-19 infekcijas izplatības apstākļos; sekmētu uzticēšanos valstī īstenotajai Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības politikai; solidarizētos ar pārējām valsts un pašvaldību institūciju, tajā skaitā kapitālsabiedrību amatpersonām un darbiniekiem, nodrošinot taisnīgu attieksmi Covid-19 infekcijas izplatības mazināšanas pasākumu īstenošanā; kā arī vairotu uzticēšanos valsts un pašvaldību institūciju, tajā skaitā Saeimas darbībai.
Deputātiem bez sertifikāta nemaksās algu
Likums paredz, ka no pirmdienas, 15. novembra, līdz nākamā gada 1. jūlijam Saeimas un tās komisiju sēdēs piedalīties būs tiesīgs tikai tāds deputāts, kurš uzrādīs sadarbspējīgu Covid-19 sertifikātu, kas apliecina vakcinācijas pret Covid-19 vai šīs slimības pārslimošanas faktu.
Tāpat darbā varēs piedalīties deputāts, kurš saņēmis klīniskās universitātes slimnīcas speciālista vai konsilija atzinumu par vakcinācijas atlikšanu uz noteiktu laiku un uzrādījis sadarbspējīgu sertifikātu par negatīvu veiktā testa rezultātu.
Saeimas deputātam būs pienākums uzrādīt sertifikātu Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijai līdz 15. novembrim. Savukārt komisija tuvākajā Saeimas sēdē ziņos par deputātiem, kuri nav uzrādījuši sertifikātu un līdz ar to nav tiesīgi piedalīties Saeimas un tās komisiju sēdēs.
Ja deputāts sertifikātu būs ieguvis un uzrādījis pēc 15. novembra, Mandātu, ētikas un iesniegumu komisija par to ziņos tuvākajā Saeimas sēdē.
Likums arī paredz, ka deputātiem, kuri nebūs tiesīgi piedalīties Saeimas darbā, tiks pārtraukta mēnešalgas un kompensācijas izmaksa. Tā tiks atjaunota ar dienu, kad deputāts Saeimas Mandātu, ētikas un iesniegumu komisijai uzrādījis sertifikātu.
Vienlaikus likums paredz Saeimas Prezidijam iespēju ne retāk kā reizi divos mēnešos izvērtēt likumā ietverto prasību saglabāšanas nepieciešamību.
Likuma anotācijā uzsvērts, ka regulējums neparedz Saeimas deputātiem veikt piespiedu vakcināciju pret Covid-19. Proti, neviens Saeimas deputāts nedrīkst tikt pakļauts piespiedu vakcinācijai, ja Saeimas deputāts nevēlas vakcinēties.
Varēs apturēt pašvaldības deputāta pilnvaras
Attiecībā uz pašvaldības domes deputātiem likums paredz prasību deputātiem, ka viņu pilnvaras īstenot ir tiesīgs tikai tāds deputāts, kurš līdz šā gada 15. novembrim būs ieguvis un uzrādījis pašvaldības vēlēšanu komisijai sertifikātu. Pašvaldības vēlēšanu komisijai tuvākajā domes sēdē ir jāziņo par deputātiem, kuri nav uzrādījuši sertifikātu.
Ja pašvaldības deputāts nebūs ieguvis un uzrādījis Covid-19 sertifikātu, deputāta pilnvaras tiks apturētas, pieņemot attiecīgu domes lēmumu, par ko domes priekšsēdētājs nekavējoties paziņos pašvaldības vēlēšanu komisijai. Uz deputāta pilnvaru apturēšanas laiku viņa vietā stāsies nākamais kandidāts, kurš ieguvis Covid-19 sertifikātu.
Gadījumā, ja aizvietotais deputāts iegūs Covid-19 sertifikātu, viņam nedēļas laikā tas būs jāuzrāda pašvaldības vēlēšanu komisijai un jāiesniedz domes priekšsēdētājam iesniegumu par deputāta pienākumu pildīšanas atsākšanu. Ja aizvietotais deputāts bijis domes priekšsēdētājs vai priekšsēdētāja vietnieks, viņš atsāks pildīt amata pienākumus, ja dome nebūs viņu atbrīvojusi no amata.
Patlaban ir spēkā Saeimas Prezidija lēmums, kas paredz, ka Saeimas Sēžu zālē parlamenta klātienes sēdēs var atrasties Saeimas darbinieki, Valsts prezidents, Ministru prezidents, ministri un parlamentārie sekretāri, apsardzes personāls un plašsaziņas līdzekļu pārstāvji, ja šīm personām ir sadarbspējīgs Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāts.
Jau vēstīts, ka prasība par obligātu vakcināciju pret Covid-19 valsts un pašvaldību iestādēs ir attiecināma arī uz Saeimas un pašvaldību deputātiem, iepriekš skaidroja Tiesībsarga birojā.
Atbilstoši Ministru kabineta lēmumam par ārkārtējo situāciju, valsts, pašvaldību iestādēs un valsts un pašvaldību kapitālsabiedrībās visiem nodarbinātajiem jābūt vakcinētiem līdz 15. novembrim neatkarīgi no nodarbināto darba pienākumu pildīšanas veida – attālināti vai klātienē.
Tiesa, otrdien valdība lēma par mēnesi jeb līdz 15. decembrim pagarināt atsevišķu profesiju pārstāvjiem pienākumu saņemt Covid-19 sertifikātu amata pienākumu veikšanai.
Tādējādi publiskajā sektorā nodarbinātie, kuri līdz 15. novembrim būs uzsākuši vakcinācijas kursu, proti, saņēmuši vakcīnas divas devas vai vienu devu, taču vēl nebūs saņēmuši Covid-19 vakcinācijas sertifikātu, varēs turpināt pildīt darba pienākumus attālināti vai klātienē.
Vienlaikus noteikts, ka šīm personām vakcinācijas sertifikāta iegūšanas gala termiņš ir šā gada 15. decembris. Līdz tam nodarbinātie klātienē turpinās darbu, uzrādot testēšanas sertifikātu, kas ir ne vecāks par 72 stundām, turklāt testēšana jāveic par saviem līdzekļiem, ja nav citas vienošanās ar darba devēju.